منو
X

تصویر
شبنم فرجی امیری
روانشناس بالینی و فردی
(12)
آمار این متخصص
(12) رای
86%

دقت

80%

مفید بودن

100%

دانش و مهارت

80%

رفتار بالینی

80%

وقت شناسی

70%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

شبنم فرجی امیری هستم، فارغ التحصیل روانشناسی تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “میزان انطباق محتوای برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان با اصول روان شناسی تربیتی” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

عنوان:

میزان انطباق محتوای برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان با اصول روان شناسی تربیتی

استاد راهنما:

دکتر علی اکبر سیف

استاد مشاور:

دکتر اسماعیل سعی پور

پژوهشگر:

شبنم فرجی امیری

چکیده :

موضوع این پژوهش بررسی میزان انطباق محتوای برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان با اصول روان شناسی است. تلویزیون در میان رسانه ها به عنوان پر مخاطب ترین رسانه ی جمعی سمعی و بصری نقش عمده و حساسی را در انتقال ارزش ها و هنجارها دارد. دو هدف عمده در این پژوهش مد نظر بوده است، ۱) هدف نظری، که با این هدف این تحقیق نشان خواهد داد چه نکاتی باید در تهیه ی فیلم و برنامه های تلویزیونی کودکان و نوجوانان مبنی بر اصول و معیارهای روان شناسی تربیتی لحاظ شود و نیز آیا این اصول و معیارها در برنامه های مورد نظر رعایت شده است یا خیر و ۲) هدف عملی، که با این هدف بهره گرفتن از نتایج تحقیق توسط مسئولین صدا و سیما جهت برنامه ریزی بهتر امکانپذیر می شود. برای این منظور برنامه های تلویزیونی در شبکه های ۱ و ۲ به مدت ۳ ماه، ۲ روز در هفته ضبط شدند که مجموعا ۱۳۶ برنامه ضبط شد. روش تحقیق، تحلیل محتوا بود. سپس اصول روان شناسی تربیتی به کمک چند استاد روان شناسی از منابع معتبر استخراج شد و نهایتا داده های به دست آمده از طریق فرمول خی دو که با نرم افزار SPSS محاسبه شد، مقایسه شدند. بررسی نتایج نشان داد که از مقوله ی نظریه ی شرطی سازی کلاسیک ۵ / ۷٪، از نظریه ی شرطی سازی کنش گر به میزان ۷/ ۱۹ ، نظریه ی گاتری ۶/۳٪، نظریه ی ثرندایک ۹/۱۴ ٪ و نظریه ی یادگیری اجتماعی بندورا ۱۷، استفاده شده است. از نظریه ی شناختی گشتالت هیچ گونه استفاده ای نشده است. هم چنین نتایج نشان داد که اصول روان شناسی تربیتی در مقوله ی دیدگاه خبرپردازی ۴ / ۲% و در مقوله ی شناختی نظریه ی پیاژه به میزان ۵/۲٪، در مقوله می شناختی نظریه ی آزوبل ۲ / ۴، در مقوله نظریه ی هب ۷ /۱، در مقوله ی نظریه ی سازنده گرایی ۸ / ۲٪، در مقوله ی نظریه های انگیزشی ۷ / ۵٪ و نهایتا در مقوله ی مربوط به نظریه ی خلاقیت به مقدار ۱۵٪ رعایت شده اند. در برنامه ی خردسالان این اصول ۴/۴۵ ٪، در برنامه ی کودکان ۶ / ۲۸% و در برنامه ی نوجوانان ۲۶٪ مد نظر قرار گرفته شده است و نیز اصول مربوط به نظریه ی شرطی سازی کنش گر نسبت به سایر اصول در برنامه ی کودک و نوجوان بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. در پایان خلاصه فصول ذکر شد. هم چنین پیشنهادهایی برای افراد علاقمند به فعالیت در زمینه ی این گونه تحقیقات ارائه شد.

فهرست مطالب

عنوان

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه

سوال های تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق

هدف های تحقیق

تعریف اصطلاحات

فصل دوم: ادبیات تحقیق

نظریات علمی

روش تجریه و تحلیل اطلاعات

محاسبه ی ضریب قابلیت اعتبار

نحوه ی تحلیل و ارزش یابی

تعریف عملیاتی  مقوله ها

پیشینه تحقیق

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق

جامعه ی تحقیق

نمونه و روش نمونه گیری

واحدهای تحلیل محتوا

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

بررسی یافته ها جدول ۱-۴ فراوانی و درصد فراوانی کلیه ی زیر مقوله ها

نمودار ۱-۴ درصد فراوانی زیر مقوله ها

جدول ۲-۴- فراوانی و درصد فراوانی هر مقوله

نمودار ۲-۴ درصد فراوانی های هر مقوله

جدول ۳-۴ مقایسه ی فراوانی و درصد فراوانی زیر مقوله ها در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان

نمودار ۳-۴ فراوانی زیر مثوله ها در گروه خردسال

نمودار ۴-۴ فراوانی زیر مقوله ها در گروه کودک

نمودار ۵-۴ فراوانی زیر مقوله ها در گروه نوجوان

جدول ۴-۴ مقایسه ی میزان رعایت هر یک از زیر مقوله ها در سه گروه خردسال، کودک  و نوجوان

جدول ۵-۴ فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار زیر مقوله ها طبق نظر داور اول

جدول ۶-۴ فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار زیر مقوله ها طبق نظر داور دوم

جدول ۷-۴ میزان ضریب همبستگی نظر دوار اول و داور دوم

فصل پنجم:

یافته های تحقیق

بررسی سوالات تحقیق

پیشنهاد ها

محدودیت ها

منابع فارسی

منابع انگلیسی

مقدمه:

بقا و دوام هر جامعه از طریق انتقال و حفظ فرهنگ و اجزاء آن از جمله ارزش ها و هنجارها میستر می شود که با درونی کردن آن ها صورت می گیرد. با نهادینه شدن ارزش ها، افراد جامعه با خواست و میل شخصی از آن ها پاسداری می کنند، به طور کلی ارزش هایی در جامعه پایدار می مانند که بتوانند جایگاه خود را از نظر عقلی و عاطفی در بین مردم بیابند و از جنبه ی عملی نیز مشکلات و معضلات مادی و غیر مادی و هم چنین فردی و اجتماعی را بر طرف سازند. پس هم علماء و هم مدیران و برنامه ریزان سازمان ها و نهادها، باید دقت نظر داشته باشند، زیرا این نهادها هستند که مسئولیت انتقال و درونی کردن ارزش ها را به عهده دارند.یکی از نهادهای مهم انتقال ارزش ها و حفظ فرهنگ رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون هستند. وسایل ارتباط جمعی با انتشار افکار، زندگی اجتماعی را به طور محسوس دگرگون می سازند، به طوری که در دهه های اخیر، این وسایل نقش تعیین کننده ای در امر آموزش و انتقال مفاهیم و ارزش ها داشته و در فرایند انتقال دانش و اطلاعات جدید و مبادله ی افکار با سرعت زیاد ایفای نقش کرده اند و تقریبا می توان گفت که هیچ نقطه ای در جهان نیست که مصون از تاثیر رسانه ها باشد.تماشای تلویزیون تقریبا نیازی به مهارت ندارد، در نتیجه اشتیاق عموم را برای استفاده از آن بر می انگیزد. این وسیله می تواند از طریق آموزش صحیح ساختار شخصیتی افراد را اصلاح و هدایت کند و از طریق بدآموزی ها، آن را منحرف سازد. به همین جهت در این پژوهش به دنبال بررسی کیفیت برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان از نظر انطباق آن ها با اصول و معیارهای روان شناسی تربیتی بوده ایم.

سولات تحقیق:

در برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان، اصول و معیارهای روان شناسی تربیتی، تا چه حد رعایت شده اند؟

در کدام یک از برنامه ها این اصول بیشتر رعایت شده اند؟

به کدام یک از اصول و معیارهای روان شناسی تربیتی، در برنامه های کودک و نوجوان، بیشتر توجه شده است؟

اهمیت و ضرورت تحقیق :

برای پی بردن به ضرورت و اهمیت موضوع، کافی است بپذیریم که می خواهیم در جامعه ای سالم، پویا و توأم با توسعه ی پایدار زندگی کنیم که یکی از ارکان و نهادهای مهم و دخیل در این زمینه، سازمان صدا و سیما است. به طوری که این سازمان با تولید برنامه هایی هدفمند می تواند نقش به سزایی در این مورد داشته باشد، چرا که امروزه تلویزیون در زندگی مردم حضور پررنگی دارد و عامل مؤثری در نحوه ی گذراندن اوقات فراغت آنان در خانه و بیرون از خانه است. وقتی ساعت ها از وقت کودکان و نوجوانان، صرف تماشای برنامه های تلویزیون می شود، طبیعی است که نسبت به کم و کیف برنامه ها حساس باشند و در ازاء آن ها عکس العمل نشان دهند. بنا بر این ضرورت دارد که دست اندرکاران تولیدات سیما، در تولید برنامه های تلویزیون، نگاه خود را متوجه خانواده و رفتارهای کودکان و نوجوانان سازند و الگویی مناسب به جامعه ارائه دهند؛ چرا که کودکان و نوجوانان، نسل فردا و آینده سازان یک کشورهستند و رشد و تحول مناسب و ارزشمند این نسل، موجب رشد و ترقی آن کشور خواهد شد. مهم ترین فوائد و ضروریات این تحقیق عبارتند از :

۱) بررسی عملکرد تلویزیون، ما را در شناخت نقاط قوت و ضعف آن یاری می دهد، در نتیجه با برطرف کردن این ضعف ها و نیرو بخشیدن و تمرکز بر نقاط قوت عملکرد تلویزیون، زمینه برای اصلاح و پیشرفت فکری و رفتاری در جامعه فراهم می شود.

۲) از آن جا که تلویزیون می تواند در کنار انتقال ارزش ها و هنجارها، ضد ارزش ها را نیز منتقل کند و منجر به انحراف افکار و عقاید و رفتار شود، لازم است این مسئله مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد انتقال ضد ارزش ها، رفتارهای منفی و … در دراز مدت اثر سوئی بر افکار و رفتار کودکان و نوجوانان خواهد داشت که موجب می شود پس از مدتی این رفتارها در آن ها نهادینه شده و در رفتار آن ها آشکار شود و به تدریج تغییراتی در فرهنگ همگانی یک کشور به وجود آید.

۳) با شناخت نقاط قوت و تأثیرات مثبت و موفقیت آمیزی که برنامه های تلویزیون بر کودکان | و نوجوانان دارند، می توان با تأکید بر این برنامه ها و تقویت و نیرومندتر ساختن کیفیت این برنامه ها میزان اثر بخشی آن ها را افزایش داد.

۴) اگر مسئولان و برنامه ریزان و برنامه سازان صدا و سیما به دستورالعمل ها و الگوهای درست ساخت برنامه و تأکید بر هم خوانی افکار و عقاید سازندگان و مدیران تلویزیون با فرهنگ اصیل ایرانی و دقت در انطباق عملکرد ها با الگوها و اصول مد نظر، بیشتر دقت کنند، امکان اصلاح بهتر و سریع تری وجود دارد، در غیر این صورت، زمانی که نسل جدید و نسل بعدی دچار تشتت افکار و عقیده شوند، دیگر به سادگی امکان اصلاح آن وجود ندارد.

۵) وحدت در عملکرد مسئولین سازمان صدا و سیما موجب عملکردهای صحیح می شود و می تواند کیفیت برنامه ها را به توسعهبرستند که نهایتاً موجب تقویت بنیه ی فرهنگی کشور شده و باعث بقای سلامت جامعه می شود.

هدف های تحقیق :

در این تحقیق دو هدف عمده ی نظری یا علمی و عملی یا کاربردی در نظر است :

هدف نظری (علمی) : این تحقیق نشان خواهد داد که چه نکاتی باید در تهیه فیلم و برنامه های تلویزیونی کودکان و نوجوانان، مبنی بر اصول و معیارهای روان شناسی تربیتی، لحاظ شود؟ و نیز آیا این اصول و معیارها در برنامه های مورد نظر رعایت شده است یا خیر؟

هدف عملی (کاربردی) : بهره گرفتن از نتایج تحقیق توسط دست اندرکاران و مسئولین صدا و سیما، جهت برنامه ریزی بهتر و ساختن برنامه های مؤثر تر و کارامدتر.

تعریف اصطلاحات :

اصل : منظور از اصل ، قاعده”، قانون یا حکم” بیان رابطه ی میان مفاهیم است. بنا به تعریف، هر جمله ای که رابطه ی بین دو یا چند مفهوم را بیان کند یک اصل است. (سیف، ۱۳۸۴) |

روان شناسی تربیتی : شاخه ای از روان شناسی که با نظریه ها و مسائل مربوط به آموزش و پرورش سر و کار دارد. معمولا در محدوده ی این شاخه از روان شناسی، انطباق اصول یادگیری در کلاس درس، برنامه ریزی آموزشی، ارزیابی استعداد و توانایی ها، فرایندهای اجتماعی شدن و کنش مقابل آن ها با عملکرد شناختی، یادگیری اجتماعی، خلاقیت و هوش، نظریه های هوش و انگیزش و هم چنین راه بردهای آموزشی و ارزش یابی، مورد تأکید مستقیم است. (گری،۲۰۰۱)

کودکی : دوران زندگی از تولد تا بلوغ، مرحله ی زندگی میان بچگی و نوجوانی است. (الکا، ۱۹۹۹)

نوجوانی : مرحله ای از رشد و تکامل انسان است که معمولا در سن ۱۲ سالگی و با آشکار شدن علائم جنسی ثانویه مشخص می شود و پایان آن نیز به کمال جنسی در حدود سن ۲۰ سالگی می رسد. دوره ی نوجوانی که دوره ی مبارزطلبی رشدی است و نوع، با کاهش اتکا و وابستگی به خانواده، رشد احساس خود رهبری، یافتن ارزش ها و اعتقادها و آماده شدن برای یافتن شغل، همراه است. (الکا، ۱۹۹۹)

نظریات علمی :

با بررسی مطالعات و تحقیقات در زمینه ی تلویزیون و کودکان و نوجوانان می توان گفت که چهار موضوع عمده سراسر این ادبیات را فرا می گیرد:

تلویزیون وقت سایر فعالیت های اوقات فراغت را به خود اختصاص می دهد.»

۱٫نظریه ی جانشین سازی (جایگزینی) : موضوع مشترک تمام ادبیات این مباحث به تجدید سازمان فعالیت هایی اشاره دارد که به عنوان نتیجه ی صرف وقت برای تماشای تلویزیون اتفاق می افتد. این مطالعات، دو توجه عمده را منعکس می کند: الف) میزان خالص صرف وقت برای تماشای تلویزیون، به این معنی که بچه ها فرصتی برای سایر فعالیت ها نداشته باشند. ب) میزان صرف وقت برای تماشای فعالیت منفعل تفریحی، سایر فعالیت های ارزنده را هدر داده و از آن ها غفلت ورزیده می شود. بنابر این یک موضوع با میزان کمی زمان قابل استفاده برای صرف تماشا و دیگری با کیفیت آن زمان سر و کار دارد.

تلویزیون بر طرز تفکر مردم تأثیر می گذارد.»

٢. نظریه ی اطلاع پردازی : تلویزیون یگانه وسیله ارتباطی است که بیننده را ملزم می کند معنا را از علائم صوتی و تصویری اقتباس نماید. این تصاویر به مغز ارسال شده، رمز گذاری می شوند و از ساختار انتزاعی دانش با طرحواره ارائه می شوند.

«تلویزیون بر رفتار مربوط به مدرسه تأثیر می گذارد.»

٣. نظریه ی رضامندی کوتاه مدت : الگوهای رضامندی دو بعد اساسی را منعکس می سازد. افرادی که رضامندی را به تأخیر می اندازند، نوعا اهدافی واقعی را در کار و خانه ایجاد می کنند، احساس یا وظیفه ای اخلاقی را دنبال می کنند، برای آینده برنامه ریزی می کند، تنوع گسترده ی رضامندی ها و انگیزش ها را به تعویق می اندازند. از سوی دیگر آن هایی که رضامندی های آنی را جستجو می کنند با بر انگیختن سریع شناخته می شوند، اغلب ترجیح می دهند به جای این که برای فردا مهیا شوند، از زندگی لذت ببرند، به جای این که پس انداز کنند، آزادانه خرج کنند و حرکت کمی به سوی تحرک رو به ترقی دارند.

«تلویزیون، یادگیری را افزایش می دهد.»

۴. نظریه ی برانگیختن تمایل: این نظریه بیانگر آن است که بچه هایی که برنامه هایی را در مورد موضوع خاصی می بینند، ممکن است احتمالا این علائق را در مدرسه یا در طی اوقات فراغت دنبال کنند، اگر چه به صورتی فعال، کل استفاده ی اولیه ی کودکان از تلویزیون به دنبال سرگرمی است. حامیان این نظریه معتقدند که بچه ها ممکن است به راستی یک کار خوب را از تلویزیون بیاموزند، حتی اگر مستقیما به دنبال کسب اطلاعات از آن نباشند. بنا بر این یادگیری ای که در طی تماشای تلویزیون در خانه اتفاق می افتد، غالبا به صورتی ضمنی در نظر گرفته می شود. (گوگونانی، ۱۳۷۶).

محاسبه ی ضریب قابلیت اعتبار :

اعتبار در تحلیل محتوا یک مفهوم کلیدی است. در پژوهش حاضر جهت محاسبه ی ضربه قابلیت اعتبار میزان همسویی نظرات دو داور که به امتیاز دهی پرداختند، سنجیده شد. برای به دست آوردن این میزان همسو بی از فرمول ضریب همبستگی اگنداله استفاده شده است. ضریب همبستگی کندال روشی برای محاسبه ی همبستگی است، که می تواند جانشین ضریب همبستگی اسپیرمن شود. این روش زمانی به کار پرده می شود که متغیرهای مورد مطالعه با استفاده از مقیاس رتبه ای با بالاتر اندازه گیری شده باشند. در واقع زمانی که دو داور به امتیاز دهی می پردازند، از این فرمول استفاده می شودبرای محاسبه ی پایایی در این پژوهش ۳۰% کل برنامه ها یعنی حدود ۴۱ ساعت از برنامه ها به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شد و توسط داور دیگری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از کد گذاری هر دو داور و نیز محاسبه ی میزان همبستگی این دو نظردهی در فصل چهارم در جداول مخصوص به خود آمده است.

نحوه ی تحلیل و ارزش یابی :

در این پژوهش کل جامعه ی آماری مورد بررسی قرار گرفت. در واقع یک سرشماری صورت گرفت و نمونه گیری انجام نشد. واحدهای تحلیل محتوا در این پژوهش، یک قسمت از برنامه که در بر گیرنده ی یکی از اصول روان شناسی تربیتی می شود، در نظر گرفته شده است. در واقع هر قسمت از یک برنامه شامل یک مفهوم خاص و یا یک موضوع خاص است که می تواند منعکس کننده ی یکی از اصول در نظر گرفته شده باشد. مقوله های مورد بررسی شامل ۱- اصول بر گرفته از شرطی سازی کلاسیک، ۲- شرطی سازی کنش گر، ۳- نظریه های شناختی، ۴- خبر پردازی، ۵- نظریه ی سازنده گرایی، ۶- نظریه های انگیزشی، ۷- نظریه ی خلاقیت، ۸- اصول بر گرفته از نظریه ی یادگیری اجتماعی است که هر کدام از این مقوله ها زیر مقوله های مربوط به خود را دارد.در تحلیل برنامه ها اصولی که که کاملا مشخص و واضح بوده است یعنی در حدی که یک خردسال، کودک یا نوجوان بتواند به راحتی منظور و هدف برنامه را درک کند محاسبه شده اند.چون تعمیم محرک در دو نظر شرطی سازی کلاسیک و عاملی وجود دارد به دلیل تکرار شدن یک بار تحلیل شده است. قانون اثر همان ترکیب تقویت مثبت و منفی در نظر گرفته شده است، زیرا به همان معناست. هم چنین در نظریه ی ثراندایک جای گشت تداعی همان شرطی سطح بالاتر در نظریه ی پاولف در نظر گرفته شده است.گسترش اثر در نظریه ی ثراندایک همان تعمیم پاسخ در نظریه ی شرطی سازی است. تقویت جانشینی همان اکتساب محاسبه شده است. تنبیه جانشینی همان باز داری محاسبه شده است و الگوگیری از رفتارهای آفریننده همان الگوگیری محاسبه شده است.زیر مقوله ی تکرار به دلیل این که در دو نظریه آمده است، تنها یک بار تحلیل شده است.همچنین زیر مقوله ی تنبیه نیز به علت تکرار در دو نظریه ی گاتری و کنش گر که در زیر مقوله ی روش های منفی کاهش رفتار مد نظر قرار گرفته شد، یک بار مورد بررسی قرار گرفته است.همه ی زیر مقوله های پژوهش از طریق فرمول خی دو که با نرم افزار SPSS محاسبه شد در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان با هم مقایسه شدند.

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی
  • رشته تحصیلی روانشناسی تربیتی
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی شبنم فرجی امیری روانشناس، شبنم فرجی امیری مشاور، شبنم فرجی امیری روان درمانگر، شبنم فرجی امیری روانپزشک، شبنم فرجی امیری متخصص اعصاب و روان
تخصص ها
  • روان‌شناسی تربیتی
تصویر
شبنم فرجی امیری
روانشناس بالینی و فردی
(12)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر