منو
X

تصویر
مریم تقوی جلودار
مشاور کودک
(4)
آمار این متخصص
(4) رای
0%

دقت

80%

مفید بودن

100%

دانش و مهارت

100%

رفتار بالینی

60%

وقت شناسی

0%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

مریم تقوی جلودار هستم، فارغ التحصیل روانشناسی بالینی کودک و نوجوان در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “تأثیر میزان برانگیزانندگی بازی های رایانه ای بر سطح انگیختگی کودکان ADHD” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه تبریز

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

گروه روانشناسی

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد  رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

عنوان:

تأثیر میزان برانگیزانندگی بازی های رایانه ای بر سطح انگیختگی کودکان ADHD

اساتید راهنما:

دکتر حمید پور شریفی

دکتر محمد علی نظری

استاد مشاور:

دکتر حسن شاهرخی

دانشجو:

مریم تقوی جلودار

مقدمه:

اختلال نارسایی توجه افزون جنبشی (ADHD )از متداول ترین شرایط مزمن روانی در خلال کودکی است که با نشانه های بی توجهی ، فزون کنشی و تکانشگری مشخص می شود (ترنتون ، ۲۰۰۸). این اختلال معمولا در توصیف کودکانی است که همواره و به طور مکرر، در دو حیطه کلی بی توجهی و تکانشگری- بیش فعالی، رفتارهای نامتناسب با سن خویش را نشان می دهند. (انجمن روانپزشکی آمریکا ،۲۰۰۰)در اولین انتشار دفترچه آماری تشخیصی بیماری های روانی (DSM) در دهه ۵۰ این اختلال به عنوان یک اختلال خفیف مغزی شرح داده شد (سیفر و آلن ، ۱۹۷۶). رفته رفته تعداد علائم و نشانه ها افزایش یافت و به سمت نشانه های ذهنی کشیده شد و بسیاری از کودکان را در بر گرفت (وندر ، ۱۹۷۱). در دومین چاپ DSM این بیماری در زیر گروه اختلالات کودکان با اصطلاح «فزون جنبشی»، به عنوان یک طبقه تشخیصی مطرح شد.انجمن روانپزشکی آمریکا( APA] ، ۱۹۶۸) پژوهش های داگلاس (۱۹۷۲) در کانادا این فرضیه را به وجود آورد که هسته ی اصلی مشکل این کودکان تقص در نگهداری توجه، کنترل تکانه ها و توسان سطح انگیختگی است تا فعالیت بیش از حد. با توجه به پژوهش ها داگلاس در چاپ سوم DSM، نام این بیماری از توجه بر “فزون جنبشی” بر نارسایی توجه معطوف گشت و در نتیجه دو نوع نارسایی توجه را متمایز ساختند. «نارسایی توجه با افزون جنبشی و نارسایی توجه بدون فزون جنبشی سرانجام با توجه به تغییرات صورت گرفته در – DSM- III- R  یعنی تاکید بر حواس پرتی و قرون جنبشی به عنوان هسته اصلی این اختلال، این بیماری با نام اختلال نارسایی توجه افزون جنبشی» در چاپ چهارم DSM تثبیت شد (وندر، ۱۹۷۱). این تنوع و گوناگونی در واژه شناسی اختلال نارسایی توجه افرون جنبشی، حکایت از آن دارد که دانشمندان این اختلال را از دیدگاههای متفاوتی می نگرند که هر کدام بر جنیهای خاص تاکید دارد (علیزاده، ۱۳۸۶). به همین دلیل پژوهشگران ADHD را به سه نوع فرعی تقیسم می کنند: ۱. نوع غالبا بی توجه ؛ ۲. تنوع غالبا بیش فعال – تکانشی ؛ ۳. نوع مرکب (IV – TR – DSM ، ۲۰۰۰).گزارش های متفاوتی در مورد شیوع اختلال نارسایی توجه قرون جنبشی ارایه شده است. از جمله گفته شده است که حدود ۲ تا ۴ درصد از کودکان، در حد متوسط تا شدید، به این اختلال مبتلا هستند. البته میزان شیوع در جات خفیف آن بیشتر از حد است (؟) و پسران ۳ تا ۹ برابر بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می شوند. (شایویتز و شایویتز ، ۱۹۸۸)، دقیق ترین برآورد فعلی این است که ADHD در حدود ۳ تا ۵ درصد کودکان سنین سنین مدرسه را در بر گرفته و به طور متوسط یک کودک در هر کلاس به ADHD مبتلاست ( بریگز – گوان و همکاران، ۲۰۰۰)، سادوک و سادوک (۲۰۰۳) شیوع ADHD در کودکان سنین دبستان را ۲۰-۲٪ برآورد کرده اند، شیوع این اختلال می تواند به نوع ارجاع کودک (کاترز ، ۱۹۷۹) و سن کودک درود و همکاران، ۱۹۹۹) مربوط باشد.سیر ADHD متنوع است. بهبودی در صورت وقوع معمولا بین ۱۲ تا ۲۰ سالگی رخ می دهد و بهبودی قبل از ۱۲ سالگی نادر است، گاهی علائم در بلوغ بهبود یافته و گاهی نیز تا بزرگسالی ادامه می یابد. با افزایش سن پر تحرکی کمتر شده ولی اختلال تمرکز و رفتارهای ناگهانی می تواند باقی بماند. در ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد علائم همراه با افزایش سن ادامه می یاید. بدون درمان تنها یک سوم تا تصف کودکان دچار ADHD می توانند با علائم بالینی خود در زندگی سازگار و منطبق باشند و بقیه مستعد بروز مشکلات ثانویه خواهند بود (فیشر ، ۱۹۹۰). کودکان ADHD دارای علائم بالینی گسترده و گوناگونی می باشند. هرچند این مشکلات به میزان متفاوت در کودکان ADHD مشاهده می شود و تمام آن علائم در همه کودکان وجود ندارد (علیزاده، ۱۳۸۶). به طور کلی ، علائم بالینی این اختلال شامل بی توجهی، فزون جنینی، تکانشگری و مشکلات متداول دیگری چون ناتوانی های یادگیری، مشکلات اجتماعی، نارسایی شناختی، مشکلات هیجانی، مشکلات حرکتی و همبودی با اختلالات دیگر است (بار کلی ، ۱۹۹۷)بیان مسئله همان طور که در مقدمه اشاره شده نارسایی در سطح انگیختگی یکی از مشکلات متداول کودکان با اختلال نارسا بی توجه افزون جنبشی است (بارکلی، ۱۹۹۰، به نقل از علیزاده، ۱۳۸۶). در زمینه ناهنجاری های موجود در ساز و کارهای سطح انگیختگی این افراد دو جنبه مورد پژوهش قرار می گیرد. جنبه اول، پیش برانگیختگی و جنبه دوم کم برانگیختگی است (فرگوسن و پاپاس ، ۱۹۷۹). سطح انگیختگی کودکان مبتلا به ADHD بسیار بالا و با عمدتا بسیار پایین است. رویکرد پیش برانگیختگی بیانگر آن است که این اختلال در کودکان، ناشی از آن است که فزون شلوغی دادهها، امکان تصفیه و انتخاب محرکها را نمی دهد (لوفر و همکاران، ۱۹۵۷، به نقل از کینگ و ناشپیتز ،۱۹۹۱). پژوهش دنکلا و رول (۲۰۰۵) ، بیانگر آن است که علت پیش برانگیختگی رشد نایافنگی میلین پیرامون سلول های عصبی مغزی می باشند. در نتیجه مسیرهای مغزی قادر به عملکرد بهینه نیستند.در مقابل، دیدگاه کم برانگیختگی معتقد است که میزان برانگیختگی پایین و ناکافی بودن میزان فعالیت ساز و کارهای کنترل بازداری، باعث به وجود آمدن حواس پرتی و در نتیجه اختلال نارسایی توجه افزون جنبشی میشود (ساترفیلد و همکاران، ۱۹۷۴، به نقل از کینگ و ناشپیتز، ۱۹۹۱) شواهد زیادی در تایید نظر به کم برانگیختگی وجود دارد. از ۱۹۳۰ میلادی نابهنجاری هایی در الکتروانسفالوگرام (EEG) افراد مبتلا به ADHD گزارش شده است. EEG این افراد فعالیت بالای امواج آرام تتا را در مناطق مرکزی و پیشانی مغز نشان میدهد.پژوهش ها نشان دادهاند در کودکان فزون جنبش مقدار امواج آهسته (معمولا تتا که برای کودکان خردسالطبیعی است به میزان کمتری مشاهده می شود، یعنی تست تا به بتا بالاتر است. تیمرخ نوار مغز کمی کودکانADHD به وسیله افزایش توان نسبی و مطلق تا به خصوص در منطقه پیشانی، افزایش خفیف در توان نسبی آلفا و کاهش در فرکانس آلفا و بتا مشخص شده است (پلاسکوا و همکاران، ۲۰۰۴). علاوه بر این، نتایج حاصل از PET و SPECT نیز اختلالانی را در متابولیسم مغزی این افراد در مناطق مرکزی پیشانی گزارش می کنند. در کودکان مبتلا به این اختلال کاهش متابولیسم مغزی در مناطق پیشانی دیده میشود. لوبار، ۲۰۰۳). علاوه بر فراوانی بیشتر امواج آرام مغزی در EEG این افراد، فعالیت کمتر امواج سریع پتا نیز در آنها قابل توجه است. این مسئله نشانگر سطح انگیختگی پایین قشر مخ در این افراد است ( لوبار، ۲۰۰۳ لو، ۲۰۰۳ بار کلی، ۲۰۰۵).از آنجا که آمفتامین و متیل فنی دیت (ریتالین) با تحریک سیناپس های دوپامین به عنوان یکی از راه های درمانی موثر در درمان این کودکان شناخته شده است و با توجه به اینکه دوپامین نقش مهمی در سطح انگیختگی مغز دارد، درمان از راه این روان محرکها، شاهدی دیگر بر کم برانگیختگی این کودکان می باشد (گرین هیل، هالپرین و ابیکوف، ۱۹۹۹) بیش فعالی به منزله ی تلاش کودک کم انگیخته برای حفظ سطح انگیخنگی بهینه از طریق خودانگیزی در نظر گرفته می شود (زنتال، ۱۹۸۵) و این نظریه تا حدودی تایید شده است (آنتروپ و همکاران، ۲۰۰۰). این یافته ها نشان می دهند که نظر په کم برانگیختگی بهتر می تواند به درک سیب شناسی این اختلال کمک کند. در مقابل این گونه یافته ها، رویکرد پیش برانگیختگی پس از لوفر و همکارانش در سال ۱۹۷۵ توسط پژوهشگر دیگری گزارش تشد (علیزاده، ۱۳۸۶)در یک پژوهش بنیادی با بررسی افزایش سطح برانگیختگی توسط عوامل برانگیزاننده ای چون کافئین ، شاخص های فیزیولوژیک برانگیختگی مانند، سطح رسانایی پوست ( SCL) ، EEG و EMC را به منظور تابید فرضیه کم برانگیخنگی در کودکان ADHD اندازه گیری نمودند و نتایج به دست آمده ، کم برانگیختگی در این کودکان را تایید کرده است (بری ، کلارک جانسون، برن، براگمن و ریچ بروک ۲۰۰۹). همچنین در تأیید کم برانگیختگی در این کودکان، مطالعه های دقیق در سال های اخیر (ابیکوف و همکاران، ۱۹۹۶، به نقل از علیزاده، ۱۳۸۶)، نشان داده است زمانی که کودکان دارای اختلال نارسایی توجه افزون جنبشی، در معرض تحریک پذیری بالایی مثل موسیقی و یا تلویزیون قرار می گیرند عملکرد بهتری در ریاضیات از خود نشان می دهند. این پژوهشگران معتقدند که تاثیر تسهیل گر تحریک پذیری شنیداری و دیداری باعث عملکرد بهتر آنها در ریاضیات می شود. با این وجود پژوهش ها اندکی جهت تایید فرضیه کم برانگیختگی، تعیین منابع برانگیزاننده و اثر آن روی کودکان (ADHD انجام شده است و الگویی جامع برای تشریح علت دامنه وسیعی از مشکلات کودک مبتلا به ADHD معرفی نشده است ( وولف و مش، ۲۰۰۸)یکی از منابع برانگیزاننده به منظور بررسی سطح برانگیختگی در این کودکان ، بازی های رایانه ای می باشد کالینن و همکاران، ۲۰۰۶)، بازی های رایانه ای در دهه اخیر یکی از لذت بخش ترین و سرگرم کننده ترین ابزارهای بازی کودکان بوده است. این پرسش که چرا بازی کنندگان از بازی لذت می برند از زمانی که اولین بازی پر مخاطب ترین سرگرمی گشت مطرح بوده است. به طوریکه از جنبه آکادمیک پژوهش روی اثرات یک بازی بر روی بازی کنندگان جالب تر از تمرکز روی بازی به طور مشخص است (لیندلی، ۲۰۰۴). در پژوهشی که اشنایدر لانگ شین و برادلی (۲۰۰۴ بر روی تاثیر بازی های رایانه ای بر سطح انگیختگی کودکان بهنجار انجام دادند، علاوه بر تأیید تاثیر بازی های رایانه ای در میزان برانگیختگی ،گزارش کردند که بازی های رایانه ای با توجه به محتوای خود واکنش های متفاوتی را در سطح انگیختگی افراد ایجاد می کنند که این واکنش های متفاوت را می توان روی طیفی که در یک سوی آن بازی هایی با افزایش میزان هیجان و به موازات آن برانگیزانندگی بالا قرار دارد و در سوی دیگر آن بازی هایی با برانگیزانندگی پایین ، مشخص کرد. در پژوهش پیش رو ، با استفاده از بازی های رایانه ای به عنوان یکی از منابع موثر بر سطح انگیختگی کودکان بهنجار و با توجه به برانگیزانندگی متفاوت این بازی ها بر اساس محتوای آن، به بررسی و اندازه گیری اثرات بازی بر سطح انگیختگی کودکان ADHD در مقایسه با کودکان بهنجار پرداخته می شود. و دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا و پایین می تواند بر سطح انگیختگی کودکانی با اختلال نارسایی توجه و فزون جنیشی» اثری داشته باشد یا خیر؟

اهمیت و ضرورت پژوهش

اختلال نارسایی توجه افزون جنبشی» یکی از متداول ترین اختلال های دوران کودکی است که میزان مراجعه به مرکزهای درمانی به علت آن از تمامی اختلال های دیگر بیشتر است. این اختلال به دلایل گوناگونی مورد توجه درمانگران قرار گرفته است، نخست آنکه این اختلال که اولین با دومین اختلال فراوان در دوران کودکی و نوجوانی است، برای بسیاری از دانش آموزان مشکل های قابل توجهی ایجاد می کنند و بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی، خانوادگی آنان و سپس در بزرگسالی بر عملکرد شغلی و زناشویی آنان تاثیر می گذارد. دوم، سیب شناسی و درمان این اختلال هنوز به طور کامل مشخص نشده است. سوم، به نظر می رسد شناخت بهتر اختلال نارسایی توجه افزون جنبشی، به شناخت بهتر بسیاری از اختلالات همبود ، همچون اختلال سلوک، اختلال نافرمانی ستیزشی (ODD) و ناتوانی یادگیری کمک می کند (گیلبرگ، ۲۰۰۳).شروع کارها و ناتمام رها کردن آنها ، والدین و معلمان را متقاعد ساخته است که این کودکان دارای انگیزه کافی نیستند یا شاید کارشان را خوب انجام نمی دهند. این نگرش باعث افزایش فشار روانی در والدین و معلمان می شود و از سوی دیگر منجر به پنهان ماندن مشکل های عصبی شناختی این کودکان می شود (علیزاده،۱۳۸۶) اختلال ADHD به علت ماهیت ویژه ای که دارد، نه تنها برای فرد بیمار، بلکه برای خانواده ، مدرسه و اجتماع نیز مشکلات عدیده ای را فراهم می کنند. با توجه به اینکه علائم این اختلال از جمله تکانشگری، کم توجهی، بی فراری، مشکل در پیروی از دستورات، ایجاد مشکل در بازی با دیگران، نارسایی های شناختی و دیگر علایم، در همه حوزه های فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی اثر گذار است و نیز با توجه به شیوع بسیار زیاد آن، شناخت دقیق تر شاخص های روانی- جسمی این اختلال و عوامل موثر بر آنها ضرورت می یابد (بارکلی، ۱۹۹۷، به نقل از علیزاده، ۱۳۸۶).این کودکان همچون سایر کودکان به بازی کردن و فعالیتهای سرگرم کننده دیگر علاقه مند بوده و بازی از جمله فعالیت های لذت بخشی است که در آن تفاوت چندانی با کودکان عادی نشان نمی دهند. محبوبیت بازی های رایانه ای، در دسترس بودن همیشگی این بازی ها، نگرانی درباره مدت زمانی که کودکان صرف بازی های رایانه ای می کنند ، که آیا این زمان ارزش سایر فعالیتها را دارد یا نه و با توجه به تاثیری که این بازی ها در زمینه های مختلف بر کودکان می گذارند، ضرورت پژوهش روی بازی های رایانهای را در دهه های اخیر دو چندان کرده است. بازی های رایانهای، نه تنها در میزان هیجان بلکه در سایر زمینه ها چون سطح انگیختگی، پرخاشگری، موفقیت تحصیلی و عزت نفس کودکان نفوذ کرده است (اندرسون ، ۱۹۸۶). با توجه به اینکه نارسایی در سطح انگیختگی کودکان ADHD یکی از مهم ترین شاخص های روانی- جسمی معیوب در این کودکان است، شناسایی عوامل تاثیر گذار بر این شاخص ها علاوه بر اینکه ما را در سیب شناسی این اختلال راهنمایی خواهند کرد، اطلاعات مفیدی را در زمینه مداخله و درمان در اختیار قرار خواهند داد. بازیهای رایانه ای با توجه به فراگیر بودن آن و ایجاد جذابیت در دسته های مختلف کودکان با ویژگیهای روانشناختی متفاوت، می توانند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش تغییرات مربوط به سطح برانگیختگی در کودکان ADHD قرار گیرد.از اثرات گوناگونی که بازی ها در حیطه های مختلف عاطفی، شناختی، اجتماعی می گذارند (برن هاب ، ابسلتین ، شلیگی وویکسون، ۲۰۰۸)، اثر بازی های رایانه ای از حیث برانگیزانندگی آن، خود می تواند مطالعه ای به روی مضرات و مزایای بازی های رایانه ای نیز باشند چرا که با وجود علاقه کم نشدنی و شرکت روز افزون کودکان در این فعالیت، نگرانی های زیادی در رابطه با اثرات این بازی ها روی کودکان ابراز شده است. با وجود انتقادات وارد بر این پژوهش ها و با وجود پژوهش های بسیار روی اثرات بازی های رایانه ای ، کمبود پژوهش ها در زمینه تاثیر این بازی ها بر اختلالات دوران کودکی همچون ADHD همچنان به چشم می خورد و پژوهش های بیشتری را در این حوزه می طلبد

اهداف پژوهش

هدف کلی

١. تعیین تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا بر سطح انگیختگی کودکان ADHD و بهنجار

٢. تعیین تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی پایین بر سطح انگیختگی کودکان ADHD و بهنجار

اهداف اختصاسی

۱، تعیین تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا بر سطح انگیختگی کودکان ADHD

٢. تعیین تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا بر سطح انگیختگی کودکان بهنجار

٣. تعیین تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی پایین بر سطح انگیختگی کودکان ADHD

  1. تعیین تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی پایین بر سطح انگیختگی کودکان بهنجار

۵- مقایسه تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا و پایین بر سطح انگیختگی کودکان ADHD

۶- مقایسه تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیز انندگی بالا و پایین بر سطح انگیختگی کودکان بهنجار

فرضیه و سوالات پژوهش

فرضیه _

. تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا بر سطح انگیختگی کودکان ADHD در مقایسه با کودکان بهنجار

متفاوت است

۲. تاثیر بازی های رایانهای با برانگیزانندگی پایین بر سطح انگیختگی کودکان ADHD در مقایسه با کودکان

بهنجار متفاوت است

سوالات پژوهش

۱، آیا بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا موجب تغییر سطح انگیختگی کودکان ADHD می شود؟

۲. آیا بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا موجب تغییر سطح انگیختگی کودکان بهنجار می شود؟

۳، آیا بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی پایین موجب تغییر سطح انگیختگی کودکان ADHD میشود؟

۴، أبا بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی پایین موجب تغییر سطح انگیختگی کودکان بهنجار می شود؟

۵– آیا تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا و پایین بر سطح انگیختگی کودکان ADHD متفاوت است؟

۶-آیا تاثیر بازی های رایانه ای با برانگیز انندگی بالا و پایین بر سطح انگیختگی کودکان بهنجار متفاوت است؟

تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها

متغیرها

متغیر مستقل

۱. ابتلا با عدم ابتلا به ADHD

۲٫بازی رایانه ای (دارای دو نوع بازی یا برانگیزانندگی بالا و بازی با برانگیزانندگی پایین)

متغیر وابسته

سطح انگیختگی

متغیر کنترل

١. سن: ۱۲-۸ سال

٢. جنسیت: پسر

٣. سطح تحصیلات: مقطع ابتدایی

۴ بهره هوشی: بهره هوشی بالاتر از ۸۵ که با استفاده از آزمون ریون اندازه گیری خواهد شد.

۵، دارودر مانی و عدم دار و درمانی ؛ در صورت وجود دارو درمانی عدم مصرف دارو ۴۸ ساعت پیش از آزمایش

  1. میزان انجام بازی های رایانه ای : این متغیر طی چند پرسش، ساعاتی را که کودک در طول هفته صرف انجام بازی رایانه ای می کند، می سنجد.

تعاریف نظری

*ابتلا یا عدم ابتلا به ADHD

ملاک های تشخیصی IV – TR – DSM (۲۰۰۰) برای اختلال بیش فعالی / کمبود توجه ؛

A- وجود (۱) یا (۲)

(۱) بی توجهی شش مورد (یا بیشتر از علائم بی توجهی زیر حداقل به مدت شش ماه به درجاتی که | غیرانطباقی و ناهماهنگ با سطح رشدی است دوام داشته است

(a) غالبا از توجه کافی به جزئیات در می ماند یا در کار تحصیلی ، کار با سایر فعالیت ها، اشتباهات ناشی از بی دقتی مرتکب می شود .

(b) غالبا از حفظ توجه برروی تکالیف یا فعالیت های مربوط به بازی ها ناتوان است .

  1. c) غالبا به نظر می رسد وقتی مستقیما با او صحبت می شود گوش نمی دهد .

(d) غالبا دستور العمل ها را کامل اجرا نمی کنند ، کار درسی ، وظایف و تکالیف محیط کار را تکمیل نمی کند | انه به دلیل رفتار مقابله ای با نفهمیدن دستورات )

(e) غالبا در سازماندهی تکالیف و فعالیتها ناتوان است .

(f از تکالیفی که نیازمند فعالیت ذهنی مستمر است اجتناب می کند ، نفرت دارد، با در اقدام به آن مردد است (مثل کار درسی در مدرسه یا تکالیف خانگی)

(g) غالبأ اشیاء لازم برای انجام تکالیف و فعالیت ها را کم می کند ( مثل تکالیف درسی ، مداد، کتاب و وسایل آموزشی ).

(h) محرکهای برونی غالیه حواسش را به آسانی پرت می کنند .

(i) در فعالیت های روزمره غالبا فراموشکار است .

(۲) بیش فعالی- تکانشگری، شش مورد (یا بیشتر) از علائم بیش فعالی- تکانشگری زیر حداقل به مدت شش ماه به درجاتی که غیر انطباقی و ناهماهنگ با سطح رشدی است دوام داشته باشد:

بیش فعالی

(a غالبا دست ها و پاهایش بی قرار است و روی صندلی وول می خورد.

(b) غالبا در کلاس با جاهای دیگری که انتظار می رود شخص نشسته باقی بماند صندلی خود را ترک می کنند.

(C) در جاهائی که مناسبتی ندارد میرود یا از در و دیوار بالا می رود ( در نوجوانان و بزرگسالان ممکن است | محدود به احساس ذهنی بیقراری باشد)

(d) غالبا در اشتغال بی سر و صدا به فعالیت های تفریحی و بازی ناتوان است

(e) غالبا در حال حرکت است و به نظر می رسد “موتوری به حرکتش وا می دارد”

(f) غالبا زیاد حرف می زند

تکانشگری

(g) غالبا قبل از اینکه سوال تمام شود جوابهایی می پراند.

(h) غالبا در انتظار کشیدن برای نویت ناتوان است.

(۱) غالبا حرف دیگران را قطع کرده با مداخله می کنند (مثلا خود را مکالمات با بازی ها داخل می کند).

B برخی علائم بیش فعالانه ، تکانشی یا بی توجهی منجر به اختلال ، قبل از ۷ سالگی وجود داشته است.

تخریب کم و بیش ناشی از علائم در دو یا چند زمینه (مثل مدرسه یا کار و خانه ) وجود دارد.

D_باید فرائن آشکار تخریب قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا تحصیلی وجود داشته باشد.

E_علائم منحصرا در جریان اختلال فراگیر رشد ، اسکیزوفرنی ، یا اختلالات پپسیکوتیک دیگر روی نداده و اختلال روانی دیگری (مثل اختلال خلقی ، اختلال اضطرابی ، اختلال تجزیهای ، یا اختلال شخصیت) توضیح بهتری برای آن نیست.

بر حسب نوع کد گذاری نمائید:

اختلال بیش فعالی کمبود توجه ، نوع مرکب: اگر در ۶ ماه گذشته ملاک A1وجود داشته اما A2 وجود نداشته است.

اختلال بیش فعالی / کمبود توجه ، عمدتا نوع بی توجه: اگر در ۶ ماه گذشته ملاک A1وجود داشته اما A2 وجود نداشته است.

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ، نوع بیش فعال _تکانشگر : اگر در ۶ ماه گذشته ملاک A2 وجود داشته اما AI وجود نداشته است

یاد آوری کد گذاری برای افرادی (به خصوص نوجوانان و بزرگسالان ) که علائم آنها فعلا شامل ملاکهای کامل نمی گردد عبارت ” بهبود موقت نسبی ” باید ذکر شود.

بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا و پایین

هر نوع بازی گرافیکی و یا متنی را که به وسیله رایانه انجام شود، بازی رایانه ای گویند. به بازی هایی که شاخص های روانی- جسمی برانگیختگی را افزایش می دهند بازی با برانگیزانندگی بالا و بازی هایی که    شاخص های روانی- جسمی سطح انیختگی را کاهش می دهند بازی های رایانه ای یا برانگیزنندگی پایین گفته می شود.

سطح انگیختگی

انگیختگی بیانگر انواع فرایندهایی است که بر هوشیاری، بیداری و فعال سازی حاکم است. این فرایندها مکانیسم های مغزی، رفتاری و خودمختار هستند که قسمت عمده ساختار انگیزشی انگیختگی را تشکیل میدهند (اندرسون، ۱۹۹۰)

تعاریف عملیاتی

و ابتلا یا عدم ابتلا به ADHD

کودکانی که بر اساس مصاحبه دقیق روانپزشکی واجد ملاک های تشخیصی برای ابتلا به ADHD هستند.

  • بازی های رایانه ای با برانگیزانندگی بالا و پایین

طی انجام یک مطالعه مقدماتی روی کودکان بهنجار، دو قطب متفاوت از بازی های رایانه ای از نظر میزان برانگیزانندگی انتخاب خواهند شد. بدین صورت که بر اساس مطالعات قبلی دو دسته بازی که در هر دسته سه تا چهار نوع بازی با برانگیزانندگی بالا و پایین وجود دارد انتخاب خواهد شد. میزان برانگیزانندگی این بازی ها با استفاده از آزمون مداد کاغذی خودارزیابی با کمک تصاویر آدمک ( SAM) توسط کودکان بهنجار گزارش می شود، سپس بر اساس نتیجه این مطالعه، بازی که بیشترین و کمترین میزان سطح انگیختگی را در کودکان ایجاد می کند انتخاب و در اجرای پژوهش از آن استفاده می شود.

* سطح انگیختگی

درجاتی از سطح رسانایی پوست (SCL” که توسط دستگاه Procomp Infiniti ثبت خواهند شد.

فصل دوم: پیشینه پژوهش

بخش اول

اختلال نقص توجه/ بیش فعالی

مقدمه و تاریخچه

ADHD مخفف اصطلاح «اختلال نقص توجه/ بیش فعالی ، اختلالی رشدی، آغاز شونده در دوران کودکیو زودرس است که توجه زیادی را در حوزه پژوهش ها به خود معطوف داشته است (مبلر ، تبلسون ، اشتون ،۲۰۱۲)به کار گیری این اسطلاح اولین بار در III – R – DSM مطرح شده است (لویس ، ۲۰۰۳). اسامی که این اختلال تاکنون داشته عبارت است از : «آسیب مغزی خفیف»، «اختلال عملکرد خفیف مغزی» و «کنش بیش فعال دوران کودکی» (سیدمن ، والرا و ماکریز ، ۲۰۰۵). با توجه به نام های مختلفی که دارد، نام اختلال نقص توجه بیش فعالی بیش از صد سال است که شناخته شده است (مبلیچاپ، ۲۰۱۰) امروزه بر اساس یافته های جدید، دیدگاه جدیدی در حال شکل گیری است که اصطلاح نقص توجه بیش فعالی را نیز اصطلاح مناسبی نمی داند. بار کلی (۲۰۰۰) معتقد است که از نظر گاه علمی، تغییر این اصطلاح ضروری است ولی در حال حاضر برخی ملاحظه های اقتصادی، سیاسی و قانونی مانع این تغییر می شوند( بار کلی، ۲۰۰۰؛ به نقل از همان منبع).علائم این اختلال نخستین بار در سال ۱۸۶۳ توسط هاینریش هاقمن توصیف گردید و به توصیف افرادی می پردازد که بی توجه هستند، به راحتی حواسشان پرت می شود، به طور غیر طبیعی بیش فعال و در رفتارشان تکانشگر هستند (بار کلی، ۲۰۰۵) شیوع این اختلال ۵۱۰٪تخمین زده شده است (اسپنسرپیدرمن و میک ،۲۰۰۷)ADHD که با ویژگی های کلی بی توجهی ، عدم تمرکز، تکانشگری و نا آرامی مشخص میشود (انجمنانجمن روانپزشکی آمریکا ، ۲۰۰۰). کار کرد کودک را در مدرسه، خانه و جامعه مختل ساخته، به نحوی که در در صورت عدم درمان، خطر شکست تحصیلی، سوء مصرف مواد و اختلالات روان پزشکی بالا می رود (مبلیچاپ، ۲۰۱۰). به جز بیش فعالی، نقص دامنه توجه، ضعف تمرکز، حواس پرتی و مشکلات همراه با بی فراری و دمدمی مزاج بودن کودکان مبتلا را اغلب دچار ناتوانی در پادگیری مشکلات هیجانی نیز می نمایدگارسیا و همکاران، ۲۰۱۲). اثرات شدید این اختلال در جامعه چون: هزینه ها، تنیدگی در خانواده، آشفتگی در مدرسه، استعداد ارتکاب جرایم و سوء مصرف مواد، تداوم اختلالات روانپزشکی تا بزرگسالی در مطالعات مقطعی و گذشته نگر متعددی مطرح شده است. مطالعات پیگیری شده حکایت از تداوم این اختلال تا نوجوانی و بزرگسالی و بروز آسیب های روانی در مراحل بعدی زندگی دارد (بیدرمن و همکاران، ۲۰۱۰).

تعریف و توصیف بالینی

اختلال نقص توجه بیش فعالی به شکل های مختلف و با نام های متفاوتی تعریف شده اند و هر کدام بر جنبه های متعددی تاکید داشته اند. برای مثال، وری (۱۹۸۶) در تعریف خود بر فعالیت حرکتی بیش از حد تاکید می کند: «فعالیت حرکتی روزانه، که به طور معناداری بیشتر از حد عادی است» (نقل از علیزاده، ۱۳۸۳)، گاه براساس نیاز فردی، تعاریف متفاوتی از آن به عمل آمده است. برای مثال، کنت (۱۹۹۴) در واژه نامه ورزشی خود این اختلال را فعالیت حرکتی بیش از حد تعریف می کند (همان منبع). بارکلی می نویسد که اگر چه بر سر تشاندها و ویژگی های بیش فعالی معمولا اتفاق نظر وجود دارد، ولی هنوز بر سر تعریف آن چنین توافقی حاصل نشده است. برای مثال بسیاری از دانشمندان معتقدند که بیش فعالی اختلالی فراگیر در تکانشگری، بیش فعالی و بی توجهی است. بار کلی (۱۹۸۲) تعریف زیر را پیشنهاد می کندبیش فعالی عبارت است از اختلالی رشدی در توجه، کنترل تکانش، بی قراری و هدایت رفتار که به طور طبیعی ایجاد می شود و ناشی از اختلالات عصبی حسی، حرکتی با هیجانی تیست» (همان منبع) با توجه به اینکه تعریف واحد و مشخصی از ADHD وجود ندارد، بسیاری از پژوهشگران ترجیح میدهند تعریف و معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (۱۹۹۴) را مورد استفاده قرار دهند که از پذیرش بسیار زیادی برخوردار است (دالبی ،۲۰۰۵). براساس DSM-IV-TR (۲۰۰۰) سه ویژگی عمده برای این کودکان مطرح شده است؛

بی توجهی

اغلب کودکان مبتلا به ADHID دارای مشکلاتی در زمینه توجه هستند. سیفر و ألن معتقدند که نفس توجه بزرگ ترین مشکل این کودکان است. این کودکان در انجام تکالیف مدرسه اشتباهات زیادی دارند. فراموشکار هستند، نمی توانند روی یک فعالیت برای مدت طولانی متمرکز کردند و به محرکهای مختلف خیلی سریع پاسخ می دهند (بار کلی،۱۹۹۸). پژوهش ها نشان میدهد که افراد مبتلا به ADHD دشواری عمده ای در زمینه توجه خودکار به اطلاعات بصری که میانجی آن مدارهای توجهی خلفی مغز است ندارند (هالپرین و اسکولز ،۲۰۰۶). نمونه مشکلات مرتبط با استمرار و پشتکار گاهی در موقعیت های بازی آزاد ظاهر می شود به این صورت که با هر اسباب بازی به مدت کوتاهی بازی کرده و در طول بازی به طور مکرر اسباب بازی ها را عوض می کند (بار کلی، ۲۰۰۵). مشکلات توجه همچنین می تواند شامل برانگیختگی و ناتوانی در درک درخواست های متوالی و یا ئیروی از دستورات باشد. همچنین در انجام درخواست های چند منظوره و تکمیل فعالیت های هدف دار ناتوان هستند (والانو و اسلومکا، ۱۹۹۸؛ نقل از میلچاپ، ۲۰۱۰).

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه تبریز
  • رشته تحصیلی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی مریم تقوی جلودار روانشناس، مریم تقوی جلودار مشاور، مریم تقوی جلودار روان درمانگر، مریم تقوی جلودار روانپزشک، مریم تقوی جلودار متخصص اعصاب و روان، مریم تقوی جلودار روانسنج
تخصص ها
  • روان‌شناسی بالینی
  • روانشناسی کودک
تصویر
مریم تقوی جلودار
مشاور کودک
(4)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر