منو
X

تصویر
بهار آیت مهر
روانشناس بالینی و فردی
(662)
آمار این متخصص
(662) رای
95%

دقت

95%

مفید بودن

96%

دانش و مهارت

97%

رفتار بالینی

97%

وقت شناسی

97%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

من بهار آیت مهر، روان شناس و روان درمانگر کودک و نوجوان هستم. سالها در دفتر سازمان ملل در حوزه تولید و ویرایش بسته هاى آموزشى پیشگیرانه (از جرم و مصرف مواد) فعالیت کردم. سپس عمده تمرکز حرفه اى خودم را صرف تشخیص و درمان مشکلات کودکان کار و خیابان کردم. تجارب بالینى و درمانى من حین فعالیت در بیمارستان امام حسین تکمیل تر شد. در حال حاضر در حوزه هاى زیر فعالیت مى کنم:

١. روان درمانى مشکلات خلقى و اضطرابى در کودکان و نوجوانان،

٢.  آموزش مهارتهاى فرزند پرورى به والدینى که صاحب فرزند نوجوان هستند،

٣. آموزش مهارتهاى مدیریت رفتار به والدینى که کودک سه الى دوازده سال دارند،

۴. آموزش مهارتهاى زندگى به کودکان و نوجوانان.

بنده در راستاى کمک به همکاران درمانگر عزیزم دو کتاب زیر را ترجمه کردم:

١. درمان شناختى_رفتارى ، تالیف؛ پولى وایت و ویلیامز، ترجمه؛ دکتر شهرام محمدخانى، محمد درهرج و فاطمه آیت مهر،

٢. درمان شناختی- رفتاری اختلال استرس پس از سانحه؛ راهنمای گام به گام درمان رویدادهای آسیب‌زا و سوءاستفاده در کودکان و نوجوانان، نویسنده: ژاکلین س. فیدر، کوین ر. رونان؛ مترجم: دکتر جعفر حسنی، محمد درهرج، فاطمه آیت‌ مهر، انتشارات ارجمند.

بنده در مرکز خدمات روان شناختى کاج با مدیریت دکتر شهرام محمد خانى و مرکز زى با مهر با مدیریت دکتر اسما عاقبتى آماده خدمت گزارى به عزیزان هستم.

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک مرکز مشاوره کاج
  • تجارب / مهارت ها مدرس دوره های فرزند پروری بیمارستان امام حسین و مرکز تحقیقات رفتاری دانشگاه شهید بهشتی، دارای مدرک آموزش فرزند پروری زیر نظر پروفسور مک دونالد (از دانشگاه میدل سکس لندن)، کارشناس مستقل برنامه های پیشگیرانه کودک و نوجوان سازمان ملل متحد در ایران به مدت سه سال، روان درمانگر کلینیک فوق تخصصی روان پزشکی اطفال بیمارستان امام حسین (ع)
  • دانشگاه خوارزمى تهران
  • رشته تحصیلی روان شناسی بالینی
  • گواهینامه ها روان درمانى شناختى كودك و نوجوان
  • پست های مدیریتی مسئول اجراى پروژه تقويت بنيان خانواده زير نظر UNODC
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی فرزند پرورى، درمان شناختى-رفتارى، روان درمانى كودك و نوجوان، مهارت هاى زندگى، ترجمه، بهاره آیت مهر، بهار آیت مهر، فاطمه آیت مهر، دکتر آیت مهر
تخصص ها
  • روان‌شناسی بالینی
  • روان‌شناسی فردی
  • روان‌شناسی رفتاری
  • روان‌شناسی شناختی
  • روان‌شناسی رفتاری-شناختی
  • روانشناسی کودک
  • افسردگی
  • اضطراب واسترس
  • مترجم
جوایز و گواهینامه ها
تصویر
پيش بينى علائم وسواس بر اساس باورهاى فراشناختى، مسئوليت و پرخاشگرى نهفته در دانشجويان
سامان صادق پور، شهرام محمدخانی، فاطمه آیت مهر
با توجه به ماهيت پيچيده و ناهمگون اختلال وسواس فكري- عملي(OCD) نمي­توان با اتكا به يك نظريه اميدوار به تبيين اين اختلال بود. لذا پژوهش حاضر با هدف پيش­بيني OCD براساس سه متغير پرخاشگري نهفته، باورهاي فراشناختي و مسئوليت­پذيري انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 158 نفر از دانشجويان دانشگاه خوارزمي(شامل 100 دختر و 58 پسر) بود كه بصورت در دسترس انتخاب و به منظور گردآوري داده­ها از پرسشنامه­هاي وسواس سنج مادزلي، پرسشنامه باورهاي فراشناختي، مسئوليت­پذيري و نگرش­­ها و رفتارهاي بين­فردي موريتز و مسئوليت­پذيري سالكووسكيس استفاده شده است. به منظور تحليل داده­ها، از روش همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد كه از بين متغيرهاي پيش­بين، متغير فراشناختي كنترل­ناپذيري بهترين پيش­بيني كننده­ي علايم وسواسي است. در مرحله­ي بعد متغير نگراني- مسئوليت­پذيري بيشترين توان پيش­بيني كنندگي را داشت. بنابراين بنظر مي­رسد كه از بين سه مدل تبيين OCD، مدل فراشناختي بيشترين توان پيش­بيني نشانگان وسواسي را دارد و اين يافته در كاربردهاي درماني مي­تواند مدنظر قرار گيرد.
تصویر
ويژگى هاى روان سنجى نسخه فارسى بهزيستى معنوى_مذهبى
مجید محمود علیلو، مصطفی زارعان، منصور بیرامی، تورج هاشمی، مینا الهامی اصل، فاطمه آیت مهر
با توجه به نقش مؤلفه هاى مذهبی و معنوي در بهزیستی و سلامتی افراد و اهمیت ارزیابی و بررسی این مؤلفه ها، مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگیهاي روانسنجی نسخه فارسی مقیاس چندبعدي بهزیستی مذهبی- معنوي طرحریزي و اجرا گردید. نمونه این پژوهش شامل سیصد و بیست نفر )204 دختر و 116 پسر( از دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. مقیاسهاي به کار رفته در این مطالعه شامل مقیاس چندبعدي بهزیستی مذهبی- معنوي، پرسشنامه هاى سلامت عمومی، سبک حل مسأله و جهتگیري مذهبی درونی/بیرونی آلپورت بودند که به صورت گروهی اجرا شدند. نتایج نشان داد که ضرایب آلفا براي نمره کلی مقیاس چندبعدي بهزیستی مذهبی- معنوي برابر با 0/81 بود و براي شش مولفه آن در دامنه 0/57 تا 0/86 قرار داشت. همچنین شاخصهاي مختلف روایی براي این مقیاس در ارتباط با متغیرهاى سلامت عمومی، سبک حل مساله، جهتگیري مذهبی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارزیابی شد که نتایج عموماً با پیش بينى هاى نظري در این زمینه همخوانی داشتند.
تصویر
بررسى اثر آموزش بسته توانمندسازى بر كاهش رفتار پرخطر نوجوانان كار و خيابان
فاطمه آيت مهر، محمد خالقى، شهرام محمدخانى، حامد غياثى
‎پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر آموزش بستهی توانمندسازی نوجوانان در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان کار و خیابان انجام شد. این پژوهش از نوع طرحهای شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه امارى پژوهش شامل کلیه کودکان کار و خیابان 13-18 ساله شهر کرج بود که از آن میان با استفاده پرسشنامه عوامل محافظ و خطرساز نوجوانانی که در سازمان مردم نهاد (NGO) کیانا مشغول دریافت آموزش بودند و در معرض خطر جدی ترى قرار داشتند، شناسایی شدند. پس از غربالگری حدود هفده دانشآموز برای شرکت در دورهی آموزشی انتخاب شدند. به منظور اجرای پیش آزمون پرسشنامه رفتارهای پرخطر و پرسش نامه عوامل محافظت كننده و خطرساز توسط دانش آموزان شرکت كننده در دوره آموزشی تکمیل شد. این برنامه آموزشی شامل هشت موضوع است که در یازده جلسه نود دقیقه اى آموزش داده میشود. در پایان دورهی آموزشی و همچنین سه ماه بعد از اتمام دوره شرکت كنندگان پرسشنامه رفتارهای پرخطر و پرسشنامه عوامل محافظت كننده و خطرساز را تکمیل کردند. به منظور تجزیهو تحليل دادهها از آزمون T استفاده شد. مقايسه نمرات پيش آزمون، پس آزمون و پیگیری نشان داد كه نمرات تفاوت معناداری دارند. بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توانمندسازی در پيشگيرى رفتار پر خطر نوجوانان كار و خيابان موثر است
تصویر
ترجمه كتاب ''درمان شناختی- رفتاری اختلال استرس پس از سانحه''
نوشته ژاکلین س. فیدر، کوین ر. رونان، با ترجمه دکتر جعفر حسنی، محمد درهرج، فاطمه آیت‌ مهر، انتشارات ارجمند
‎تأثیر سوءاستفاده از کودکان و تجربه رویدادهای آسیب‌زا بر آنها می تواند بلندمدت، مزمن و آسیب‌رسان باشد. شواهد نشان می دهد که درمان شناختی- رفتاری، رویکرد روان‌درمانی بسیار مفیدی است که به کودکان در غلبه بر این تأثیرات کمک می کند. این کتاب با بهره‌گیری از یک برنامۀ درمانی شناختی- رفتاری متمرکز بر رویداد آسیب‌زا و مبتنی بر شواهد به کودکان و نوجوانان 9 تا 15 ساله در حل نشانه‌های رویداد آسیب‌زا و بهبود مهارت‌های مقابله‌ای شان کمک خواهد کرد. این رویکرد که از 16 جلسه گام‏ به‏ گام تشکیل شده است، همراه با کودکان انجام می شود و شامل کاربرگ‌ها و فعالیت‌های لذت‌بخشی است که در آنها از کاردستی ها و وسایل هنری استفاده می شود. برنامه حاضر شامل چهار مرحله است که عبارت‌اند از: 1) تقویت بافت روانی- اجتماعی کودکان؛ 2) افزایش مهارت‌های مقابله‌ای آنها؛ 3) پردازش رویداد آسیب‌زا از طریق مواجهه تدریجی؛ و 4) پرداختن به مسائل و موضوعات خاص کودک و پیشگیری از عود. در طول دوره درمانی، کودک از یک کتاب کار نیز استفاده می کند و کاربرگ‌ها، کارهای هنری و سایر فعالیت‌هایی که انجام می دهد را در آن ثبت می کند. اگرچه این رویکرد در قالب درمانی فردی طراحی شده، اما جلساتی نیز برای والدین و مراقبان در آن گنجانده شده است. کتاب حاضر با ارائه کاربرگ‌های قابل کپی برداری و جلسات سرراست، منبع ارزشمندی برای تمام متخصصانی است که با کودکان دارای تجربه سوءاستفاده و دچار ضربه روحی شدید، کار می کنند.
تصویر
ترجمه كتاب: درمان شناختی- رفتاری اختلال وسواسی- اجباری در کودکان
شهرام محمدخانی، فاطمه آیت مهر، محمد درهرج
تجربه‌ی افکار ناخواسته، مزاحم، ناخوشایند، آزارنده، غیرمنطقی و حتی شرم‌آور پدیده‌ی شایعی در جمعیت‌های بالینی و غیر بالینی هستند. اختلال وسواس فکری- عملی در کودکان به‌صورت تفکرات مزاحم و تکرار کلیشه‌وار رفتارهای خاصی بروز می‌کند که موجب برانگیختگی و نگرانی آنان می‌شود. بر طبق گزارش انجمن روان‌پزشکان آمریکا تقریباً از هر ۲۰۰ کودک و یا نوجوان، یک نفر دچار اختلال وسواس فکری عملی است. این اختلال به دلیل آن‌که توأم با درد، ناراحتی و یا بیماری جسمی خاصی نیست، معمولاً تا سنین نوجوانی و جوانی ناشناخته می‌ماند. اختلال وسواس فکری- عملی به‌ویژه وسواس‌های بدون رفتارهای آشکار از دیرباز یکی از مقاوم‌ترین اختلال‌ها در برابر مداخلات درمانی به شمار رفته است. تا پیش از اواخر دهه ۱۹۶۰ نمایش روانکاوی و سایر نمایش سنتی موفقیت چندانی در درمان OCD کسب نکرده بودند، تنها پس‌ازآن سال‌ها بود که رویکردهای رفتاری با شیوه‌های درمانی مواجهه و پیشگیری از پاسخ، امیدهای زیادی را برای درمان موفقیت‌آمیز وسواس‌ها به وجود آوردند. درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان به‌ عنوان مؤثرترین شیوه‌ی درمان وسواس در هر دو مورد کودکان و بزرگ‌سالان شناخته‌شده است. درمان رفتاری-شناختی، الگوهای افکار تکراری شما را به‌گونه‌ای بازسازی می‌کند که دیگر، رفتارهای تکراری و جبری شما ضرورتی نداشته باشد. اکثر درمان‌های شناختی رفتاری جدید از فرض‌های بنیادی الگوهای ارزیابی شناختی معیوب نشئت گرفته‌اند. این رویکردهای درمانی در کاهش علائم از هر دو راهبرد شناختی و رفتاری از طریق اصلاح تردیدها، باورها و ارزیابی‌های معیوب و پاسخ‌های خنثی‌سازی که افکار وسواسی را تداوم می‌بخشند، استفاده می‌کنند. فرا تحلیل‌ها نشان از موفقیت ۷۵ تا ۸۵ درصدی درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان دارند. بنابراین درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان به‌صورت گسترده به‌عنوان یک درمان انتخابی روان‌شناختی برای کودکان مبتلا به OCD شناخته ‌شده است. به‌علاوه با توجه به نشریات راهبردهای توافقی متخصصان درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان گزینه اول درمانی برای تمام بچه‌های مبتلا به OCD قبل از سن بلوغ است و درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان همراه یا بدون درمان دارویی برای بزرگ‌سالان OCD گزینه درمانی درجه اول است. کتاب درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان یکی از آثار دقیق و مبتنی بر شواهد علمی برای مداخله در وسواس‌های فکری و عملی کودکان است که در ۸ فصل تدوین شده است.
تصویر
مقایسه کارآمدی درمانهای فراشناختی و شناختی-رفتاری در کاهش نشانه هاى اجبار شست و شو، اضطراب و افسردگی
فاطمه آيت مهر، شهرام محمدخانی، حميدرضا حسن آبادى، سامان صادق پور
با توجه به ماهیت پیچیده و نشانگان متنوع اختلال وسواسی-اجباری، درمانهای متفاوتی برای این اخت ل استفاده می- شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه کارآمدی دو درمان شناختی – رفتاری و فراشناختی در کاهش نشانه هاىاجبار شست و شو، اضطراب و افسردگی بود. به این منظور 6 بیمار زن مبت به اخت ل وسواسی – اجباری از نوع شست و شو بر اساس معیار تشخیصی و آماری SCID انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه درمان فراشناختی و شناختی – رفتاری قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه به مدت 12 جلسه یک ساعته درمانهای مربوط به خود را دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل نسخه دوم پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب بک و نسخه ویراست شده پرسشنامه وسواس- اجبار (OCI-R) در چهار نوبت پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری اولیه و ثانویه توسط بیماران تکمیل شد و دادهها به دو صورت انفرادی و گروهی تحلیل گردید. در تحلیل انفرادی از شکلها، تحلیل دیداری و اندازه اثر و در تحلیل گروهی دادهها از تحلیل واریانس با یک عامل بین گروهی (گروههای درمانی) و یک عامل درونی (زمان آزمونها) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی – رفتاری در کاهش نشانه هاى اجبار شست و شو کارآمدتر از درمان فراشناختی عمل کرده است. اما در کاهش اضطراب و افسردگی درمان فراشناختی قدرتمندتر بود. نتیجهگیری: با توجه به این نتایج به نظر می درمان فراشناختی برای بیماران مقاوم مناسب تر باشد. با این حال، نتیجه گيرى قطعی در مورد کارآمدی این درمانها نیازمند مطالعات بیشتری است.
تصویر
نوجوان سالم من
سعيد ممتازى با همكارى فاطمه آيت مهر
اين كتاب كه شامل مجموعه مهارتهاى لازم براى تسهيل رشد سالم نوجوان است، براى والدين نگارش شده است.
تصویر
Emotional Intelligence (EI) and Psycho-pathology in Iranian University Students
Mostafa. Zarean, Amin. Asadollahpour, Zahra Bahadori, Fatemeh Aayatmehr, Abbas Bakhshipour PhD, Asghar, Dadkhah PhD
Research on emotional intelligence and psychopathology, has had challenging ndings. In order to enrich this area of knowledge, the present study was performed to investigate the relationship between emotional intelligence and psychopathology. A sample of 182 students (113 girls and 69 boys, aged 19-29 with 21.15 mean & 1.47 SD) from Tabriz University, who were selected by multi-level clustering method, were assessed by emotional intelligence scale (MSEIS) and symptom check- list (SCL-90-R). Results showed that emotional intelligence has a negative correlation with all pathological symptoms. Also, regression analysis indicated that emotional regulation as a factor of emotional intelligence, can signi cantly predict a symptom’s variance. In general, these ndings reveal that emotional intelligence and its factors has a considerable role in both prevention and treatment of pathological signs and symptoms.
تصویر
Evaluation of the Effects of Positive Parenting Program on Symptoms of Preschool Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Mojgan Khademi, Fatemeh Ayatmehr , Najmeh Khosravan Mehr, Katayoon Razjooyan, Rozita Davari Ashtiani, Fariba Arabgol
Objective: Positive Parenting Program (Triple-P) is an approved method of parent training for reducing child behavioral problems. The present study aimed to evaluate the effectiveness of standard level of Triple-P in improving behavioral problems and core Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms of preschool children diagnosed with ADHD. Methods: The study was conducted on 94 mothers who had preschool children with ADHD (53 subjects and 41 controls), referred to child psychiatry clinic at Imam Hossein Hospital, Tehran, Iran. The subjects were selected by purposive sampling method. Mothers with adjusted homogeneous demographic factors responded to study questionnaires (pre-test and post-test) in both groups. The subject group received child-rearing intervention Triple-p and the control group received the routine clinical treatment. The obtained data were analyzed by analysis of covariance in SPSS. Results: A significant decrease was observed in ADHD symptoms based on Conner’s questionnaire in the subjects compared to controls (P=0.001). Parent depression index in the subject group was significant compared to control group (P=0.005). In addition, results related to parent problem scale in the subject group indicated a significant improvement compared to control group (P=0.001). Conclusion: Our findings suggest that the Triple-p can reduce ADHD symptoms and behavioral problems and improve the capabilities of preschool children with ADHD.
تصویر
همكارى با ماهنامه تربيت مشاور، آموزش و پرورش كشور
اين ماهنامه با هدف كمك به مشاوران و روان شناس آموزش و پرورش آماده ميشود، در اين شماره من و همكارانم تلاش كرديم موضوع انتخاب رشته و هدايت تحصيلي را از زواياى مختلف بررسى كنيم
تصویر
بهار آیت مهر
روانشناس بالینی و فردی
(662)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر