منو
X

تصویر
محمد حسین غلامی
روانشناس بالینی و فردی
(4)
آمار این متخصص
(4) رای
0%

دقت

60%

مفید بودن

80%

دانش و مهارت

0%

رفتار بالینی

60%

وقت شناسی

40%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

محمد حسین غلامی هستم، فارغ التحصیل روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۹۰، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت شناختی-رفتاری همسران جانبازان بر کاهش تنیدگی والدینی همسران و کاهش مشکلات رفتاری فرزندان آن ها” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی

عنوان:

بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت شناختی- رفتاری همسران جانبازان بر کاهش تنیدگی والدینی همسران و کاهش مشکلات رفتاری فرزندان آن ها

استاد راهنما:

دکتر حمید رضا آقا محمدیان شعرباف

استاد مشاور:

دکتر سید محسن اصغری نکاح

پژوهشگر:

محمد حسین غلامی

زمستان ۱۳۹۰

فهرست مطالب

عنوان_

مقدمه

بیان مساله

ضرورت و اهمیت تحقیق

اهداف پژوهش

فرضیه های پژوهش

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های پژوهش

فصل دوم: ادبیات تحقیق

آموزش والدین

تاریخچه آموزش والدین

جریان های موثر بر شکل گیری آموزش والدین

انواع آموزش والدین

طبقه بندی کرب (۱۹۸۶)

طبقه بندی اسمیت (۱۹۹۶) براساس رویکرد های رفتاری و ارتباطی

طبقه بندی بر اساس رویکرد های نظری

تنیدگی

پیامد های تنیدگی

پیامد های جسمی تنیدگی

پیامد های تنیدگی بر کنش وری

پیشینه پژوهشی در خصوص تنیدگی

انواع تنیدگی

والدگری و تنیدگی والدینی

تعریف والد گری

فرزند پروری و ابعاد آن

رفتار ها در برابر سبک های فرزندپروری

تعریف تنیدگی والدینی

الگو های تنیدگی والدینی و فرزند پروری

الگوی فرآیند بلسکی

الگوی واسطه ای تنیدگی والدینی و کشوری کودکان

الگوی آبیاین

پیامد های تنیدگی والدینی بر والدین و کودکان

اختلالات دوران کودکی

اختلالات رفتاری کودکان

شیوع مشکلات رفتاری کودکان

تأثیرات مشکلات رفتاری کودکان بر کنش وری آنان

پیشینه پژوهش در خصوص

موضوع

نتیجه گیری

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق

جامعه آماری نمونه و روش نمونه گیری

ابزار اندازه گیری تحقیق و پایایی و روایی آن

روش جمع آوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها

بررسی جمعیت شناختی

توصیف داده ها

بررسی فرضیه های تحقیق

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری نهایی

محدودیت های پژوهش

پیشنهادات پژوهشی

فهرست منابع

پیوست ها

پیوست ۱: برنامه آموزشی

پیوست ۲: مشکلات رفتاری آشنباخ (فرم والدین)

پیوست ۳: پرسشنامه تنیدگی والدینی

چکیده:

خانواده های جانبازان با چالش های بسیاری روبرو هستند، که آن ها را در معرض سطوح بالای تنیدگی و دیگر پیامد های منفی روانی قرار می دهد. مشارکت والدین در برنامه های درمانی کودکان می تواند این آشفتگی ها را کاهش دهد . پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی رویکرد آموزش مدیریت شناختی- رفتاری همسران جانبازان بر کاهش تنیدگی والدینی همسران جانبازان و کاهش مشکلات رفتاری فرزندانشان انجام گرفت. جهت انجام این پژوهش برنامه آموزش مدیریت شناختی- رفتاری دنگل و پولستر (۱۹۹۸) و اسکات (۱۹۸۹) استفاده شده است. شبوه تحقیق مداخله ای (شبه آزمایشی) بوده و روش پژوهش طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه مورد نظر، شامل کلبه همسران جانبازان دارای فرزند دختر ۶ تا ۱۲ ساله است که این کودکان در دبستان دخترانه شاهد طوبی در منطقه ۶ مشهد مشغول به تحصیل می باشند که تعدا آن ها ۷۶ نفر است. تعداد افراد آزمودنی مورد بررسی در نمونه ۲۰ نفر بود که از این تعداد ۱۰ نفر در گروه آزمایش و ۱۰ نفر در گروه کنترل قرار گرفته و به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و کارگاه آموزشی بصورت هفته ای دو جلسه به مدت پنج هفته و ۱۰ جلسه آموزشی برگزار گردیده است. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه تنیدگی والدینی (PSI) آبیدین و پرسشنامه فهرست مشکلات رفتاری کودک (CBCL) در دو نوبت پیش و پس آزمون استفاده شد. جهت تحلیل فرضیه های تحقیق از تحلیل کواریانس چند راهه با MANCOVA استفاده شد تحلیل نتایج تحقیق نشان داد که شیوه مداخله گری با همان آموزش مدیریت شناختی- رفتاری همسران جانبازان در کاهش تنیدگی والدینی، همسران جانبازان موثر بوده است. اما آموزش مدیریت شناختی- رفتاری همسران جانبازان در کاهش مشکلات رفتاری کودکان جانبازان موثر نبوده است. همچنین نتایج مشخص کرد که آموزش مدیریت شناختی – رفتاری همسران جانبازان در کاهش هم قلمرو کودک و هم قلمرو والدین این افراد موثر است. و نیز نتایج آموزش مدیریت شناختی- رفتاری همسران جانبازان را در کاهش مشکلات درونی سازی و هم مشکلات برونی سازی موثر معلوم کرد.

کلید واژه ها : آموزش مدیریت شناختی رفتاری، تنیدگی والدینی، مشکلات رفتاری

فصل اول: کلیات تحقیق:

مقدمه:

خانواده اولین پایه گذار شخصیت فکری در کودک است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک و خط مشی زندگی آینده فرد دارد و اخلاق و سلامت روانی فرد تا حدود بسیاری در گرو آن است. واکنش کودک نسبت به محیط خود به طبع تحت تأثیر موازین اجتماعی است که ارزش ها و معیار های اخلاقی و اجتماعی از طریق آن به کودک منتقل می شود. خانواده به عنوان اولین واسطه از لحاظ تأثیر محیط اجتماعی بر کودک اهمیت فراوانی دارد به سخن دیگر چون خانواده که کانون تولد و زایش فرزند است پیش از وی شکل گرفته است تا مرحله ای که فرزند به آگاهی و شعور کافی برسد خواه ناخواه در تعیین سرنوشت، ساختمان روانشناختی و نوع جهان بینی و طرز تفکر وی که خود برگرفته از محیط اجتماعی است تأثیر فراوان دارد. مادر در آغاز وسیله ای برای رفع نیاز مندی های کودک است. اما به زودی یکی از عوامل دوست داشتنی محیط برای وی می شود. به همین ترتیب کار دیگری که نیازمندی های کودک را برآورده می سازند و از محبت وی برخوردار شده اند سرمشقی برای او می شوند (احدی و بشی جمالی، ۱۳۷۵).خانواده های امروز با دنیای پیچیده و ناشناخته کودک امروزی مواجه است که برخلاف گذشته دنیای پیچیده ای دارند، دیگر پدران و مادران موفق در عصر حاضر کسانی هستند که تغییر احتمالی جایگاه خود را در ساختار جدید پذیرفته و به دنبال یافتن جایگاه مناسب برای تسهیل تربیت فرزندان خویش می باشند. اما بدون آموزش و کسب آمادگی و صرفا از طریق آزمون و خطا نمی توان به نقش قوق دست یافت (علاقبند راد، ۱۳۸۳). خانواده شبکه ای از الگو های ارتباطی است که در آن والدین و کودکان در فرآیندی دو سویه با یکدیگر تعامل دارند. در این مجموعه طرقین قادرند تأثیرات پس شگرفی بر یکدیگر بگذارند. در دهه های اخیر روانشناسان تأکید بسیاری بر روابط کودک با مراقبین داشته اند. آن ها واکنش های متقابل را اساس رشد شناختی عاطفی کودک می دانسته اند (بالبی، ۱۹۶۹). بنابراین جهت کاهش مشکلات رفتاری لازم است اصلاحاتی در محیط خانواده انجام گیرد (سواتسون و هنگر ، ۱۹۹۹ به نقل از مش و جانسون ، ۲۰۰۱).به دلیل تنوع مشکلات کودکان رویکرد های متفاوتی ارائه شده اند که در میان آن ها آموزش والدین به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود بر سایر روش ها برتری دارد. در این نوع درمان برنامه اصلاح رفتار کودک در محیط طبیعی منزل و توسط والدین که بیشترین تعامل را با کودک دارند اجرا می گردد. فرصت دیگر آموزش والدین بر سایر روش های درمان آن است که جنبه های مختلفی از عملکرد والدین و خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهند که این نوع درمان تنیدگی والدین این کودکان را کاهش می دهد و اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهد (آناستوپولوس و همکاران، ۲۰۰۱).در آموزش والدین بر کل واحد خانواده تأکید می شود. نگرانی هایی که والدین راجع به درمان و پیش آگهی اختلال فرزندشان داشته اند در جلسات آموزش والدین مورد بحث قرار می گیرد و اطلاعات و حساسیت لازم برای والدین فراهم می آیند. در برابر اختلالات جدید والذین فهم بهتری نسبت به مشکلات کودک پیدا می کنند و آموزش مهارت های کنترل رفتار کودک، احساس کار آمدی والدین را افزایش می دهد. در این پژوهش کارایی برنامه آموزش شناختی رفتاری همسران جانبازان بر کاهش تنیدگی والدینی همسران و کاهش مشکلات رفتاری فرزندان مورد بررسی قرار گرفته است.

بیان مساله

کودک این سرمایه مفید و با ارزش جامعه موجود در ماناده ای است که نیازمند حمایت آموزشی و تربیتی صحبح می باشد. هدف اصلی والدین در هر نقطه ای از جهان این است که کودکانشان را طوری تربیت نمایند تا بزرگسالانی مستقل مسئول و متعهد گردند و صلاحیت شرکت در جامعه را داشته باشند (لوین، ۱۹۷۷). خانواده شبکه ای از الگو های ارتباطی است که در آن والدین و کودکان در فرآیند دو سویه با یکدیگر تعامل دارند. در این مجموعه طرفین قادرند تاثیرات بس شگرفی بر یکدیگر بگذارند.در دهه های اخیر روانشناسان تاکید بسیاری بر روابط کودک با مراقبین اش داشته اند. آنها واکنش متقابل را بر اساس رشد شناختی – عاطفی کودک می دانند برای مثال بالبی (۱۹۶۹) می گوید که صمیمیت والدین خطر ابتلای کودک به اختلالات روانی را کاهش می دهد. اساس اثر بخشی آموزش والدین نقش عملکرد و محیط خانواده در بروز اختلالات روانشناختی در کودک است. کودکان از ابتدا از محیط خانواده و عوامل موثر بر آن تاثیر می پذیرند و به دلیل نیاز همه جانبه به خانواده بیش از بزرگسالان به خانواده و ساختار آن وابستگی دارند. از این رو درمان اختلالات کودکان بدون توجه به افراد تاثیر گذار بر کودک ممکن نیست و بررسی ها نشان می دهد عوامل خانوادگی از مهمترین عوامل آسیب شناختی اختلالات روانی به ویژه در کودکان محسوب می شود (مادریگل، ۲۰۰۶). بررسی مشکلات روانشناختی کودکان و نوجوانان همواره مد نظر روانشناسان بوده است حل مشکلات این گروه های سنی نه تنها جنبه درمان دارد بلکه نوعی پیشگیری هم محسوب می شود (مک کارتنی و فیلیپس ، ۲۰۰۶). بنابر بررسی های آماری متعاد عمده ترین اختلال های دوران کودکی که باعث مراجعه به متخصصان بهداشت روانی می شود اختلالات رفتاری است (ریچاردسون و جاگین ،۲۰۰۲).در بسیاری موارد مشکلات حل نشده کودکان به معضلات پیچیده تر در آینده تبدیل می شود و امید بهدر مان را کمرنگ می سازد (لبو ، ۲۰۰۵).تشهد گی نیز به نوبه خود کاهش توانایی والدین در شناسایی پیام های کودک و درک صحیح از آن ها و متقابلا پاسخگویی اثر بخش به نیاز های وی را در پی دارد. با توجه به تاثیر بالقوه ای که تنیدگی می تواند بر سلامت والدین و فرزندان آن ها داشته باشد (آبیدین ، ۱۹۹۷). بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که بهزیستی والدین و فرزندان آن ها متاثر از تنیدگی والدین است (آبیدین ۱۹۹۰ کرنیک و گرینبرگ ،۱۹۹۰) و نه تنها در شرایطی می تواند کار آیی والدین در به انجام رساندن وظایف والدینی را کاهش دهد (پاسینو ، ویتمن ، برکوسکی ، شلن باخ ، ماکس ول ، کاک و رولینگر ، ۱۹۹۲؛ جکوبسون ، میلر و کیر کوود ، ۱۹۹۷) که به عواقب وخیمتری مانند کاربرد نظام تربیتی مبتنی بر انضباط انضباط خشن (پیندر هاگز، دادگ ، باتس، پتیت و زلی ، ۲۰۰۰) و گاهی بد رفتاری ( دنیل و اسلیک ، ۲۰۰۵) و حتى آزارگری و سهل انگاری نسبت به کودک (چان ، ۱۹۹۲) نیز منجر می شود.

ضرورت و اهمیت

درمان مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان از جنبه های مختلف دارای اهمیت است با توجه به میزان شیوع بالای این اختلالات روند شادت بافتن آن در طول زمان و هزینه های سنگینی که به فرد، خانواده و جامعه تحمیل می کند. بررسی شیوه های مختلف مؤثر بر کاهش شدت آن ضرورت می یابد (ریچاردسون و جاگین، ۲۰۰۳؛ فریک، ۱۹۹۸ ترجمه علاقه بند راد و سلطانی فر، ۱۳۸۲). شواهد بسیاری بیانگر آن است که این مشکلات، در بسیاری از مواقع در صورت عدم مداخله تبدیل به مشکلات شدیدتر در بزرگسالی می شود که از آن جمله می توان به تبدیل اختلال سلوک در کودک به اختلال شخصیت ضد اجتماعی در بزرگسالی اشاره نمود. در ضمن از همان کودکی وجود یک اختلال اغلب با مشکلات دیگری نیز همراه می شود بسیاری اوقات یک کودک با مشکل رفتاری از نظر تحصیلی هم دچار افت می شود هرچند از نظر هوشی مشکل خاصی نداشته باشد از سوی دیگر با افزایش سن و پیشرفت اختلال، اختلال های همراه افزایش می یابد (هاوز، ۲۰۰۷). از این رو هر چه مداخله با تأخیر صورت گیرد اثر بخشی آن نیز کمتر است.در تحقیقی که مظفری و همکاران (۱۳۸۸) در شیراز بر روی فرزندان جانبازان انجام دادند نشان دادند که شیوع برخی اختلالات نظیر اختلالات اضطرابی و برخی علائم افسردگی در فرزندان ۱۲ تا ۱۸ ساله جانبازان بیشتر است. در پژوهشی دیگر فرزندان جانبازان شیمیایی در پرسشنامه می سی سی پی نمره بیشتری را کسب کردند که می تواند نشان دهنده انتقال تنیدگی پدر به فرزند باشد (احمدی نوده، ۱۳۸۹). بنابر این با توجه به سطح تنیدگی بالا در این خانواده ها و با توجه به اینکه تحقیقات بسیار کمی بر روی آموزش والدین در جهت کاهش اختلالات رفتاری فرزندان جانبازان انجام شده ضرورت می یابد که در این زمینه پژوهش هایی انجام شود تا راهکار هایی جهت کاهش مشکلات این خانواده ها فراهم گردد.گارالنیک (۱۹۹۷) در خلاصه ای که از پیشینه مداخلات زود هنگام ارائه کرده تاثیر مداخله آموزشی را در پیشگیری از عملکرد سازش نا یافته مادران و کودکان آسیب پذیر آشکار کرده است. به عقیده این محقق اکنون متخصصان و پژوهشگران وظیفه دارند تا به تدوین روش های مداخله گری به گونه ای که بتواند بیشترین تأثیر را در مادران و کودکان داشته باشد، احساس کفایت بیشتری را در مادران بوجود آورد و کیفیت زندگی بهتری را برای آن ها و فرزندانشان ایجاد کند بپردازند (کول ، …

مشخصات
  • جنسیت مرد
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد
  • رشته تحصیلی روانشناسی بالینی
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی محمد حسین غلامی روانشناس، محمد حسین غلامی مشاور، محمد حسین غلامی روان درمانگر، محمد حسین غلامی روانپزشک، محمد حسین غلامی متخصص اعصاب و روان، محمد حسین غلامی روانسنج
تخصص ها
  • روان‌شناسی بالینی
تصویر
محمد حسین غلامی
روانشناس بالینی و فردی
(4)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر