منو
X

تصویر
مریم معصومی زارع
مشاور خانواده
(3)
آمار این متخصص
(3) رای
0%

دقت

80%

مفید بودن

80%

دانش و مهارت

100%

رفتار بالینی

0%

وقت شناسی

0%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

مریم معصومی زارع هستم، فارغ التحصیل مشاوره گرایش خانواده در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۹، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “تأثیر آموزش گروهی مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) بر کاهش وابستگی کودکان به باری های رایانه های و بهبود ارتباط مادر-کودک” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه اصفهان

دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

گروه مشاوره

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره گرایش خانواده

تأثیر آموزش گروهی مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) بر کاهش وابستگی کودکان به باری های رایانه های و بهبود ارتباط مادر- کودک

استاد راهنما:

دکتر عذرا اعتمادی

استاد مشاور:

دکتر سید احمد احمدی

پژوهشگر:

مریم معصومی زارع

دی ماه ۱۳۸۹

فهرست مطالب

عنوان

بیان مساله

اهمیت و ارزش تحقیق

اهداف تحقیق

فرضیه های تحقیق

کاربرد نتایج تحقیق

تعریف اصطلاحات تحقیق

فصل دوم: پیشینه پژوهش

گفتار اول بازیهای رایانه ای

تعریف بازی

اهمیت بازی

تاریخچه بازیهای ویدئویی- رایانه ای

اعتیاد به رایانه

وابستگی به بازیهای رایانه ای

تفاوتهای جنسیتی در استفاده از بازیهای رایانه ای

دلایل انجام بازیهای رایانه ای

علایم اخطار دهنده ی اعتیاد به بازیهای رایانه ای

اثرات بازیهای رایانه ایی

محاسن بازیهای رایانه ای

گفتار دوم: رفتار درمانی

تاریخچه رفتاردرمانی

فرضهای رفتارگرایی

ویژگیهای اصلی رفتار درمانی

دیدگاه رفتار درمانی درباره ماهیت انسان

کارایی رفتار درمانی با کودکان

پرکاربردترین اصول رفتار درمانی در کار با کودکان

عنوان صفحه

گفتار سوم: فرزند پروری مثبت

روش فرزند پروری مثبت

سبکهای فرزندپروری

ابعاد رفتاری والدین

گفتار چهارم: رابطه مادر کودک

رابطه ی مادر کودک

نظریات موجود در رابطه ی مادر-کودک

نظریه روان تحلیل گری

نظریه اریکسون

نظریه  یادگیری

نظریه پاترسون و رالیتز

تعارض مادر-کودک

رابطه ی مثبت مادر کودک

وابستگی مادر کودک

پیشینه پژوهشی

تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور

تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور

فصل سوم: روش پژوهش

طرح کلی پژوهش

جامعه آماری پژوهش

نمونه و روش نمونه گیری

ابزار جمع آوری اطلاعات

روش اجرا

روش آماری

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

توصیف داده ها نتایج استنباطی داده ها

عنوان صفحه

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

خلاصه طرح و نتایج پژوهش

محدودیتهای تحقیق

پیشنهادات پژوهی

پیشنهادات کاربردی

پیوست ۱ پرسشنامه وابستگی کودک به بازیهای رایانه ای

پیوست ۲ پرسشنامه رابطه والد کودک

پیوست ۳ فرمت جلسات آموزشی

منابع و مآخذ

چکیده:

این پژوهش با عنوان تأثیر آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی(فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی بر کاهش وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای و بهبود ارتباط مادر کودک در شهرستان اصفهان انجام شده است. هدف اصلی پژوهش، تعیین میزان تاثیر روش تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی بر کاهش وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای و بهبود ارتباط مادر کودک بوده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح مورد استفاده، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان مقطع ابتدایی پسرانه در شهرستان اصفهان در سال ۱۳۸۹-۱۳۸۸ بود، روش نمونه گیری از نوع خوشه ای بود. از بین ۵ ناحیه شهر اصفهان یک ناحیه به صورت تصادفی انتخاب شد و در مرحله ی بعد همهی مدارس ابتدایی پسرانه موجود در آن ناحیه را نوشته و به روش قرعه کشی یک مدرسه، انتخاب شد. ابتدا پرسشنامه ی وابستگی به بازیهای رایانه ای توسط مادران تکمیل شد و کسانی که نمره بالایی در این پرسشنامه به دست آوردند، شناسایی شده و تعداد ۳۰ نفر از آنان به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس این تعداد در دو گروه ۱۵ نفری آگروه آزمایش و گروه کنترل) به طور تصادفی جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای و پرسشنامه رابطه ی والد کودک بود. فرضیات تحقیق عبارت بودند از: ۱- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی میزان وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای در پس آزمون و پیگیری را کاهش می دهد. ۲- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی رابطه ی مادر کودک در پس آزمون و پیگیری را بهبود می بخشد، تحلیل نتایج با آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که روش تلفیقی به طور معناداری منجر به کاهش وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای و بهبود رابطه می مادر – کودک در ابعاد تعارض و وابستگی شده است ( ۰۱ . ۰ =α). اما در بعد رابطه مثبت مادر کودک تفاوت معناداری بین گروه کنترل و آزمایش مشاهده نشد. نتایج بعد از ۲ ماه پیگیری در بعد وابستگی همچنان پایدار بودند، اما در بعد تعارض تفاوت معنادار بین گروه کنترل و آزمایش از بین رفته بود. بنابراین رویکرد تلفیقی، روش درمانی مناسبی برای کاهش وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای و بهبود ارتباط مادر- کودک می باشد.

کلید واژه ها: رویکرد تلفیقی، فرزند پروری مثبت، رفتار درمانی، رابطهی مادر کودک، وابستگی به بازیهای رایانهای.

مقدمه

انجام بازیهای رایانه ای به تفریحی جذاب و پرطرفدار در بین کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. امروزه شرایط زندگی خانوادگی به گونه ای است که کودکان با همسالان خود کمتر رابطه دارند، از طرف دیگر به دلیل اینکه در صد بسیاری از مادران شاغل هستند و زمان کمتری را با کودک خود سپری می کنند، کودک ان برای سرگرم کردن خود روز به روز بیشتر به بازیهای رایانه ای پناه می برند.بازیهای رایانه ای با استفاده از تصاویر جذاب، پر تحرکت و صداهای مهیج دنیایی از هیجان را برای کودکان به ارمغان آورده است. این جاذبه ها کودک را به عالمی از تخیلات می برد و کودک در آن خود را قهرمان اصلی ماجرا می پندارد. این بازیها چنان تاثیری بر فکر و روان کودک می گذارد که او خود را جزئی از این مجموعه ماشینی تصور می کند، پرداختن به بازیهای رایانه ای در اوقات فراغت، روز به روز در حال افزایش اس مضمونهای خشونت آمیز و چلسی بازیهای رایانه ای نیز در حال گسترش است. بازیهای رایانه ای و سایر شکلهای سرگرمی الکترونیک اغلب جایگزین فعالیت اجتماعی یا پدر و مادر می شود و در خانه از آن به عنوان وسیله ای برای ساکت نگه داشتن بچه ها استفاده می شود (مانسن، ۲۰۰۳، به نقل از رمضانی نژاد، ۱۳۸۷).تاریخچه بازیهای رایانه ای به سالهای اولیه دهه ۸۰ بر می گردد. در سال ۱۹۷۲ شرکت آثاری یک بازی الکترونیکی تنیس روی میز به نام پنگ را معرفی و به بازار عرضه کرد و در همان سال شرکت مگار کس به عرضه ی یک مجموعه بازیهای ویدئویی به نام اکوژن پرداخت که با اتصال به تلویزیون خانگی امکان بازی فراهم می شد، رفته رفته بر تعداد شرکتهای سازنده بازیهای ویدئویی افزوده شد، تا آنکه در پایان سال ۱۹۷۶، بالغ بر بیست شرکت مختلف به تولید بازیهای ویدئویی قابل مصرف در منازل می پرداختند. (منطقی، ۱۳۸۰)یکی از مشکلاتی که در زمینه استفاده از بازیهای رایانه ای مطرح است، وابستگی به بازیهای رایانه ای است و در حالت شدید از آن با عنوان “اعتیاد ” یاد می شود. اعتیاد به بازیهای رایانه ای همانند دیگر رفتارهای اعتیاد آور است. بازیکنان احساس می کنند پیوسته به انجام این بازیها وادار می شوند بنابراین ممکن است علاقه کمتری به دیگر فعالیتها از خود نشان دهند و اگر بخواهند بازی را کنار بگذارند، نشانه هایی از گوشه گیری در آنان بروز می کنند (سوپر و میلر، ۱۹۸۳، به نقل از رمضانی نژاد، ۱۳۸۷).از طرفی نیز کیفیت ارتباطات اولیه ی مادر کودک با ارتباطات بعدی کودک، سازگاری، تنظیم هیجانی و پاسخهای تعارفی کودک با سایر همسالان و همشیرهایش رابطه دارد (هررا ، دان ، اینگولد سبی ، شاو ،کارکیا، ۲۰۰۱، استراسبرگ، دادج ، پتیت ، باتز، ۱۹۹۴، به نقل از هانگ ، ۲۰۰۷).تعاملات خانوادگی ضعیف، شامل فرزندپروری بی ثبات و مبنی بر تنبیه، نگرشی والدی طرد کننده یا سرد قوانین الضباعلی سخت و ناپایدار، دلیستگی ناایمن، نظارت با کنترل ناکافی والدی و اختصاصی زمان اندک به کودک و فقدان ارتباط مثبت با او ( النگو , ۲۰۰۷، ساندرز ، ۲۰۰۳، به نقل از خبریه، ۱۳۸۸) به عنوان عامل خطر و پیش بینی کننده در نظر گرفته می شوند که به طور کلی کودکان را در معرض خطر بروز رفتارهای پرخاشگرانه قرار می دهند (ویستر – استراتین، ۲۰۰۵، به نقل از خبره ۱۳۸۸)برای اثبات اهمیت رابعله مادر کودک همین بس که نتایج مطالعات در حوزه های مختلف نشان می دهد اولا مادر به عنوان یک تسهیلگر موثر در تمام حوزه های رشد کودک به شمار می رود (البته با تاکید بر تواناییهای ادراکی، احساسی و شناختی کودک و ثانیا خصوصیات مادر و کودک متقابلا بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند و روابط همزمان و هماهنگی بین مادر و کودک می تواند در رشد اجتماعی کودک موثر باشد (زامبرلن ” ۲۰۰۲، به نقل از شیخ سامانی، ۱۳۸۶).

۱ – ۱ – بیان مسأله

بازی اهمیت زیادی در شادکامی و نشاط جسم و روان کودک دارد. کودکان شاد معمولا پرانرژی هستند و توانایی انجام بسیاری از کارها را دارند. بازی یک وسیلهی درمانی است و از آن می توان به عنوان تخلیهای هیجانی در از بین بردن انرژی سرکوب شده در زندگی روزمرهی کودک استفاده کرد. بازی به کودک فرصت می دهد تا در ارتباط با دیگران از خود واکنش نشان دهد و احساس اتکا به نفس و حس شایستگی در او رشد و توسعه یابد. از جمله مزایای بازی تقویت احساس امنیت در روابط گروهی، درک احساس انجام گروهی میان اعضای گروه و تشویق تبادل احساسات مثبت در محیط آموزش است (اسلو بیگ”، ترجمه امیریان، ۱۳۸۶).یا اینکه بازی برای کودکان مزایای زیادی دارد اما با ورود بازیهای رایانه ای نوع این بازیها تغییر کرده است یکی از هیجان زائرین عرصه ی زندگی این قرن عرضه بازیهای ویدئویی رایانه ای است. افزایش سریع محبوبیت آن در بین کودکان و نوجوانان، نگرانی فزاینده ای را در بین خانواده ها به وجود آورده است. تحقیق در حیطه ی بازیهای رایانه ای، اغلب با استفاده از استراتژیهای تحقیق در مورد تلویزیون (شامل مواردی چون دلایل استفاده از این رسانه، الگوی مصرف و شیودی اثرگذاری به پیش رفته است (فانک و بوچمن، ۱۹۹۶، به نقل از دوران، ۱۳۸۷)به نظر دی گاتانو و بندر ” (۱۹۹۶) بازیهای ویدئویی اینترنتی خشونت آمیز پیام های کاذب و گمراه کشنده ای را از این قبیل به بازیگران القا می داردمشکلات به سرعت و با سرمایه ی شخصی اندک رفع می گردد.

۲ – بهترین راه حل برای مشکلات، حذف نمودن منبع و علت مشکل است.

۳ – غرق شدن در بازی ویدئویی نشات گرفته از واقعیت صرف نظر از مورد سوال قرار دادن قوانین آن مورد قبول و پذیرش است

این چنین پیام های کاذب و گمراه کننده به سبب ساختار متمایز بازیهای و پد ٹوپی پعنی کنشگری متقابل، تقویت گشته است.استفاده بیش از حد بازیهای ویدئویی از رایانه ای با تعدادی از پیامدهای منفی مانند مسئله شرط بندی، رفتارهای ضد اجتماعی، پیشرفت تحصیلی انه کت و بدتر شدن ارتباطات اجتماعی رابطه دارد. بر اساس برخی از تحقیقات انجام بازیهای ویدئویی، شکلی از قمار غیر مالی است و هدف این است که فرد تا جایی که ممکن است به بازی ادامه دهد و امتیاز خود را به حداکثر برساند (گرینی و وود”، ۲۰۰۰).علاوه بر مشکلات جسمی و روانی عدیده ای که استفاده زیاد از بازی های رایانه ای برای استفاده کننده به وجود آورده است به نظر می رسد که این امر حتی بر نوع روابط خانواده و رابطهی کودک با والدینش نیز اثر گذاشته است. افرادی که مدت زمان زیادی را به استفاده از بازیهای رایانه ای می پردازند، زمان کمتری را با خانواده ی خود صحبت می کنند. از طرفی ممکن است احساس تنهایی بیشتری کند. همچنین استفاده از بازیهای رایانه ای ممکن است کشمکش هایی را در خانواده ایجاد کند.از آنجا که محل زندگی اکثر افراد به گونه ای است که کودک نمی تواند با همسالان خود تعامل داشته باشد و در بیرون از منزل با کودکان دیگر بازی کند، در منزل برای اینکه خود را سرگرم کند به این بازیها پناه می آورد تا خلا ایجاد شده را پر کند (احمدی، ۱۳۸۸).خانواده ها در زمینه استفاده کودکان خود از این بازیها با مسائلی مانند گذراندن زمان زیاد برای استفاده از بازیهای رایانه ای، کم شدن تعاملات کودک با خانواده، عدم انجام صحیح تکالیف، ترجیح دادن تنهایی و در تنهایت گوشه گیری کودکان مواجه هستند.با توجه به اینکه والدین در این زمینه نیاز به اطلاعات دقیق دارند که بازیهای رایانه ای چه موقع نگران کننده است و در چه مواقعی این بازیها نگران کننده نیست و همچنین در اثر مشکلاتی که ممکن است در نتیجه وابستگی کود گل به بازیهای رایانه ای در نحوه ی رابطهی والدین با کودک به وجود آید و در اثر نیاز به یک روش درمانی برای کاهش این مشکل، نتایج این تحقیق می تواند در کمک به والدینی که چنین مشکلی دارند موثر باشد. این پژوهش در صدد پاسخ به یکی از نگرانیهای نوظهور و رایج والدین که وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای است، می باشد

اهمیت و ارزش تحقیق

در جهان امروز تکنولوژی زندگی مردم را راحت تر کرده است، اما خطراتی وجود دارد که بهتر است مردم از این خطرات ناشی از تکولوژی و اعتیاد به آن آگاه شوند. در بین پیش رفتهای تکنولوژی که منجر به اعتیاد می شوند، کامپیوتر جایگاه ویژه ای را در زندگی انسان مدرن پیدا کرده است (خالد”، ۲۰۰۸)طراحی بازیهای کامپیوتری توسط متخصصان علوم کامپیوتر و تحت نظر روانشناسان اینترنت بسیار ماهرانه وهنرمندانه انجام می شود. به طوری که بتوانند از سیستم پاداش صعود مرحله به مرحله در جهت ایجاد حداکثر هیجان نهایت استفاده را ببرند (نوعی شرط شدن) چنین پاداش ها و هیجانی یک خاصیت دیگر هم دارد و آن آزاد شدن مواد محرک درون مغز است که احتمالا علت اصلی خاصیت عادت آور این گونه بازی هاست (حمیدیان، ۱۳۸۷). با توجه به اینکه این بازیها، به عنوان دومین سرگرمی پس از تلویزیون شناخته شده است، مخالفان این باز بها با تاکید بر اثرات سوء آن از جمله اعتیاد به بازی، افزایش حالت خشم و پرخاشگری، صرف پول زیاد جهت خرید آن و تاثیرات سوء جسمی و روانی دیگر، خاطر نشان می سازند که تاثیر آسیبهای گفته شده بسیار بیشتر از مواردی همچون افزایش هماهنگی چشمی – دستی و جنبه های مثبت دیگر می باشد ( آندرسون و بوچمن”، ۲۰۰۱، به نقل از عبد الخالقی، ۱۳۸۴).علاوه بر مشکلات زیادی که استفادهی بیش از حد بازیها برای کودک به ارمغان می آورد. این مشکلات در نهایت منجر به اعتیاد کودک به این بازیها میشود. اعتیاد به بازیهای رایانه ای به مسئله ای جدی و روز افزون برای بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است. شمار بازیکنان معتاد در حال افزایش است. به طوریکه این تکنولوژی در حال پیشرفت بازی را پر طرفدار ساخته است. مطالعات نشان می دهد که ۹۲ درصد از کودکان زیر ۱۸ سال به عطور مرتب بازی می کنند، بر علبق آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه آیووا در حدود ۵/۸ درصد از بازیکنان ۸ تا ۱۸ ساله می توانند در شمار بازیکنان معتاد جای بگیرند (باوسل”، ۲۰۰۸).بازیهای رایانه ای مانند هر پدیده اجتماعی دیگری، برخی از تبعات روانی اجتماعی را در پی دارد. القای خشونت و پرخاشگری، القای برخی از ارزشهای فرهنگی خاص و به همین ترتیب اعتیادی که به این بازیها پدید می آید، برخی از معایب بازیهای مزبور برای کودکان هستند (منطقی، ۱۳۸۰).امروزه استفاده ی زیاد از بازیهای رایانه ای توسط کودکان مشکلات بسیاری را در خانواده ها به وجود آورده است، چراکه کودکان کمتر با دیگران رابطه برقرار می کنند، کودک در اثر استفاده از بازیهای رایانه ای در طول روز، کم کم با خانوادهی خود غریبه و بیگانه می شود. همچنین کودک لحظاتی را که باید با خانواده سپری کنند صرف بازیهای رایانه ای می کند. از طرفی والدین به دلیل نفوذ و تماس بیشتر با کودکان می توانند در اجرای مداخلات رفتاری به منظور کاهش مشکلات کودکان از جمله استفاده زیاد از بازیهای رایانه ای نقش بسزایی داشته باشند. از جمله روشهایی که توسط آن می توان مداخلات درمانی را به منظور کاهش میزان وابستگی به بازیهای رایانه ای انجام داد و بر روی والدین اجرا می شود، روش فرزند پروری مثبت است.برنامه فرزند پروری مثبت یکی از انواع برنامه های آموزش مدیریت کودکان است که برای والدین اجرا می شود. این برنامه ی چند سطحی و بر اساس جهت گیری پیشگیرانه و در راستای راهبردهای حمایت از خانواده توسط ساندرز و همکاران (۲۰۰۳) ایجاد شده است. این برنامه برای والدین کودکان ۲ تا ۱۲ ساله به کار برده می شود. برنامه فرزند پروری مشیت، الگوی مداخله خانوادگی رفتاری مبتنی بر اصول یادگیری اجتماعی است. به طور کلی این برنامه در جهت فهم بهتر نشانه های اختلال و یادگیری روشهای رفتار با کودک، اصولی را به والدین آموزش می دهد.هدف این برنامه افزایش عوامل حمایت خانوادگی و کاهش عوامل خطر مسار مرتبط با مسائل رفتاری و هیجانی شدید در کودکان و نوجوانان است. این برنامه مهارتهای مدیریت مثبت کودک را به عنوان جایگزینی برای روشهای فرزند پروری با کار آمد و غیر موثر به والذین آموزش می دهد. بنا به تحقیقات تجربی گسترده، | کارآیی این روش اثبات شده است؛ به طوری که از قویترین پشتوانه تجربی در میان مداخلات پیشگیرانه و درمانی بکار گرفته شده در کودکان برخوردار است (ساندرز ۲۰۰۳، به نقل از خیریه، ۱۳۸۷).این روش با استفاده از برنامه های آموزش مدیریت کودکان به مادران برای کاهش مشکل وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای می تواند موثر باشد. در این شیوه نحوی برخورد صحیح با مشکلات رفتاری کودک که از شایعترین این مشکلات، وابستگی زیاد به بازیهای رایانه ای است، به مادران آموزش داده می شود، انتظار می رود که با این آموزش بهبود در رابطه ی مادر و کودک به وجود آید. در این تحقیق از تکنیکهای رفتار درمانی نیز استفاده می شود، رفتار درمانی بهترین روش برای حذف رفتارهای نامطلوب است، در رفتار درمانی برای تغییر یا حذف رفتار از تکنیکهای مختلفی مانند تقویت مشت و تقویت منفی، خاموش سازی و حذف رفتار نامطلوب، شکل دهی رفتار، الگوسازی و… استفاده می شود و می تواند برای کاهش وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای موثر باشد.از آنجا که نحوهی برخورد والدین با مشکل وابستگی به بازیهای کامپیوتری در شدت دادن با کاهش دادن رفتار کودک بسیار موثر است، در این تحقیق سعی می شود با آموزشهای رفتار کی به مادران آنها را در حل مشکلات به وجود آمده ناشی از وابستگی کودکان به بازی های رایانه ای پاری داد. با توجه به موثر بودن دو روش فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی در کاهش رفتارهای نامطلوب کودکان این پژوهش بر آن است تا با اجرای جلسات آموزشی که در برگیرنده دو روش درمانی فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی است و به نام رویکرد تلفیقی نامگذاری شده  و در طی ۶ جلسه به مادران آموزش داده می شود، تأثیر آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی را بر کاهش وابستگی کودکان به بازی های رایانه ای بررسی کند.

اهداف تحقیق

۱- تعیین میزان تاثیر آموزش مادران با استفاده از رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) بر بهبود تعامل مادر کودک

۲- تعیین میزان تاثیر آموزش مادران با استفاده از رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) بر کاهش وابستگی کودک به بازیهای رایانه ای

فرضیه های تحقیق

۱- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) میزان وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای در پس آزمون را کاهش می دهند.

۲- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) میزان وابستگی کودکان به بازیهای رایانه ای در پیگیری را کاهش می دهد.

۳ – آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) رابطه ی مادر – کودک در پس آزمون را بهبود می بخشد.

۴- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) رابطهی مادر کودک در پیگیری را بهبود می بخشد.

۵- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) میزان تعارض در رابطه مادر کودک در پس آزمون را کاهش می دهد.

۶ – آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) میزان تعارض در رابطه مادر کودک در پیگیری را کاهش می دهد.

۷- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی آفرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) رابطه مثبت مادر -کودک  در پس آزمون را افزایش می دهد.

۸ – آموزشی مادران بر اساس رویکرد تلفیقی آفرزند پروری مثبت و رفتار درمیانی رابطه مثبت مادر-کودک در پیگیری را افزایش می دهد.

۹ – آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) میزان وابستگی رابطهی مادر کودک در پس آزمون را کاهش می دهد

۱۰- آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) میزان وابستگی رابطهی مادر کودک در پیگیری را کاهش می دهد.

کاربرد نتایج تحقیق

از نتایج این تحقیق می توان در کلینیکهای مشاوره برای آموزش والدینی که دارای کودکان پیش دبستانی هستند، استفاده کرد و همچنین به صورت بسته آموزشی با به صورت جزوات برای استفاده ی معلمان و مشاوران به کار برد. همچنین محتوای جلسات را می توان به دانشجویان و کار آموزان رشته مشاوره به صورت CD آموزشی یا در دانشگاه در دروس مربوطه آموزش داد

تعریف اصطلاحات

تعریف مفهومی بازیهای رایانه ای

منظور از بازیهای رایانه ای بازیهایی است که از طریق رایانه، پلی استیشن، دستگاه ویدئو انجام می شود رئیسی، ۱۳۸۶).

تعریف مفهومی وابستگی به بازیهای رایانه ای

در بسیاری از موارد وابستگی به بازیهای رایانه ای مترادف با اعتیاد بکار می رود. معتاد شدن به مفهوم آن است که بازیکن هنگام بازی رفتارهای وسواس گونه ای را نمایان نمایان می سازد که با بی علایقگی به دیگر فعالیت ها همراه است و هم چون دیگر نمونه های اعتیاد هر گونه تلاش برای جلوگیری از این گونه رفتار های اعتیاد آمیز نشانه هایی

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه اصفهان
  • رشته تحصیلی مشاوره گرایش خانواده
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی مریم معصومی زارع روانشناس، مریم معصومی زارع مشاور، مریم معصومی زارع روان درمانگر، مریم معصومی زارع روانپزشک، مریم معصومی زارع متخصص اعصاب و روان، مریم معصومی زارع روانسنج
تخصص ها
  • روان‌شناسی خانواده
تصویر
مریم معصومی زارع
مشاور خانواده
(3)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر