منو
X

تصویر
راضیه زارع بوانی
روانشناس بالینی و فردی
(3)
آمار این متخصص
(3) رای
0%

دقت

60%

مفید بودن

0%

دانش و مهارت

80%

رفتار بالینی

0%

وقت شناسی

40%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

راضیه زارع بوانی هستم، فارغ التحصیل روانشناسی عمومی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۱۳۹۲، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “اثر بخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده رواننشاسی و علوم تربیتی

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی

عنوان:

اثر بخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی

استاد راهنما:

دکتر فریده حسین ثابت

استاد مشاور:

دکتر علیرضا محمدی آریا

پزوهشگر:

راضیه زارع بوانی

بهمن ۱۳۹۲

فهرست مطالب

عنوان

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف پژوهش

فرضیه های پژوهش

تعاریف نظری و عملیاتی

فصل دوم: ادبیات پژوهش

معانی امید

ابعاد امید

تاریخچه امید

نظر به امید اسنایدر

ویژگی امیدواران

امید در اسلام و قران

راهکار های قران برای ایجاد و القای امید

تطبیق امید و راهکارهای افزایش آن در قرآن و روانشناسی

تبین رابطه امید و بهزیستی روانشناختی

معانی بهزیستی روانشناختی در فرهنگ لغات مختلف

بهزیستی روانشناختی

بهزیستی در مادران کودکان کم توان

رابطه دین داری ( و یکی از مفاهیم دینی صبر ) با بهزیستی

روانشناسی دین

معنای لغوی صبر

مفهوم قرآنی صبر

معنای اخلاقی صبر

واژه های معادل صبر در روان شناسی

اقسام صبر

نشانگان صابران

رابطه صبر با مفاهیم دیگر در قرآن

ثمرات صبر در قرآن

ثمرات صبر از منظر احادیث و روایات

انگیزه ها با پیشنهاداتی برای پرورش صبر

راهکارهای افزایش صیر در روانشناسی

الگوهای صبر و استقامت

کار کردهای صبر در زندگی

آفات صبر

جزع تقطه مقابل صبر

درمان جزع و بی تابی

صبر بر سختی

آثار صبر بر سختی

تغییر پذیری میزان صبر

صبر جمیل

صبر و سخت رویی

صبر و کنترل خشم

تبین روانشناختی صبر

رابطه امید با صبر

پیشینه تجربی تحقیق

تحقیقات خارج کشور

تحقیقات داخل کشور

فصل سوم: روش اجرای پژوهش

مقدمه

طرح پژوهش

جامعه مورد پژوهش

نمونه گیری و روش نمونه گیری

روش گرد آوری اطلاعات

ابزار اندازه گیری با روش های جمع آوری داده ها

مقیاس سنجش صبر

پرسشنامه بهزیستی روانشناختی

پرسشنامه امید اسنایدر

روش تجزیه و تحلیل داده ها

برنامه آموزش صبر و نحوه ی اجرای جلسات

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

تحلیلی توصیفی

فرضیه اول

فرضیه دوم

یافته های فرعی پژوهش

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

خلاصه و جمع بندی

فرضیه اول

فرضیه دوم

محدودیت پژوهش

پیشنهاد های پژوهشی

پیشنهاد های کاربردی

منابع

پیوست ها

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش صبر بر بهزیستی روانشناختی و امید در مادران کودکان کم توان ذهنی است. روش نمونه گیری در دسترس و جایگزینی تصادفی است. آزمودنیهای تحقیق ۲۰ نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی شهر تهران می باشند، که بصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به منظور انجام این پژوهش ابتدا مقیاس سنجش صبر بین ۱۰۰ نفر از مادران کودکان کم – توان ذهنی توزیع شد و سپس ۲۰ نفر از کسانی که در مقیاس سنجش صبر، نمرات پایین تری ( برحسب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش ۷۷۴ %) کسب کردند و غبر صبور شناخته شدند، انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی و امید بر روی آنان اجرا شد. بعد از پایان جلسات آموزشی و همچنین دو ماه بعد از درمان نیز دوباره این پرسشنامه ها اجراشدند. آموزش صبر به عنوان مداخله ای در گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. روش پژوهش حاضر روش نیمه آزمایشی ( طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل ) است. ابراز اندازه گیری این پژوهش شامل مقیاس سنجش صبر حسین ثابت، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه امید اشنایدر است. نتایج حاصل از این پژوهش در سه مرحله پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری نشان داد که آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی موثر است بنابراین از آموزش صبر می توان به عنوان یک مداخله در جهت ارتقا امید و بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی استفاده نمود.

واژه های کلیدی: صبر، بهزیستی روانشناختی، امید، کم توانی ذهنی۔

مقدمه:

خانواده یکی از ارکان مهم هر جامعهای است و هر خانواده با مسائل و ناملایماتی مواجه است. یکی از مسائلی که می تواند بهزیستی روانی خانواده را تحت تاثیر قرار دهد، تولد و حضور کودکانی با کم توانی است که می تواند رویدادی نامطلوب و چالش زا تلقی شود. که احتمالا تنیدگی و سرخوردگی، غم و ناامیدی را بدنبال خواهد داشت (مفیدی، ۱۳۷۶).در خانواده بخصوص مادران با توجه به اینکه مدت زمان بیشتری صرف مراقبت از کودک می کنند همیشه همراه کودک هستند و تماس مستقیمی با او دارند، می توانند فشار و استرس بیشتری را تجربه کنند ( امیری مجد، ۱۳۸۲). خباز و همکاران (۱۳۹۰) مطرح کردند که، مطالعات زیادی نشان می دهند که مادران کودک دارای ناتوانی ذهنی استرس بیشتری را نسبت به مادران با کودک دارای رشد طبیعی تجربه می کنند و سطح بهزیستی روانشناختی پایین تری دارند (آیزنهاور، بیکر و بلاکر ،۲۰۰۵) (میکائیلی منیع، ۱۳۸۷). در کمک به این خانواده ها، اگر راهکارهای مورد استفاده متناسب با بسترهای اجتماعی شان باشد، کار درمان و آموزش اثربخش تر می شود. با توجه به جامعه دینی مان، دین در بر گیرنده راهکار هایی بسیار مناسبی است و می تواند یکی از عوامل مؤثر بر تمام ابعاد وجودی انسان، از جمله سلامت و بهزیستی روانی باشد. بسیاری از مردم به اعتقادات و نهادهای دینی روی می آورند تا در مقابله با بحران ها، ایجاد امیدواری و تأمین سلامت از آنها استفاده منبت کنند ( زهرا کار، ۱۳۸۴).مفهوم دینی که توسعه و تقویت آن برای بهره مندی از یک زندگی مومناته ضروری است، صبر است. صبر از مهمترین ارکان ایمان است و پیامبر اکرم (ص) آن را نیمی از ایمان دانسته اند. در قران کریم واژه صبر بیش از هفتاد بار تکرار شده است و جالب آنکه هیچکدام از فضلیتهای دیگر دینی به این اندازه در قران تکرار نشده است ( حسبن ثابت، ۱۳۸۶). صبر و بردباری مفهومی است که متخصصان تعلیم و تربیت اسلامی با آن بیگانه نیستند و آن را ابزاری برای کاهش میزان آسیب پذیری افراد و حفظ آرامش روانی می دانند. صبر، استقامت و پایداری در برابر تمامی عواملی معرفی می شود که انسان را از رسیدن به کمال فطری بشور باز می دارد ( خوشحال دستجردی، ۱۳۸۳).اگر انسان با مفهوم صبر أشتا نشود و با راههای تحصیل صبر را نداند در یک کلام صبور نباشد، نمی۔ تواند در برابر حوادث و ناملایمات گوینده زندگی دوام آورده و سلامت روان خود را حفظ کند و در معرض اختلالات روانی قرار می گیرد (حسین ثایت، ۱۳۸۷).با وجود اهمیت غیرقابل انکار صبر در بهزیستی و رضایت روانی افراد، در ارتباط با اثربخشی این متغیر بر سلامت روان، ادبیات قابل ملاحظه ای به چشم نمی خورد. اندک پژوهش های انجام گرفته در این زمینه، بر نقش رضایت بخش صبر در کاهش و مهار آسیب های روانی تأکید کرده اند (شکوفه فرد و خرمایی، ۱۳۹۱). همین طور در این گروه نیز صیر به عنوان یک راهکار چندان مورد توجه قرار نگرفته است و مفاهیم دیتی دیگری از جمله نگرش، عقاید، جهت گیری مذهبی و … در حوزه سلامت روان بررسی شده اند، از جمله در تحقیق غباری بناب و همکاران (۱۳۸۶) مشخص شد که با افزایش اعتقادات مذهبی از نشانگان مرضی در مادران کودکان استثنایی کاسته می شود.اما سلامت روانی خود یک مفهوم چند بعدی است که علاوه بر بیمار نبودن، احساس شادکامی و بهزیستی را نیز در بر می گیرد و در مقابل توجه و تمرکز سنتی علم روانشناسی به آسیب شناسی می باشد(ریف وسینگر، ۱۹۹۸؛ به نقل از طبسی زنجانی، ۱۳۸۳) بهزیستی روانشناختی: احساس مثبت و رضامندی عمومی از زندگی که شامل خود و دیگران در حوزه های مختلف خانواده، شغل و است، تعریف می شود، احساس بهزیستی در بر گیرنده احساس انسجام و پیوستگی در زندگی، تعادل عاطفی و رضایت کلی از زندگی است و به معنای قابلیت بافتن تمام استعدادهای فرد است ( بهزیستی روانی دارای مولفه های خود پیروی – رشد و بالندگی فردی – هدفمندی در زندگی – خویشتن پذیری- تسلط بر محبط – شادی و خوش بینی می باشد) (سیلگمن ،۱۹۹۵ ترجمه داور پناه، ۱۳۸۳).عامل تاثیر گذار دیگر در این گروه مادران، امید است. امید به معنای توانایی باور به داشتن احساس بهتر، در آینده می باشد، امید با نیروی نافذ خود، تحریک کنندهی فعالیت فرد است تا بتواند تجربه های تو کسب نماید و نیروهای تازه ای را در فرد ایجاد کند (دارودی، ۲۰۱۰)صبر به عنوان مفهوم دینی رابطه نزدیکی با امید و بهزیستی روانی دارد. در این پژوهش آموزش صبره به عنوان راهکاری مفید برای افزایش امید و بهزیستی روانشناختی در این مادران بکار می رود تا بدین وسیله سلامت روانی و امید این مادران، فرزندانشان و در بعد گسترده تر جامعه بالا رود.

بیان مسئله

طبق آمار اعلام شده از سوی معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۸۵، در حدود دو میلیون و هشت هزار معلول وجود دارند که از این تعداد ۲۸۷۹۵ نفر، گروه کم توانهای ذهنی را تشکیل می دهند. بنابر این تعداد قابل ملاحظه ای از خانواده های ایرانی، از اثرات منفی داشتن یک کودک کمتوان، همچنین فشارهای روانی، اجتماعی و مالی ناشی از داشتن چنین کودکی در امان نیستند و این عوامل می توانند آسیبها و آثار منفی بر وضعیت بهداشت روانی خانواده و بخصوص مادران بر جای گذارده، ثبات و کیفیت زندگی خانوادگی و فردی آنها را برهم زند ( کوه سالی و همکاران، ۲۰۰۷).چون مادر، نخستین شخصی است که به طور مستقیم با کودک ارتباط برقرار می کند. رویارویی وی با فرزند کم توان ذهنی، نیاز کودک به مراقبت دایمی، شرایط ویژه رشد و مسائل و مشکلات متعدد دیگر همگی زمینه را برای تضعیف کار کرد طبیعی صادر فراهم می نمایند. وجود چنین مشکلاتی، سلامت آنها را به خطر می اندازد (نریمانی و همکاران، ۲۰۰۷).سلامت روان از مباحث مهم در رشد و بالندگی خانواده و جامعه می باشد. بسیاری از متخصصان سلامت روانی بر این باورند که به رغم فعالیتهایی که به منظور ارتقا سلامت روانی خانواده های کودکان دارای ناتوانی صورت گرفته است، بسیاری از آنها همچنان از بیماری های مرتبط با استرس رنج می برند که از شرایط ویژه این کودکان، ویژگی های والدین و محیط ناشی می شود (اسپرات، سبلور و ماسیاس، ۲۰۰۷)، در کمک به این خانواده ها می توان از آموزش های مدیریت استرس استفاده کرد که هدف از آنها کاهش تاثیر های مخرب استرس است. از آنجا که، برای استرس سطح بهینه ای وجود دارد، می توان گفت هدف از مدیریت آن دانش افزایی و مهارت آموزی برای کنترل استرس ها و ماندن در سطح بهینه است ( برانون وفیست ، ۲۰۰۷ء ترجمه پرند وهمکاران، ۱۳۹۰).با توجه به جامعه دینی و این مسئله که طبق تحقیقات صورت گرفته، روشهای درمانی و مداخله ای با در نظر گرفتن مذهب افراد اثربخش تر است، می توان از راهکار دین (صبر و بردباری که بسیار مورد تایید در دین ما می باشد، برای مدیریت استرس در این خانواده ها استفاده کرد و سلامت، بهزیستی روانی را در این خانواده ها ارتقا بخشید.طبق تحقیقات صورت گرفته در زمینه بهزیستی روانشناختی این افراد همچون تحقیق میکائیلی منیع (۱۳۸۷) و کاکابرایی وهمکاران (۱۳۹۰) مشخص گردید که بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم توان ذهنی پایین تر از مادران کودکان عادی است.یکی دیگر از مهمترین منابع زمینه ساز این گروه از مشکلات روانشناختی و سلامت از دست دادن امید می باشد. امید به عنوان یکی از منابع مقابله ای انسان در سازگاری با مشکلات در نظر گرفته می شود، آثار سودمند امید بر سلامت جسمانی و روانی در پژوهشهای مختلفی تایید شده است (کاترین و همکاران، ۲۰۰۳). ناامیدی، شخص را در برابر عوامل تنش راه بی دفاع و گرفتار می کند. شخص با گذشت زمان، تمامی امید خود را از دست می دهد و دچار مشکلات روانشناختی می گردد.مفهوم دینی که با امید و بهزیستی روانی رابطه نزدیکی دارد صبر است. صبر در قرآن مجید به معنای ثبات، استحکام و قدرت مقاومت روح است. مقاومت در برابر ناملایمات روزگار (مطهری، ۱۳۸۶؛ حسین ثابت، ۱۳۸۶)در این پژوهش آموزش صبر که مفهومی دینی و بومی در فرهنگ کشور ماست، در مادران کودکان کم توان مورد بررسی قرار می گیرد، همچنین در پژوهش حاضر بدنبال پاسخگویی به سوالات زیر می باشم آیا آموزش صیر، امید و بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی را افزایش می دهد؟ آیا آموزش صیر، امید در مادران کودکان کم توان ذهنی را افزایش می دهد ؟ آیا آموزش مسیر، بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی را افزایش می دهد؟

اهمیت و ضرورت پژوهش :

فشارها و مشکلاتی که بر والدین کودکان کم توان ذهنی وارد می شود، بدلیل استمرار و شدت علاوه بر سلامت جسمی و روانی آنها، سلامت و آرامش فرزندان سالم و فرزندان دارای کم توان ذهنی شان و در سطح گسترده تر سلامت و بهداشت روانی خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد (أورنگا و همکاران،۲۰۰۸؛ ترجمه کاوه و همکاران، ۱۳۹۰). شواهد متعددی حاکی از آن است که والدین کودکان دارای مشکلات هوشی به احتمال بیشتری با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و هیجانی که غالبا ماهیت محدود_کننده، مخرب و فراگیرندهای مواجه می شوند. در چنین موقعیتی گرچه همه اعضای خانواده و کار کردشان آسیب می بیند، فرض بر این است که مشکلات مربوط به مراقبت از فرزند مشکل دار والدین بویژه مادران را در معرض خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت روانی قرار می دهد. بررسی ها نشان داده اند که والدین دارای فرزند کم توان در مقایسه با والدین کودکان عادی سطح سلامت عمومی پایین تر و اضطراب بیشتر، احساس شرم و خجالت بیشتر و سطح بهزیستی روانشناختی پایین تری دارند (میکائیلی منبع، ۱۳۸۸ ).بسیاری از محققان (احمدپناه، ۱۳۸۰؛ افروز، ۱۳۷۵؛ البرزی و بشاش، ۱۳۷۵؛ مهرابی زاده هنرمند و همکاران، ۱۳۸۰، به نقل از رمضانی، ۱۳۸۲) تاکید کرده اند که وضع روانی و مسائل روانشناختی والدین کودکان معلول به عنوان کسانیکه نقش مهمی در تحول هیجانی و اجتماعی فرزندان دارند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا با شناخت ابعاد وضعیت روانشناختی خانواده ها و اقدامات رواندرمانی متناسب، آگاهانه تر به درمان و رفع مشکلات و ناسازگاریهای روانی آنها پرداخته شود.اما با توجه به جامعه اسلامی و فرهنگ بومی ایران به مفاهیم دینی در مداخلات درمانی و آموزشی باید بیشتر توجه نمود، کوئینگ و همکاران (۲۰۰۱) در نتیجه تحقیقات خود بیان می کنند که دین، اثر مفید و مطلوبی داشته و افرادی که در امور مذهبی شرکت می کنند از نظر روحی و جسمی، سالم تر از افرادی هستند که اعتقادات مذهبی ندارند. همچنین در تحقیقاتی از شعاع کاظمی (۲۰۱۰) و صالحی و همکاران (۱۳۹۰) نشان داده شد که رابطه معناداری بین عقاید مذهبی بالا و سلامت روان وجود دارد و رفعت حیدری (۲۰۱۰) نشان داد که بین آموزش و تفهیم مفاهیم قرآن و سلامت روان رابطه وجود دارد و در همین تحقیق نشان داده شد که روانشناسان دریافته اند که بین داشتن ایمان قوی و دعا با کاهش اضطراب، نگرانی، یاس، ناامیدی و ترس رابطه وجود دارد. گارتتر و همکاران (۱۹۹۱) در زمینه سلامت عمومی و اعتقادات مذهبی شش مقاله را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که در تمام این مطالعات بین اعتقادات مذهبی و سلامت روان رابطه مثبت معناداری وجود دارد ( میریان و همکاران، ۱۳۹۱). صبر به عنوان یک مفهوم دینی در مداخلات درمانی و آموزشی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اما این مفهوم در مادران کودکان کم توان ذهنی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و ادبیات تحقیقی کمی در مورد آن وجود دارد از جمله خدایاری فرد و غباری بناب در خصوص رابطه بین میزان توکل به خدا و صبر با اضطراب، رابطه معنادار بین صبر و امیدواری در شرایط ناگوار را گزارش نموده اند، بر این مبنا، صبر و توکل بر کاهش اضطراب در موقعیتهای ناگوار تأثیر قابل ملاحظه ای دارد (خدایاری فرد و دیگران، ۱۳۸۰).یکی از حیطه های پژوهشی کاربردی در این خصوص، بررسی اثربخشی آموزش صبر است، چنان که حسین ثابت طی پژوهشی به این نتیجه دست یافت که آموزش صبر بر افزایش شادکامی و کاهش افسردگی و اضطراب موثر است (حسین ثابت، ۱۳۸۶) همچنین ایزدی طامه و همکاران او به بررسی و مقایسه تأثیر آموزش صبر و آموزش حل مسئله در پرخاشگری و انتخاب راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی پرداختند (ایزدی طامه، ۱۳۸۸). همچنین نعمتی پور (۱۳۹۱) نشان داد که آموزش صبر، در کاهش میزان افسردگی و استرس ادراک شده مادران داغدیده موثر است.با توجه به نتایج مطالعات موجود، که حمایت کننده ارتباط میان صبر و کاهش ناسازگاری های روانی و رفتاری است، از یک سو و وجود اضطراب و فشار ناشی از ناکامی ها و مسائل زندگی، لزوم بهره گیری از مولفه های مذهبی همچون صبر را در ایجاد و پر رنگ تر نمودن نقش منطق و آرامش در مواجهه با مشکلات و ایجاد رضایت روانی مطرح می شود ( شکوفه فرد و خرمایی، ۱۳۹۱).متغیرهای مشابه صبر مثل تاب آوری و ارتباط آن با سلامت روان در مادران کودکان استثنایی بررسی شده است، همچون علیزاده و کاوه (۱۳۹۰) نیز به این نتیجه رسیدهاند که برنامه های مداخلهای تاب آوری باعث افزایش بهزیستی روانشناختی در والدین کودکان کم توان می شود. ولی در بیشتر تحقیقات متغیر تاب آوری هم در حد همبستگی بررسی شده است، از جمله در تحقیقی از میکائیلی و همکاران (۱۳۹۱) مشخص گردید که همبستگی معنادار بی بین تاب آوری روانشناختی با رضایت از زندگی و سلامت عمومی وجود دارد. همچنین رز و همکاران (۲۰۱۰) نیز به این نتیجه رسیده اند که آموزش شناختی رفتاری تاب – آوری باعث پیشگیری از اضطراب می شود. تاب آوری و بهزیستی روانشناختی به عنوان یکی از متغیرهای روان شناسی مثبت گرا، ارتباط بالابی با امید دارند و یکی دیگر از مهمترین منابع زمینه ساز مشکلات روانشناختی از دست دادن امید می باشد (شمس اسفند آبادی و همکاران، ۲۰۰۷). امید یک حالت انگیزش مثبت با در نظر گرفتن اهداف روشن برای زندگی است ( بیلی و اشنایدر، ۲۰۰۷؛ ترجمه بهادری خسروشاهی و هاشمی نصرت آباد، ۰ ۱۳۹) تحقیقات متعدد، نشان می دهد که امیدواری با بهزیستی روان شناختی رابطه نزدیکی دارد. رودریگز (۲۰۰۶) نشان داد که بین امید و رضایت از زندگی ( از مولفه های بهزیستی روان شناختی ) رابطهی مثبت وجود دارد. جورج (۲۰۱۰) در پژوهشی نشان داد که بین امیدواری و رضایت از زندگی رابطهی مثبت معناداری وجود دارد.به عقیده ی استانس (۱۹۸۶) بین اسید و بهزیستی روانی یک رابطه ی تعاملی به وجود می آید که افزایش امید، باعث بهزیستی روانی بیشتر در زندگی می شود. با امیدواری شخص می تواند احساس بهزیستی و رضایت از زندگی داشته باشد (اشنایدر، ۲۰۰۲)همچنین امید با مذهب نیز رابطه مثبت و معناداری دارد. بالجانی و همکاران (۱۳۸۹) اهمیت سلامت معنوی و مذهب را به عنوان متغیرهای تاثیر گذار بر امید مورد تأیید قرار می دهند. در مطالعه چانگ لی (۲۰۰۲) آنهایی که خودشان را مذهبی می دانستند در مقایسه با آنهایی که خودشان را مذهبی نمی دانستند امتیازات امید بالاتری داشتند. در مطالعه هونگ وهمکاران (۲۰۰۷) بین مذهب و امید رابطه وجود دارد ( بالجانی و همکاران، ۱۳۸۹).امید و بهزیستی روانشناختی طبق تحقیقات در این مادران پایین بوده و در کمک به این گروه ماه نیازمند روشهای مقابلهای مناسبی می باشیم که می توان از طریق توصیه های دینی و مباحث مذهبی از جمله آموزش صبر که مفهومی جامع و کامل و فضیلتی برجسته و با اهمیت و مورد تایید در دین ماست به این مادران کمک موثری ارائه نمود و استقامت و امید را در این مادران افزایش داد تا به تبع آن بهزیستی روانی آنها را افزایش یابد. سلامت و بهزیستی روانی مادر به عنوان فردی مهم و مرکزی در خانواده می تواند سلامت جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر از دیدگاه کاربردی در زمینه آموزش صبر در مادران با کودک ناتوان حائز اهمیت است. اگر برنامه ی آموزش صبر قادر باشد امید و بهزیستی روانی مادران را ارتقا بخشد، نتایج حاصل از آن می تواند، برای مشاوران و روانشناسان و متخصصان این حیطه فایل استفاده و مفید باشد و باعث افزایش آگاهی آنها از حیطه های تاثیر گذار صهر بر مسائل این گروه از مادران، افزایش دانش موجود و اجرای پژوهشهایی در زمینه مادران کودکان کم توان ذهنی گردد.

اهداف پژوهش:

هدف اصلی

-تعیین تاثیر آموزش صبر بر افزایش امید در مادران کودکان کم توان ذهنی

-تعیین تاثیر آموزش صبر بر ارتقا بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی۔

فرضیات پژوهش؛

آموزش صبر، موجب افزایش امید در مادران کودکان کم توان ذهنی می شود.

آموزش صبر، موجب ارتقا بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی می شود.

تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم:

تعریف نظری صبر: صبر در لغت به معنای بازداشتن است و مفهوم آن عبارتست از وادار نمودن خود به آنچه عقل و دین اقتضا می کند و بازداشتن از آنچه عقل و دین تهی می کنند راغب اصفهانی،؟ ) صبر در اصل به معنی عزم قوی برای انجام کار و ادامه کار با پشتکار و استقامت خلل ناپذیر است. حضرت علی (ع) می فرمایند : صبر مبارزه با حوادث است (فیض کاشانی، ۱۳۷۹ ترجمه عارف، ۱۳۸۳)

تعریف عملیاتی صبر: در این پژوهش صیر تمره ایی است که بوسیله مقیاس سنجش صبر(حسین ثابت، ۱۳۸۵) سنجیده می شود.

تعریف نظری امید: امید یک حالت انگیزش منبت با در نظر گرفتن اهداف روشن برای زندگی است در امید، از یک سو انگیزه ی خواستن به اراده برای حرکت به سوی اهداف و از طرف دیگر، بررسی راههای مناسب برای حصول اهداف نهفته است. بنابراین، کار کرد امید در زندگی به عنوان یک مکانیزم حمایتی است و باعث رشد و پیشرفت کیفیت زندگی انسان می شود ( بیلی و اشنایدر ۲۰۰۷).

تعریف عملیاتی امید: در این پژوهش امید نصرهایی است که بوسیله مقیاس امید اشنایدر و همکاران (۱۹۹۱) سنجیده می شود.

تعریف نظری بهزیستی روانشناختی: احساس مثبت و رضامندی عمومی از زندگی که شامل خود و دیگران در حوزه های مختلف خانواده ، شغل و… است. احساس بهزیستی در بر گیرنده احساس انسجام و پیوستگی در زندگی، تعادل عاطفی و رضایت کلی از زندگی است (سیلگمن، ۱۹۹۵ ترجمه داور پناه ۱۳۸۳).

تعریف عملیاتی بهزیستی روانشناختی در این پژوهش بهزیستی روانشناختی تمرهایی است که بوسیله پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف سنجیده می شود ( طبسی زنجانی، ۱۳۸۳).

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه علامه طباطبائی
  • رشته تحصیلی روانشناسی عمومی
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی راضیه زارع بوانی روانشناس، راضیه زارع بوانی مشاور، راضیه زارع بوانی روان درمانگر، راضیه زارع بوانی روانپزشک، راضیه زارع بوانی متخصص اعصاب و روان، راضیه زارع بوانی روانسنج
تخصص ها
  • روانشناسی عمومی
تصویر
راضیه زارع بوانی
روانشناس بالینی و فردی
(3)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر