منو
X

تصویر
لیلا همیوند
مشاور کودک
(14)
آمار این متخصص
(14) رای
88%

دقت

93%

مفید بودن

100%

دانش و مهارت

100%

رفتار بالینی

80%

وقت شناسی

70%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

لیلا همیوند هستم، فارغ التحصیل روانشناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “بررسی مقایسه ای داستان های کودکان تیزهوش و خلاق در ازمون فرافکن کودکان (C.A.T)” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی کودکان استثنایی

عنوان:

بررسی مقایسه ای داستان های کودکان تیزهوش و خلاق در ازمون فرافکن کودکان (C.A.T)

استاد راهنما:

دکتر ژانت هاشمی آذر

استاد مشاور:

دکتر غلامرضا صرامی

استاد داور:

دکتر صغری ابراهیم قوام

پژوهشگر:

لیلا همیوند

فهرست مطالب

عنوان

فصل اول

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت موضوع

هدف پژوهش

سئوال های پژوهش

تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی پژوهش

فصل دوم

مقدمه

هوش و خلاقیت

ماهیت خلاقیت و اندازه گیری

رابطه ی خلاقیت و تیز هوشی

ویژگی افراد خلاق و تیز هوش

نگرش معلمان به دانش آموران خلاق

تولیدات خلاق

ویژگی های کلامی دانش آموزان تیزهوش و خلاق

مقدمه

روش پژوهش

جامعه ی پژوهش

نمونه ی پژوهش

ابزار گرد آوری داده ها

روش گرد آوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل آماری

فصل چهارم

مقدمه

توصیف یافته های پژوهش

بررسی سئوالات پژوهش

فصل پنجم

مقدمه

بحث و بررسی

محدودیت های پژوهش

پیشنهاد های پژوهش

منابع

پیوست

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای داستان های کودکان تیزهوش و خلاق در آزمون فرافکن کودکان (.A . T C) است. روش پژوهش توصیفی است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان تیزهوش و خلاق مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ است. گروه تصونه ۶۰ دانش آموز دختر و پسر، ۳۰ دانش آموز تیزهوش و ۳۰ دانش آموز خلاق دبستانی شهر تهران هستند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده هاآزمون هوشی وکسلر کودکان ، آزمون سنجش خلاقیت غیر کلامی نورنس و آزمون فرافکن کودکان (.A . T C) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون خی دو، حفیفی فیشر و t مستقل ) استفاده شد. داده ها در سن قهرمان کارت دوم ، جهارم، پنجم و هفتم شغل قهرمان کارت پنجم، علایق قهرمان کارت هفتم، فرایند فکری کارت سوم و ششم و تعداد جملات کارت پنجم تفاوت معناداری را بین دو گروه خلاق و تیزهوش نشان دادند و در سایر داده ها حداقل تفاوت معنادار مشاهده نشد. با توجه به این نتایج دانش آموزان خلاقی دارای هوش بهر متوسط، از نظر کلامی عملکردی مشابه با دانش آموزان دارای هوشبهر بالا داشتند.

کلید واژه: کودک خلاق، کودک تیز هوش آزمون فرالکن کودکان (.A . T C)

فصل اول:

مقدمه:

تیز هوشی و خلاقیت از مفاهیم مورد پژوهش در حوزه ی کودکان استثنایی است. تعاریف زیادی در مورد تیزهوشی و خلاقیت وجود دارد. تیز هوشی توانایی با مجموعه توانایی هایی است که به فرد امکان حل مساله با ساخت دستاوردهایی می دهد که از فرهنگ خاصی انتظار می رود راموس, فورد و گاردنر,۱۹۹۱ به تقل از علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸) به عقیده ی رنزولی (۲۰۰۲) تیزهوشی رابطه ی میان توانایی بالاتر از میانگین، سطوح بالای تعهد نسبت به تکلیف و سطوح بالای خلاقیت تعریف شده است. تقریبا در همه ی تعاریفی که امروزه در مورد تیزهوشی جدی تلقی می شود بر این قسمت که افراد تیزهوش از قدرت خلاقیت بالایی برخوردارند تاکید شده است (تورنس, ۱۹۸۶ به نقل از کافمن ترجمه ی ماهر، ۱۳۸۶). تورنس (۲۰۰۷) بیان می کنند که خلاقیت در آزمون تفکر خلاق به ۴ توانایی ذهنی اشاره می کند: سبالی، اصالت، بسط و انعطاف پذیری بعضی از محققان به این نتیجه رسیده اند که خلاقیت همان هوش با بخشی از هوش است به عقیده ی متخصصان دیگر آفرینش جدید و ایده های مرتبط و مناسب از تولیدات صحیح، تحلیلی و ایده های غیر اصیل متفاوت است (گیلفورد. ۱۹۸۶ به نقل از وبر گولیم ،۲۰۰۵). استرنبرگ (۲۰۰۳) بیان می کند که هوش و خلاقیت توانایی های مستقل و منحصر به فرداند. به نظر او هر مهارت تحلیلی بالا ممکن است مانع استعداد خلاق شود زیرا این مهارت ها بیشتر تقویت می شوند. در واقع ارتباط بین هوش و خلاقیت پیچیده و مبهم است و می توان گفت رابطه ی ضعیفی بین هوش و خلاقیت وجود دارد. تعریفی که بتواند بین ویژگی های تیزهوشان تحصیلی و دانش آموزان خلاق ارتباط برقرار کند وجود ندارد(تایلر ,۲۰۰۳). تیزهوشان تحصیلی با ویژگی هایی مثل تفکر هم گرا،هم نوا بودن ، منظم بودن، هوش بهر بالا و تحمل ابهام کم شناخته می شوند این در حالی است که دانش آموزان خلاق، دارای تفکر واگرا و کمتر همنوا هستند. ذهن انعطاف پذیری دارند به طوری که شامل تحمل ابهام و صراحت در اطلاعات می شود(دونل ،۲۰۰۴). گزل و جکسون (۱۹۶۲) وجه تمایز آشکاری بین توانایی های قصه گویی کودک دارای هوش بهر بالا و کودک خلاق قائلند. آنها تصویری به دانش آموزان نشان دادند و از آنها خواستند تا درباره ی آن داستانی بسازند، کودک دارای هوش بهر سطح بالا داستانی را ارائه می دهد که مضمونی کلیشه ای و محرمانه دارد در مفایل کودک دارای خلاقیت زیاد، خود را از قید و بند های اجتماعی آزاد می کنند و داستان های غیر عادی می سازده (گالاگر ۱۹۸۴. ترجمه ی مهدی زاده و رضوانی، ۱۳۸۱). دانش آموزان خلاق به خاطر برخی ویژگی هایشان از سیستم آموزشی حذف می شوند. مانعی که از کشف استعداد کودک خلاق جلوگیری می کند این است که به علت صفات شخصیتی مثل نا هم نوایی و تفکر واگرا، معمولا مخل کلاس شناخته می شوند و معلمان فکر می کنند که این دانش آموزان را مشکل بتوان در کلاس اداره کرد( هلاسنی ۲۰۰۸).ای (۱۹۹۹ به نقل از یون ۲۰۰۵) عنوان می کند که آنچه مدرسه آن را به عنوان پیشرفت تحصیلی در نظر می گیرد. خلاقیت دانش آموزان را رشد نمی دهد. به عقیده ی او رشد خلاقیت از اهداف مدرسه نیست، زیرا مدارس بر تمرین کردن و مهارت هایی که منجر به تشویق میشود مانند حافظه و حساب تکیه می کنند. محققان پی بردند که اکثر دانش آموزان به دلیل کمبود محیط های حمایتی با جلوگیری کردن از بیان خلاق در بسیاری از شرایط آموزشی کنونی استعداد خلاقشان را از دست می دهند (وانگ، پیک و یان ۲۰۱۰) بنابر این با این تحقیق ما قصد داریم به این نکته پی ببریم که آیا فرایند داستان سازی کودکان تیزهوش و خلاق با هم تفاوت دارد یا خیر؟

بیان مساله

آزمون های استاندارد شده ی هوش و تام گذاری توسط معلم رایج ترین راه غربال و شناسایی نیز هوشان، در نظام مدرسه باقی مانده است (میلر ،۲۰۰۹)اما شناسایی هوش و مفهوم تیزهوشی در طول سال سال ها تغییر کرده است (ویرگولیم، ۲۰۰۵) آزمون های عمومی هوش مانند وکسلر به میزان زیادی با پیشرفت درسی در مدرسه و قدری کمتر از آن با پیشرفت های فرد در دوران بعد از مدرسه همبستگی دارد اما این آزمون ها چیزی را که به نظر برخی متخصصان عنصر اصلی هوش است یعنی خلاقیت و نوآوری فکری را نمی سنجد (اتکینسون ۱۹۹۲. ترجمه ی براهنی و همکاران، ۱۳۸۳).یکی از انتقاد های وارد شده به آزمون های هوش آن است که سوگیری در جهت تاکید بر شیوه های تفکر همگرا ، تحلیلی و علمی منطقی از ویژگی های ذاتی تمام آنهاست. بنا بر این کسی که به شیوه های تفکر واگرا ،هنری و تخیلی تاکید دارد به طور مشخص از آزمون های هوشی زبان می بیند. در واقع افراد دارای بسیاری از توانایی های شناختی هستند که به مراتب بیش از آن است که به وسیله ی آزمون های هوش اندازه گیری شوند(مارنات ,۲۰۰۲۔ترجمه ی پاشا شریفی و نیکخو,۱۳۸۴).با تاکید بیشتر بر آزمون های جدید مشخص کننده ی سیالی انعطاف پذیری و قدرت پیش بینی معلوم شده است دانش آموزانی که در این آزمون ها تصره ی بالایی می گیرند، همیشه همان کودکانی نیستند که در آزمون های هوش نمره ی بالایی به دست می آورند( گالاگر ،۱۹۸۴. ترجمه ی مهدی زاده و رضوانی، ۱۳۸۱).آزمون های سنتی برای شناسایی دانش آموزان تیزهوش ، خلاقیت را شناسایی نمی کنند زمان .۲۰۰۹). متاسفانه تاکید سیستم آموزشی عموما” بر نتایج آزمون بیشتر از فرایند واقعی پادگیری متمرکز است. در واقع پیروزی با شکست در یک آزمون به درجه ی بالایی از حفظ کردن بستگی دار در سارسنی ۲۰۰۸۰).به عقیده ی لوبرت و همکاران (۲۰۱۰) استعداد خلاق اغلب با تکالیف تفکر واگرا اندازه گیری می شود، مانند آزمون تفکر خلاق تورتس که از ۴ عامل تشکیل شده است: ۱. سیالی(تعداد ایده ها) ۲ اصالت تولید ایده های غیر معمول) ۳-بسط (شرح ایده ها) ۴- انعطاف پذیری (تولید ایده ها به شیوه های گوناگون). گاهی اوقات به نظر می رسد که خلاقیت، تصرین بی ارتباطی با آموزش دانش آموزان باشد. با افزوده شدن تمرکز بر نمره های آزمون استاندارد شده، معلمان کلاس و کسانی که خلاقیت را در کلاس تشویق می کنند.اغلب مورد انتقاد ایده آل گرا ها هستند این در حالی است که خلاقیت برای کلاس ارزش های سودمندی به ارمغان می آورد (کافمن و استرنبرگ ،۲۰۰۶).مربیان به اهمیت خلاقیت و تصویر سازی و تفکر واگرا در کلاس پی برده اند(اپستین ،۲۰۰۸). بنابر این تعدادی از سیستم های مدرسه ای سراسر دنیا ادعا می کنند که برای این صفت تلاش می کنند. اما تاریخ نشان میدهد، کودکانی که دارای برتری های خاص هستند و همیشه جزء بهترین دانش آموزان نیستند (وانگ، ۲۰۱۰) دانش آموزی که فاقد هوش بهر ۱۲۰ است برای شناسایی در تعدادی از برنامه های تیزهوشان حذف می شود این دانش آموز هر چند از لحاظ تحصیلی بهتر نیست ولی عملکرد واقعی اش نسبت به دانش آموزی که ملاک هوشبهر را دارد، بهتر است (هلاسنی،۲۰۰۸). دانش آموزان خلاف معمولا” کمتر تطابق می کنند. بنابر این به طور منفی منجر به مسائلی می شوند که باافکار طرد کننده سر و کار دارد. این نوع ویژگی ها بر رابطه ی بین معلم و دانش آموز تاثیر منفی می گذارد.معلمان برای ویژگی هایی که با خلاقیت تداعی می شود، ارزشی قائل نیستند و آنها کودکانی را که این ویژگی ها را دارند. مورد بی توجهی قرار می دهند (داوسون ،۱۹۹۷) کریم (۲۰۰۳) در تحقیفی از دانش آموزان خواست که داستان هایی بنویسند با این که قطعه ای شعر با حکایت خلق کنند و به تفاوت هایی در بین دانش آموزان پی برد. بعضی از دانش آموزان بدون در نظر گرفتن روش های ارزیابی جرات نوشتن بیشتری نسبت به سایر شرکت کنندگان داشتند. آنها از بیان تاداتی با کمبود دانششان نمی ترسیدند. همچنین برای بازی با کلمات، تصویر سازی و رو گردانی از دستورالعمل واهمه ای نداشتند. آن ها بعضی از قوانین نوشتن را نقض می کردند چرا که بعضی از قوانین مرعوب کننده است و دانش آموزان را می تواند از توسعه ی حس اختیار باز دارد. با این وجود کودکان تیزهوش بیشتر از قوانین استفاده می کنند.با توجه به گزارش بیان شده از کودکان تیزهوش و خلاق، محقق قصد دارد این مساله را بررسی کند که آیا در شیوه ی داستان گویی کودکان تیزهوش و خلاق در آزمون فرافکن کودکان (A . T. C) تفاوت وجود دارد؟ آیا کودکان تیزهوش و خلاق از نظر توانایی های کلامی اصیل و کلیشه ای فکر کردن و بیان تم های متفاوت برای داستان های شان با یکدیگر تفاوت دارند؟

اهمیت و ضرورت تحقیق

در طول چند دهه ی گذشته ، علاقه ی خاص نسبت به کودکان تیزهوش و با استعداد توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. این علاقه تصادفی نیست چرا که تجربه نشان داده است برای پیشرفت های بزرگ در طول زندگی، دهن های خلاق و بزرگ لازم است و سرمایه گذاری در این حوزه جزء بهترین سرمایه گذاری هاست. توسعه ی آینده و بقاء هر ملت و کشوری به افراد خلاق و با استعدادش بستگی دارد(سیوسکا، ۲۰۱۰)، معلمان و والدین بر نیاز های ویژه و توانایی های این کودکان ، تمرکز کرده اند.در بسیاری از کشور ها، کودکان تیزهوش و با استعداد، منابع ملی در نظر گرفته می شوند که ممکن است پر مدرنیزه کردن جامعه تاثیر بگذارند (دیویس و ریم، ۲۰۰۴ به نقل از ویرگولیم، ۲۰۰۵) این در حالی است که افراد تیزهوش در جریان پیشرفت تحصیلی به راحتی شناسایی می شوند (ساتلر ۲۰۰۱۰)اما خلاقیت ممکن است با پیشرفت تحصیلی همراه باشد ( پار کلی و هان ،۲۰۰۲).متاسفانه اکثر کودکان دوست دارند که هم نوایی را یاد بگیرند، یعنی آنچه که از آنها خواسته شده است. بیشتر از آنکه برای حفظ خلاقیتشان مبارزه کنند. کودکان در سال های ابتدایی کودکی با آنچه که از آنان خواسته می شود به سرعت تطابق پیدا میکنند اگر آنها برای اینکه خلاق باشند تشویق شوند، توانایی طبیعی تفکرشان رشد پیدا می کند و شکوفا می شود ( وانگ ،۲۰۱۰). فعالیت های خلاف زمانی اتفاق می افتند که دانش آموزان در محیط احساس ایمنی و غیر قراردادی بودن کنند و با هم همکاری کنند( یانگ و چان ،۲۰۱۰).با توجه به اینکه در کشورمان بررسی های نسبتا” کمی برای ارزیابی توانایی های دانش آموزان خلاف انجام شده است، شناسایی و مقایسه با کودکان تیزهوش و در اصل مقایسه ی هوش و خلاقیت اطلاعات ویژه ای در این زمینه فراهم خواهد کرد.

هدف تحقیق

هدف این تحقیق بررسی مقایسه ای داستان های کودکان تیزهوش و خلاق در آزمون فرافکن کودکان (.A . T C) است.

سئوال های تحقیق

۱٫آیا تم اصلی داستان های دانش آموزان تیزهوش و خلاق متفاوت است؟

۲.آیا ویژگی های قهرمان اصلی (سن، جنس، شغل، توانایی ها، علایق) در داستان های دانش آموزان تیزهوش و خلاق متفاوت است؟

٣. آیا فرایند فکری (کلیشه ای و اصیل بودن داستان های دانش آموزان تیزهوش و خلاق متفاوت است؟

۴-آیا داستان های دانش آموزان تیزهوش و خلاق از نظر تعداد کلمات به کار برده شده تفاوت دارد؟

۵ آیا داستان های دانش آموزان تیزهوش و خلاق از نظر تعداد جملات به کار برده شده متفاوت است؟

۶-آیا زمان سپری شده برای بیان داستان ها در دانش آموزان تیزهوش و خلاق متفاوت است؟

تعریف واژگان و مفاهیم اختصاصی پژوهش

تعریف نظری تیزهوشی

تیزهوشی به عنوان رابطه ی میان توانایی های بالای میانگین، سطوح بالای تعهد نسبت به تکلیف و سطوح بالای خلاقیت تعریف شده است (رنزولی، ۱۹۷۸ به نقل از دونل، ۲۰۰۴).

تعریف عملیاتی تیزهوشی

تیزهوشی به معنای کسب نمره ی هوش بهر ۱۲۰ یا بالاتر در آزمون وکسلر کودکان (فرم خلاصه شده ی دو خرده آزمونی شامل گنجینه ی لغات و طراحی مکعب ها) است. کودک تیزهوش دانش آموز دبستانی است که در آزمون وکسلر،هوش بهر ۱۲۰ با بالا تر کسب کندو در آزمون تورنس ، حد اکثر ۲۵% نمرات خام را به دست آورد.

تعریف نظری خلاقیت

تورنس (۲۰۰۷) خلاقیت را به عنوان ۴ مقیاس هنجار مرجع شامل سیالی، اصالت، بسط و انعطاف پذیری معرفی می کند.

تعریف عملیاتی خلاقیت

خلاقیت ویژگی است که توسط آزمون خلاقیت تورنس (۱۹۱۵) سنجیده می شود و دارای چهار عنصر سیالی، بسط، انعطاف چذیری و اصالت است. کودک خلاق دانش آموز دبستانی است که باید در آزمون تورنس حداقل ۷۵ % از نمره های خام را به دست آورد و در آزمون وکسلر هوش بهر ۱۱۰-۹۰ را کسب کند.

فصل دوم:

هوشبهر و خلاقیت بیش ترین کاربرد را در تعریف کودکان تیزهوش دارد با این وجود تناقضات زیادی درتعریف و فهم خلاقیت و هوش وجود دارد این تصور وجود دارد که تیزهوش ها خلاق نیز هستند اما همه ی یادگیرندگان تیزهوش جنبه هایی از فرایند خلاق را اثبات نمی کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که تفکر خلاقو نیز هوشی لزوما باید با هم وجود داشته باشند( کینگور ،۲۰۰۵). یادگیرنده ی تیز هوش ممکن است متفکرخلافی نباشد و فرد خلاق ممکن است هوش بهر بالایی نداشته باشد. فرض شده است که هوش برای تفکرخلاف اساسی است ولی شرط کافی نیست. هیچ کس نمی داند چه میزانی از هوش برای خلاقیت کافی است(پرکینز و سالمون ،۱۹۸۹ به نقل از واکس و مردلر ،۲۰۰۳). خلاقیت نیز برای رشد دانش آموزان تیز هوشمهم است چون قدرت تبدیل تیزهوشان را به افرادی برجسته دارد(کیم ،۲۰۰۸).به نظر تورنس (۱۹۷۴ به نقل از هلاسنی ۲۰۰۸) اگر روشهای ابتدایی برای شناسایی تیزهوشان داشتن هوشبهر خیلی بالا باشد برنامه ی تیزهوشان، تعدادی از کودکان دارای خلاقیت بالا را در بر نمی گیرد با این وجود که خلاقیت جلبه ای از تیز هوشی است. کودکان تیزهوش معمولا توانایی های خاصشان را قبل از ورود به مدرسه نشان می دهند در پیش دبستانی ممکن است که آنها فهم پیشرفته ای داشته باشند با اینکه در یک یا چند زمینه ی گوناگون فعالیت کنند. این کودکان خیلی زود شناسایی می شوند(کولمن و گراس ،۲۰۰۵) آنها بسیار مرتبه وقت شناس و هم نتوا هستند. بنا بر این مورد توجه معلم قرار می گیرند و در اکثر برنامه های تیز هوشان شرکت می کنند. ملاک پذیرش برای برنامه ی تیز هوشان اغلب بر توانایی تحصیلی و موفقیت در مدرسه تکیه می کند. بنابر این ممکن است افراد با خلاقیت بالا برای چنین برنامه هایی پذیرفته نشوند. این در حالی است که عده ای معتقداند دانش آموزان خلاق به طور قطع باید جزء تیز هوشان محسوب شوند (دونل، ۲۰۰۴).خط باریکی بین کودک تیزهوش تحصیلی و کودک خلاق به واسطه ی تصویرسازی، انگیزه ی قوی و کنجکاوی کشیده شده است، کودک خلاق به وسیله ی معلم برتری داده نمی شود. این مسئله به خاطر برخیویژگی ها در کودک خلاق از جمله تکانشی بودن ، هم توا نبودن، سازمان نایافته کی و غرق شدن در خیالپردازی است (ساک آگور، ۲۰۰۴). ثابت شده است که دانش آموزان دارای خلاقیت زیاد محیط مدارس سنتیرا به سختی تحمل می کنند. این دانش آموزان معمولا برای معلمان باعث دردسر می شوند و از نظر آنهامخل کلاس هستند. آنها ممکن است از دستورات اجباری کلاس متنفر شوند همچنین از قوانین منظم افراطیو فشار برای هم نوایی رنج ببرند. آنها شانس کمی دارند که برای خلاق بودنشان تشویق شوند. بنابراین ممکن است این افراد به کم آموزان تیزهوش تبدیل شوند( کیم، ۲۰۰۸) دانش آموزان خلاق نسبت به دانش آموزان تیز هوش به یک اندازه از آموزش مدرسه ای سود نمی برند(استرنبرگ، ۲۰۰۶) در حالی که کار خلاق بیشتری انجام می دهند. این افراد تاریخچه ای از هنر های خلاق دارند که به موضوع شناسایی آنها کمک می کند اکثر آنها پر از ایده های اصیل و غیر معمول اند و حس خوب شوخ طبعی همراه با توانایی برای گفتن داستان را با استفاده از تصویر سازی دارند(دونل، ۲۰۰۴).

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه علامه طباطبائی
  • رشته تحصیلی روانشناسی کودکان استثنایی
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی لیلا همیوند روانشناس، لیلا همیوند مشاور، لیلا همیوند روان درمانگر، لیلا همیوند روانپزشک، لیلا همیوند متخصص اعصاب و روان، لیلا همیوند روانسنج
تخصص ها
  • روان‌شناسی کودکان استثنایی
تصویر
لیلا همیوند
مشاور کودک
(14)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر