منو
X

تصویر
سالومه سدیفی
مشاور کودک
(3)
آمار این متخصص
(3) رای
0%

دقت

80%

مفید بودن

0%

دانش و مهارت

100%

رفتار بالینی

60%

وقت شناسی

0%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

سالومه سدیفی هستم، فارغ التحصیل روانشناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۱۳۸۷، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “نقاشی خانواده در نقش حیوانات دانش آموزان مضطرب و عادی پایه های اول و دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۶-۸۷” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کودکان استثنایی

عنوان:

نقاشی خانواده در نقش حیوانات دانش آموزان مضطرب و عادی پایه های اول و دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۶-۸۷

استاد راهنما:

دکتر سیف نراقی

استاد مشاور:

دکتر هاشمی

استاد داور:

دکتر علیزاده

پژوهشگر:

سالومه سدیفی

۱۳۸۷

فهرست مطالب

عنوان

بیان مساله

ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش

اهداف کلی پژوهش

سوالهای پژوهشی

روش پژوهش

جامعه آماری و حجم نمونه

روش اجرای پژوهش

ابزار اندازه گیری روش گرد آوری داده ها

روش تجزیه تحلیل داده ها

محدودیتهای پژوهش

تعاریف عملیاتی اصطلاحات

فصل دوم_

اهمیت رشاد سالم کودک

رشد روانی در کودکان

رشاد و تحول هیجانات در کودکی

مشکلات رشادی کودکان

کودکان و فشار روانی

مشکلات عزت نفس در کودکان اضطراب

اضطراب در کودکان

ارزیابی کودکان

نقاشی آدمک

نقاشی اعضای خانواده

نقاشی خانواده در نقش حیوانات برخی ویژگی های نقاشی کودکان مضطرب

سوابق مربوط به موضوع پژوهش

فصل سوم

روش پژوهش جامعه آماری و حجم نمونه

روش گرد آوری داده ها

ابزار گردآوری داده ها

ویژگی های روانسنجی آزمون آخنباخ

ویژگی های روانسنجی آزمون ترسیم آدمک

ویژگی های روانسنجی آزمون ترسیم خانواده در نقش حیوانات

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم

فصل پنجم

مقدمه

خلاصه و جمع بندی

بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات پژوهش

منابع فارسی منابع انگلیسی

پیوست ها

چکیده :

پژوهش حاضر با روش کاربردی – زمینه ای و به منظور بررسی و مقایسه ویژگی های نقاشی آدمک و نقاشی خانواده در نقش حیوانات دانش آموزان مضطرب و عادی انجام شده است. از بین کلیه دانش آموزان مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی ۸۶-۸۷ اشتغال به تحصیل داشتند و جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند ، ۶۰ نفر به عنوان نمونه این پژوهش در پایه های اول و دوم ابتدایی ، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که ۳۰ نفر به عنوان دانش آموز مضطرب و ۳۰ نفر نیز به عنوان دانش آموز عادی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها ، آزمون آخنباخ بخش اضطراب ، برای غربال دانش آموزان مضطرب و عادی توسط معلمان ، آزمون ترسیم آدمک و آزمون ترسیم خانواده در نفش حیوانات بوده است. آزمون های ترسیمی مذکور به طور انفرادی بر روی و ۶۰ نفر نمونه پژوهش اجرا شد. نتایج با استفاده از آزمون های مجذور خی و فیشر حقبقى نشان داد که ۱- بین ویژگی های نقاشی آدمک دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود ندارد. ۲ – از میان ویژگی های نقاشی خانواده در نقش حیوانات دانش آموزان مضطرب و عادی تنها در ویژگی ترتیب ترسیم تفاوت وجود دارد. ترتیب ترسیم اعضای خانواده دانش آموزان مضطرب در مقایسه با دانش آموزان عادی بیشتر از چپ به راست بوده است در حالیکه بیشتر دانش آموزان عادی ترتیبی در ترسیم نشان ندادند.

کلید واژگان: نقاشی آدمک – نقاشی خانواده در نقش حیوانات – دانش آموز مضطرب

مقدمه:

رشد هیجانی برای همه انسانها نوعی چالش است. کودکان طی دوره ای کمتر از یک دهه، از | درک هیجائی محدود، به افرادی با شبکه هیجانی پیشرفته تبدیل می شوند. با بالا رفتن سن تعداد و پیچیدگی تجارب هیجانی و همینطور مطالبات برای نحوه ابراز هیجانی افزایش می یابند. تعجب آور نیست که برخی از کودکان در رویارویی با این چالش ها در هم می شکنند و دچار اختلال های هیجانی می شوند. اختلال های هیجانی سیر مزمنی دارند و می توانند به شدت مزاحم روند عادی زندگی در دوران بزرگسالی شوند ( کندال ، بی تا، ترجمه نجاریان و داوودی، ۱۳۸۴).وقتی در کلاس از کودکان خواسته می شود به سوال پاسخ دهند، در فعالیت های ورزشی رقابت کنند یا در حضور دوستان و وابستگان کاری انجام دهند، ممکن است مضطرب شوند. این واکنشها طبیعی است ، ترس ها و اضطراب های کودکان جزو بهنجار جریان رشد هستند و با نگاهی از چشم انداز تکامل شناختی رفتار ،ادر خواهیم یافت که ترس ها و اضطراب ها به کودکان کمک می کنند تا در دنیایی که در آن زندگی می کنند و انطباق پابند (یوسفی لوپه، ۱۳۸۶).اضطراب به میزان کم غالیا” اثرات سازنده ای دارد و محرکی برای خلاقیت، حل مسایل و فعالیت موثر است ولی اگر اضطراب شدت باید سیب از کار افتادگی فرد شده، او را ببقرار و ناراحت میکند. کودکانی که دارای استرس و اضطراب هستند دچار تنشها و دلواپسی های زیادی می شوند . نگرانی های آنها گاهی اوقات به اندازه ای می رسد که دیگر قادر به انجام دادن کاری و یا تصمیم گرفتن و حتی فکر کردن در مورد مسائل اطراف خود نمی باشند. کودکان مضطرب، اغلب کودکانی ساکت ، عصبی ، شاکی ، ناراضی و کم طاقت هستند . و اغلب درباره همه چیز مشکل دارند. والدین این کودکان باید بسیار هوشیار بوده و به نشانه های عصبی بودن و اضطراب داشتن در کودکان خود دقت کنند ، تا پس از شناخت سریع و به موقع ، مانع از پیشرفت این حالتها شوند (اسلامیه ۱۳۸۵).برای تشخیص مشکلات هیجانی در کودکان از آزمونهای مختلفی می توان استفاده نمود که آزمونهای فرافکن از جمله آنهاست. استفاده از روشهای فرافکن در مقایسه سایر روشها محدودیتهای فرهنگی و روشی کمتری دارد. همچنین با استفاده از این روشها می توان به دنیای تخیلات کودکان وارد شد و با آنها به نحو موثرتری ارتباط برقرار کرد(کرمن، بی تا ، ترجمه دادستان و منصور، ۱۳۸۵) پاسخ به آزمونهای فرافکن معمولا مبهم، ماسک زده و غیر مستقیم هستند و نیاز به تفسیر و آگاهی از سمبولها و کنایه های به کار گرفته شده در آنها و فرهنگ و محبط آزمودنیها دارد (بهرامی، ۱۳۸۳).یک نوع از این آزمونهای فرافکن نقاشی است. نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت بسزایی دارد و نه تنها به او امکان شناسایی محیط و اطراف و شرکت موثر در آن را فراهم می سازد، بلکه به او امان می دهد تا مسایلی را که بصورت نامنظم از همه طرف برایش مطرح می شود به شکل صورتبندی شده منظم کند. استفاده از نقاشی از یکسو برای خانواده ها و مربیان مطبوع و قابل توجه است و به نحوی به درک گلی مشکلاتی که کودکان ممکن است با آنها دست به گریبان باشند تایل می گردند و از سوی دیگر سودمندی آن برای روانشناسان در تشخیص اختلالات هستند، جایگاه خاصی را اشغال می کند (کرمن ، بی تا ترجمه دادستان و منصور، ۱۳۸۵).در این پژوهش محقق به بررسی و مقایسه ویژگیهای نقاشی آدمک و نقاشی خانواده در نقش حیوانات در دو گروه دانش آموزان مضطرب و عادی می پردازد و به دنبال این است که آیا اصولا تفاوتی بین این دو گروه وجود دارد؟ چه ویژگیهایی باعث این تفاوتها هستند و آیا میتوان از نقاشی بعنوان ابزاری آسان، سریع و کارا برای شناسایی کودکان مضطرب استفاده نمود؟

بیان مسئله

یکی از نیازهای اساسی و طبیعی کودکان نیاز به بیان خود و ارتباط با دیگران و محیط پیرامون خود است ، لذا آنان با استفاده از ابزارهای مختلف ، حالتها و احساسات خود را نشان می دهند . بیان آرزوها و تمایلات در کودکان همیشه به صورت مستقیم انجام نمی گیرد ، بلکه بیشتر به طور غیر مستقیم و از طریق فعالیتهای هنری عملی می شود . داستان ، شعر ، نمایش به بازی و نقاشی شیوه های خلاقی و سازنده ای هستند که کودکان در قالب آنان آرزوهای خود را بیان و با جهان خارج ارتباط پر قرار می کنند ( مختاری، ۱۳۸۲). کودکان نقاشی را شکلی از بازی به شمار می آورند و با اشتیاق به آن می پردازند و به اندازه ای که در تنهایی خود با اسباب بازیهایشان بازی می کنند ، مجذوب آن، می شوند (گلین ، بی تا، ترجمه مخیر ، ۱۳۷۰) – کودکان با نقاشی های خود حرف می زنند ، حرفهایی که به دلایل گوناگون قادر به گفتن آنها نیستال. نقاشی به آنها این اجازه را می دهد که خود را از ممنوعیت ها رها سازند و با ما در حالت ناخود آگاه ، درباره مسائل و کشفیات و دلهره هایشان صحبت کنند . تخیلات هنری همانند خواب و رویا در ژرفای ضمیر ناخود آگاه هر کس به جستجو می پردازد و ژرف ترین محتویات درونی فرد را متظاهر می سازد . کودک نیز به کمک نقاشی دلهره ها و کشمکشهای درونی خویش را آشکار می کند و بدین طریق آنها را کاهش می دهد (داداش زاده، ۱۳۷۲). با بهره گیری از فعالیتهای هنری از جمله نقاشی می توان در بهداشت روانی ، تعدیل و درمان و مشکلات روانی – عاطفی در جهت رشد خلاقیت ، کارآیی ، اعتماد به نفس و دیگر جنبه های آموزشی و تربیتی اقداماتی موثر به عمل آورد ( مختاری ، ۱۳۸۲) همچنین بین فعالیتهای کودکان ، نقاشی فعالیتی است که از تحول شناختی ، عاطفی و اجتماعی تاثیر می پذیرد و به همین دلیل در مقباسی وسیع در تشخیص روانی و روان درمانگری به کار گرفته می شود ( کرمن ، ترجمه دادستان و منصور، ۱۳۸۵).نقاشی های کودکان به عنوان اثرات آنان در طول زمان و برای مدت زیادی باقی می ماند . همچنین پیشرفت فن عکسبرداری و تهیه فیلم و اسلاید و غیره امکان تکثیر نقاشی کودک و حفاظت آنها را ممکن می سازد ( مختاری ، ۱۳۸۲ ) , استفاده از نقاشی مستلزم ابزار محدودی است ( کاغذ و مداد ) و همچنین اجرای آن به صورت گروهی نیز امکان پذیر است و در این صورت در مدت زمان محدودی ( تفریبا نیم ساعت ) امکان دستیابی به چندین نسخه نقاشی فراهم می گردد و از آنجا که آزمونهای ترسیمی در حد اندکی از زبان سود می جویند ( فقط به هنگام ارائه دستور اجرا ) به آسانی می توانند در همه گروه های فومی مورد استفاده قرار گیرند. با استفاده از نقاشی می توان در مدت زمان کوتاهی به اطلاعات گسترده ای در باره سطح تحول شناختی کودکان و ماهیت مسایل روانی آنان دست یافت ، تجسم ترسیم شکل انسان به دوره های ماقبل تاریخ باز می گردد . ترسیم آدمک به منزله فعالیت ارتجالی کودک تیز محسوب می شود ( دادستان ، ۱۳۸۳). از آنجایی که نقاشی آدمک ابزار قابل اعتمادی برای ارزیابی اضطراب در کودکان است ، مراقبت کنندگان از کودکان باید ابزار نقاش را به عنوان قسمتی از ارزیابهای روال از اضطرابها و ترسهای کودکان به کار برند (کرول و رایان ، ۱۹۹۹) ، نقاشی خانواده نیز یک تست شخصیت است که میتوان بر مبنای قوانین فرانکن به تفسیر آن پرداخت و شیوه به کار بستن آن آسان است . در مراجعات بالینی باید همواره خوب و سریع عمل کرد و این دو خواسته را به سختی می توان با هم آشتی داد، اما در تست نقاشی خانواده می توان بر این مشکل فائق آمد ، زیرا این تست را می توان سریع اجرا و تفسیر کرد. از سوی دیگر همواره کودکان و نوجوانان به آزمونهای نقاشی به خوبی تن در می دهند و از  ۵  ، ۶ سالگی قابل اجرا می باشد ( کرمن ، بی تا، ترجمه دادستان و منصور ، ۱۳۸۵).در این پژوهش محقق به دنبال پاسخ دهی به این پرسش است که آیا عملکرد دانش آموزان مضطرب و عادی در نقاشی آدمک و خانواده در نقش حیوانات متفاوت است و در صورت متفاوت بودن عملکرد آنان کدام نشانه ها مشخص کننده کودک مضطرب است ؟ آیا می توان با استفاده از این آزمونها بدون به کار بستن آزمونهای زمانی دیگر که مستلزم برقراری ارتباط مستفیم و سایر مهارتهای آزمونگر است به تشخیص کودکان مضطرب پرداخت و با استفاده از نشانه های نقاشی کودکان به ماهیت اضطراب در آنان پی برد؟

ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش

اختلالات اضطرابی متداولترین و شایع ترین طبقه اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان و نخستین دلیل ارجاع آنان به مراکز بهداشت روانی است. کودکان مبتلا به اختلالهابی درونی شده نظیر اضطراب اغلب از خموشی و سکوت رنج می برند و به عنوان کودکان دشوار با مشکل آفرین تشخیص داده نمی شوند. کاربرد محدود خدمات بهداشت روانی در پاسخ به اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان ممکن است نشان دهنده آگاهی و شناخت محدود از عوامل تشکیل دهنده این نوع مشکل بهداشت روانی در کودکان باشد و چون این اختلالات تشخیص داده نمی شوند در همان آغاز نیز مورد مداوا قرار نمی گیرند . پژوهشها تاثیر منفی اضطراب دوران کودکی را بر عوامل روانی و اجتماعی مانند عملکرد تحصیلی و اجتماعی نشان داده اند. اختلال در عملکرد ممکن است به شدت تحت تاثیر همراه بودن حالات مرض شادباد با اختلالات اضطرابی و اضطراب با اختلالهایی نظیر افسردگی ، اختلال نقص توجه باشد و تابلوی تشخیصی ممکن است بخاطر حالات مرضی همراه با اضطراب پیچیده شود ، همچنین داده های تجربی از این یافته ها حمایت می کنند که اختلالات اضطرابی در اوایل کودکی و نوجوانی شروع می شوند و تا دوران بزرگسالی سیر مزمنی را طی می کنند . مطالعات دیگر بیانگر این هستند که نشانه های اضطراب ممکن است در طی زمان بدتر شوند (ماش) ۲۰۰۳ ترجمه توزنده جانی و توکلی زاده ، ۱۳۸۳).و با وجود اینکه اختلالات اضطرایی شایع ترین طبقه اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان است ، اما به دلیل مشکلات ارتباطی در این کودکان ، تشخیص این اختلال با تاخیر صورت می گیرد .در این میان نقاشی ابزاری است که کودک خودش را برای ما بیان می کند و بر خلاف سایر آزمونهای اضطراب که فرم معلم و فرم والد هستند و دیگران اضطراب کودک را شناسایی می کنند و در نقاشی هیچ شخصیت دیگری جز خود کودک عمل نمی کند. کودک از نقاشی لذت می برد ، مدیریت آن راحت تر است و به وسیله آن به راحتی می توان با کودک ارتباط برقرار کرد. نقاشی ابزاری آسان، سریع و متناسب با سن کودک است در صورتی که کار آمدی آن در تشخیص مشکلات اضطرابی مشخص شود می توان از این ابزار به عنوان جایگزین ابزارهای دیگر سود جست.

اهداف کلی پژوهش

١- بررسی و مقایسه ویژگی های نقاشی آدمک و نقاشی خانواده در نقش حیوانات دانش آموزان مضطرب و عادی پایه اول و دوم دوره ابتدایی ۲- ارائه پیشنهاد هایی بر اساس یافته های این تحقیق به روانشناسان و معلمان ، والدین و افرادی که با این دانش آموزان سر و کار دارند .

سوالهای پژوهش

۱-آیا بین ناحیه های ترسیم در نقاشی آدمک دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد ؟

۲- آیا بین اندازه آدمک در نقاشی آدمک دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد ؟

۳- آیا بین تعداد آدمک در نقاشی آدمک دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد ؟

۴- آیا بین خطوط ترسیمی آدمک در دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد ؟

۵- آیا بین ترسیم اعضای آدمک در دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد؟

۶- آیا بین کلیت آدمک در دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد؟

۷-آیا بین مکان ترسیم اعضای خانواده در نقاشی خانواده در نقش حیوانات در دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد؟

۸- آیا بین ترتیب ترسیم اعضای خانواده در نقاشی خانواده در نقش حیوانات در دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد؟

۹- آیا بین اولویت ترسیم اعضای خانواده در نقاشی خانواده در نقش حیوانات در دانش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد؟

۱۰- آیا بین فراوانی ترسیم حیوانات وحشی و اهلی در نقاشی خانواده در نقش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد؟

۱۱- آیا بین فراوانی توسیم حیوانات کوچک و بزرگ در نقاشی خانواده در نقش آموزان مضطرب و عادی تفاوت وجود دارد؟

روش پژوهش

این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن زمینه ای است.

جامعه آماری

جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی ۸۹ – ۸۷ مشغول به تحصیل می باشند ، است .

روش نمونه گیری ، حجم نمونه

با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی ناحیه و مدارس ابتدایی انتخاب شدند. سپس آزمون اختباخ بخش اضطراب در پایه های اول و دوم به صورت گروهی گرفته شد و آزمودنیهایی که تمره آنها به حد نصاب نمره آزمون اضطراب رسید به عنوان دانش آموز مضطرب و آزمودنی های که نمره آنها به حد نصاب نمره اضطراب نرسیده به عنوان دانش آموز عادی انتخاب شدند . ( در هر گروه ۳۰ نفر)

ابزار های اندازه گیری

برای جمع آوری داده ها از ابزارهای زیر استفاده شده است:

آزمون آخنباخ بخش اضطراب

آزمون ترسیم آدمک

آزمون ترسیم خانواده در نقش حیوانات

روش گرد آوری داده ها

ابتدا از میان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران یک منطقه به صورت تصادفی انتخاب گردید و بعد از هماهنگی های لازم ۴ مدرسه از میان مدارس ناحیه مورد نظر به صورت تصادفی نیز انتخاب شد. سپس پابه های اول و دوم این مدارس برای تحقیق حاضر به کار گرفته شدند.در ابتدا سوالات مربوط به اضطراب از آزمون آختیاخ جدا گردید و به صورت پرسشنامه ای در سپس این پرسشنامه ها در اختیار معلمان پایه های اول و دوم قرار گرفت و بعد از کامل شدن پرسشنامه ها توسط معلمان ، محقق نمره گذاری لازم را انجام داده و دانش آموزان مضطرب و عادی غربال گرد یا تناد نمره برش اضطراب ۹۰ منظور شد. در این مرحله این دانش آموزان به صورت انفرادی ابتدا نقاشی آدمک را انجام داده و سپس نقاشی خانواده در نقش حیوانات را کشیدند.

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه علامه طباطبائی
  • رشته تحصیلی روانشناسی کودکان استثنایی
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی سالومه سدیفی روانشناس، سالومه سدیفی مشاور، سالومه سدیفی روان درمانگر، سالومه سدیفی روانپزشک، سالومه سدیفی متخصص اعصاب و روان، سالومه سدیفی روانسنج
تخصص ها
  • روان‌شناسی کودکان استثنایی
تصویر
سالومه سدیفی
مشاور کودک
(3)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر