منو
X

تصویر
دکتر مسعود جعفر اسماعیلی
روانپزشک
(11)
آمار این متخصص
(11) رای
100%

دقت

93%

مفید بودن

100%

دانش و مهارت

90%

رفتار بالینی

73%

وقت شناسی

100%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

دکتر مسعود جعفر اسماعیلی هستم، فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “بررسی اثر میدازولام با دوز آرام بخش در کاهش اضطراب بیماران تحت عمل جراحی الکتیو در بیمارستان سینا در بهار ۱۳۷۷” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشکده پزشکی

پایان نامه:

جهت دریافت درجه دکترای عمومی

موضوع:

بررسی اثر میدازولام با دوز آرام بخش در کاهش اضطراب بیماران تحت عمل جراحی الکتیو در بیمارستان سینا در بهار ۱۳۷۷

استاد راهنما:

جناب آقای پرفسور منصور حسنی

استاد مشاور:

سرکار خانم دکتر شکوه صدری عضدی

نگارش:

دکتر مسعود جعفر اسماعیلی

دکتر براتعلی حوزان

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه

بیان مسأله و اهمیت پژوهش

اهداف و فرضیات

فصل دوم: مروری بر متون

پیش درمانی روانی

پیش درمانی داروئی

داروهای مورد استفاده در پیش درمان داروئی

میدازولام

تاریخچه

خواص فیزیکوشیمیایی

فارماکو دینامیک

اثرات بر سیستم عصبی

اثرات بر سیستم تنفسی

اثرات بر سیستم قلبی و عروقی

متابولیسم و فارماکوکینتیک

خصوصیات فارماکوکینتیک

مواد مصرف میدازولام

میدازولام جهت استفاده در کنترل اضطراب

آنتاگونیستهای میدازولام

عوارض جانبی

بحث کلی درباره میدازولام

فصل سوم: مواد و روش ها

متغیرها

نوع مطالعه و جامعه مورد مطالعه

معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه

روش نمونه گیری و حجم نمونه

مکان و زمان انجام مطالعه

روش جمع اوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم: یافته ها

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات

بحث

نتیجه گیری

پیشنهادات

فهرست منابع

چکیده:

اثرات مفید کاهش اضطراب و تأثیر این کاهش در ریکاوری بهتر – بهبودی سریعتر و کاهش مصرف داروها حین بیهوشی و ترخیص زودتر از بیمارستان که نهایتا منجر به کاهش هزینه ها و عوارض بعد از عمل می شود ثابت شده میباشد و به این منظور از داروهای مختلفی استفاده می شود از جمله آرام بخش ها (بنزودیازپین ها) که میدازولام از این گروه است.این مطالعه که با هدف تأثیر دوز آرام بخش میدازولام در کاهش اضطراب بیماران تحت عمل جراحی الکتیو در بیمارستان سینا در بهار ۱۳۷۷ صورت پذیرفته است بصورت کلینیکال ترایال بوده و در مورد مراجعینی صورت پذیرفته که بین ۶۵-۱۵ سال سن داشته و فاقد هر گونه بیماری زمینهای قلبی عروقی، کبدی، کلیوی، اعتیاد، روانی و …) بوده اند. متغیرهای این مطالعه عبارت است از:

۱) داروی میدازولام که متغیر مستقل است

۲) BP فشار خون)

۳) PR (تعداد ضربان قلب)

۴) RR (تعداد تنفس)

۵) ترمور ((Tremor)

۶ ) هیپررفلکسی (    (Hyper Reflexy)

۷) علائم ادراری (Urgency) )

۸) آژیتاسیون (Agitation)

متغیرهای ۲ تا ۸ وابسته بوده و به صورت کیفی ارزیابی شده اند. کاهش اضطراب در ۱۲۶ بیمار مورد بررسی که به دو گروه تقسیم شده و به گروه اول داروی میدازولام و به گروه دوم پلاسبو تزریق شده است در نهایت مورد مقایسه قرار گرفته است.در این تحقیق مشاهده شد که در گروه اول که داروی میدازولام دریافت نموده اند بجز هیپررفلکسی هر ۶ پارامتر دیگر بعد از تزریق دارو کاهش یافته و این کاهش از نظر آماری با PV کمتر از ۰۵ / ۰ معنی دار میباشد.در گروه دوم که پلاسبو دریافت کرده اند تعداد تنفس – ترمور  کاهش یافته پیدا کرده و از نظر آماری دارای اختلاف معنی دار می باشد. در نهایت مشاهده گردید که در گروه اول اضطراب ۶/۵۵ % و در گروه دوم ۲۳% کاهش یافته است که تفاوت این دو عدد نیز از نظر آماری معنی دار میباشد.

فصل اول

مقدمه و بیان مسئله:

اداره بیهوشی با آماده سازی بیمار از نظر روانی، پیش از عمل و با تجویز داروهای انتخابی برای از بین بردن پاسخ های نابجای روان تنی در بیمار آغاز میشوداین جزء اولیه روانی و دارویی اداره بیهوشی، درمان پیش از عمل با Preoperative Medication نامیده می شود. بطور ایده آل همه بیماران بایستی قبل از عمل فاقد اضطراب، فارغ از هیجانات، خواب آلوده و دارای همکاری کامل باشند.اثرات مفید کاهش اضطراب در القاء بیهوشی – نگهداری بیهوشی کاهش مصرف داروها حین عمل جراحی – ریکاوری سریعتر و ترخیص زودتر از بیمارستان که نهایتا سیب آرامش بیشتر بیمار، کاهش هزینه ها و عوارض بعد از عمل کمتری می شود در مطالعات گوناگون نشان داده شده است.هدف ما نیز از این مطالعه تلاشی جهت نشان دادن داروئی است که حداقل عوارض و بیشترین سود را برای بیمار داشته باشدمیدازولام یکی از داروهائی است که می تواند بعنوان پرومدیکاسیون بصورت خوراکی، عضلانی، یا تزریق وریدی استفاده گردد. بخصوص در بیماران با ریسک خطر بالا مانند بیماران مسن شیرخواران بیماران قلبی و یا بیمارانی که مشکل شدید ریوی دارند قابل مصرف و تقریبا داروی مطمئنی میباشد. این تحقیق بر روی ۱۲۶ بیمار دارای اضطراب در اتاق عمل جراحی الکتیو بیمارستان سینا در بهار ۱۳۷۷ صورت پذیرفته است.

اهداف

هدف کلی در این مطالعه تعیین اثر میدازولام (IV به  mg/kgs05/ 0) بر روی کاهش اضطراب در بیمارانی که تحت عمل جراحی الکتیر قرار می گیرند میباشد و بوسیله اهداف جزئی زیر می خواهیم به هدف کلی نائل شویم: مقایسه نسبت فراوانی پرفشاری خون در گروه درمان قبل و بعد از دریافت میدازولام

۲- « « « تاکی کاردی « « « « «

۳- « « « تاگی پنه « « « « «

۴- « « « بی قراری « « « « «

۵- « « « ترمور « « « «

۶ – « « هیپررفلکسی « « «

۷-« « « ارجنسی « « « « «

۸- مقایسه نسبت فراوانی پرفشاری خون در گروه کنترل قبل و بعد از دریافت پلاسبو

۹- « « « تاکی کاردی ه ه « « «

۱۰- « « تاگی پنه « « « « «

۱۱-« « « « « بی قراری « « « « «

۱۲-« « « « « ترمور

۱۳-« « « « « هیپررفلکسی

۱۴-« « « « « ارجنسی « « « « «

و فرضیه ما عبارت است از:

تأثیر میدازولام بر روی کاهش فراوانی اضطراب مساوی با کمتر از پلاسبو است.

فصل دوم

مروری بر متون

پیش درمان روانی:

پیش درمان روانی با ملاقات متخصص بیهوشی و مصاحبه با بیمار و اعضاء خانوادهاش قبل از عمل جراحی فراهم می شود. یک توضیح کامل از برنامه بیهوشی و حوداث مورد انتظار در دوره قبل از عمل همانند یک ضد اضطراب غیر داروئی عمل می کند.در واقع شیوع اضطراب در بیمارانی که توسط متخصص بیهوشی پیش از عمل ویزیت شده اند در مقایسه با بیمارانی که فقط پیش درمان داروئی دریافت کرده و ویزیت نمی شوند کم می گردد.کوتاهی زمان و این حقیقت که مشکلات برخی از بیماران منجر به اطمینان آنان نمی شود ارزش مصاحبه پیش از عمل را محدود می سازد.

 

عدم مصاحبه و دارو

 

مصاحبه و دارو  

دارو

 

مصاحبه

 

 

۵۸% ۳۸% ۶۱% ۴۰% احساس عصبی
۱۸% ۳۸% ۳۰% ۲۶% خواب آلودگی
۳۵% ۷۱% ۴۸% ۶۵% تسکین کافی

پیش درمان دارویی:

بطور معمول پیش درمان داروئی ۱ تا ۲ ساعت قبل از القای بیهوشی مورد انتظار از راه دهان یا داخل عضلانی تجویز می شود. برای جراحی سرپایی و کوتاه مدت ممکن است این پیش درمان دارویی بصورت داخل وریدی بلافاصله پیش از عمل تجویز شود. اهداف پیش درمان داروئی متعدد بوده و باید متناسب با نیازمندیهای مورد انتظار در هر بیمار باشد.بهترین دارو با ترکیب دارویی برای بدست آوردن اهداف مطلوب پیش درمان دارویی شناخته نشده است و اغلب تحت تأثیر تجربیات قبلی هر متخصص بیهوشی می باشد. داروی مناسب و مقادیر مورد استفاده برای پیش درمان دارویی می تواند فقط بعد از مورد ارزیابی قرار گرفتن شرایط روانی و فیزیولوژیک بیمار انتخاب شود. باید انتخاب دارو و دوز با در نظر گرفتن عوامل متعددی همراه باشد. بعضی از بیماران نباید داروهای فارماکولوژیکی مضعف و آرام بخش را پیش از عمل برای کاهش اضطراب دریافت کنند از جمله شیرخواران، سالمندان، در بیماران با کاهش سطح هوشیاری، در بیماران با ضایعه داخل مغزی و در بیمارانی که کاهش حجم داخل عروق با بیماری شدید ربوی دارند.در بین داروهای مورد استفاده جهت کنترل اضطراب بنظر می رسد میدازولام داروی نسبتا مناسبتری باشد بخصوص که در بسیاری از بیماران با ریسک خطر بالا که ذکر شد قابل استفاده است و بویژه اینکه اثرات جانبی بسیار محدود و نادری دارد، که در صورت بروز این آثار میتوان از آنتاگونیست اختصاصی آن بهره برد.

اهداف پر همدیکاسیون شامل:

۱) کاهش اضطراب

۲) ایجاد آرامش

۳) بیدردی

۴) فراموشی

۵) اثر ضدبزاقی

۶) افزایش PH معده

۷) کاهش پاسخهای رفلکس سمپاتیک

۸) کاهش نیاز به داروهای بیهوشی

۹) پیشگیری از واکنشهای الرژیک می باشد.

داروهای مورد استفاده در پیش درمان داروئی گروههای مختلفی از داروها با جهت تسهیل دستیابی به اهداف مطلوب برای پیش درمان دارویی در هر بیمار منحصر بفرد در دسترس می باشد. این داروها اغلب به صورت داخل عضلانی تجویز می گردد ولی تجویز خوراکی و وریدی آن ها نیز ممکن است داروهای مورد استفاده به عنوان پرمدیکاسیون معمولاً شامل:

  • باریپتوراتها
  • مخدرها
  • بنزودیازپینها
  • آنتی هیستامین ها
  • اگونتیسها
  • آنتی کلی نرژیک ها
  • آنتی اسیدها
  • H2 بلاکرها
  • محرکین حرکت معده می باشند.

میدازولام Dormitomn ) Midazolam ):دارویی ضد اضطراب از گروه بنزودیازپینها که محلول در آب بوده و با دارا بودن خواص آرامبخشی – آمنزی و ضد اضطرابی قوی با اختلالات همودینامیک ناچیز و با عوارض ناچیز و برگشت پذیر از جمله داروهای تقریبا ایده آل و مورد استفاده وسیع در بیهوشی می باشد.

* تاریخچه: اولین بنزودیازپین لیبر یوم (کلردیازپوکساید) در سال ۱۹۵۵ توسط Sternbach کشف گردید و در سال ۱۹۵۷ برای اولین بار بطور اتفاقی اثر خواب آوری و آرام بخشی آن در موش مشخص گردید. و در سال ۱۹۶۰ اولین بنزودیازپین بود که بصورت خوراکی مصرف گردید. دیازپام در سال ۱۹۵۹ و اگزازپام در سال ۱۹۶۱ که یکی از متابولیتهای دیازپام بود ساخته شد.در سال ۱۹۷۱ در تلاش برای ساختن بنزودیازپین خیلی مؤثر لورازپام ساخته شد و بالاخره در سال ۱۹۷۶ میدازولام که اولین داروی محلول در آب بود توسط Walser & Frayer ساخته شد. در سال ۱۹۶۶ گزارشاتی از چند گروه منتشر گردید که از دیازپام جهت بیهوشی استفاده شده است. میدازولام اولین بنزودیازپیتی بود که بصورت اولیه جهت بیهوشی استفاده گردید.  بنزودیازپینها خواص خود را از طریق اشغال رسپتور بنزودیازپینی (BZR) اعمال می کنند.

* خواص فیزیکوشیمیایی: سه آگونیست رسپتور بنزودیازپینی بصورت معمول در آمریکا استفاده می گردد که شامل: میدازولام، دیازپام و لورازپام می باشد. همه این ترکیبات نسبتا کوچک و در PH فیزیولوژیک محلول در چربی میباشند.میدازولام با وزن مولکولی ۳۶۲ با داشتن یک حلقه ایمیدازول از ساپر بنزودیازپنیها متفاوت میباشد. حلقه ایمیدازول دارای خواص بازی است و موجب پایداری آن در محلول و متابولیسم سریع می شودفرم تزریقی میدازولام که در کلینیک بکار می رود تا یک PH اسیدی ۵/ ۳ بافر شده است. بنابر این در محیط اسیدی آبی، میدازولام محلول در آب است و به همین علت اجازه حذف اجزاء لیپوفیلی همچون پروپیلن گلیکول را از ترکیب تزریقی خواهد داد. و به همین سبب خاصیت تحریک موضعی بسیار مختصر با هیچ دارد.در PH فیزیولوژیک میدازولام بسیار لیپوفیلیک و محلول در چربی است. PH میدازولام قابل حل کردن در محلولهای قندی ۵% – – رینگر لاکتات است و می توان آنرا در یک سرنگ با نمکهای اسیدی داروهای دیگری چون مورفین – اسکوپولامین و آتروپین مخلوط نمود.خاصیت لیپوفیلی شدید میدازولام سبب جذب سریع آن از دستگاه گوارش و نیز ورود سریع آن به بافت مغزی پس از تجویز وریدی می شود. میدازولام بطور وسیع به میزان ۹۷-۹۶% به پروتئینهای پلاسما باند می شود که به دوز و غلظت پلاسمایی میدازولام مربوط نیست.

* فارماکودینامیک: همه بنزودیازپینها از جمله میدازولام دارای خواص خواب آوری، آرامبخشی، ضد اضطراب، فراموشی، ضد تشنج و شل کننده عضلانی با اثر مرکزی را دارا میباشند. تمایل اتصال آن به رسپتور زیاد و قابل اشباع می باشد. ترتیب تمایل و همچنین قدرت بنزودیازپینها در میان سه اگونیست بدین ترتیب می باشد. دیازپام < میدازولام < لورازپام، میدازولام سه یا چهار برابر قویتر از دیازپام میباشد. محل احتمالی اثرات ضد اضطرایی میدازولام در جسم پستانی است. ممکن است این اثر و اثرات شل کنندگی میدازولام از طریق افزایش واسطه عصبی مهاری گلیسین انجام گیرد. اثر خواب آوری میدازولام احتمالاً به تجمع GABA و اشغال گیرنده های بنزودیازپینی ربط دارد.مکانیسم عمل بنزودیازپینها بدرستی شناخته نشده است. اتصالات بنزودیازپینها بارسپتورها | یکی از پیچیدگی هائی است که در تداخل با سیستمهای بیوشیمیایی – فارماکولوژی مولکولی و رفتارهای کلینیکی باید توضیح داده شود.هر چند شناخت ما نسبت به بنزودیازپینها بیشتر از بقیه داروهای بیهوشی می باشد ولی هنوز مکانیسم اثرات مختلف دارو مثل فراموشی، ضد تشنج، ضد اضطراب و خواب آوری کاملا جواب داده نشده است.یکی از علل این اختلاف اثر دارو می تواند در، درصد اشغال گیرنده ها باشد. با استفاده از غلظت پلاسمائی و تحریک فارماکوکینتیک تخمین زده می شود که اگر تا ۲۰% گیرندها اشغال شوند اثرات ضد اضطرابی و اگر ۵۰-۳۵% اشغال شوند اثرات آرامبخشی و اشغل بیش از ۶۰% رسپتورها | باعث عدم هوشیاری می گردد. این اتفاق نظر وجود دارد که بنزودیازپینها اثرات خود را از طریق تشدید عملکرد دریچه کانال کلرید نوروترانسمیتر مهاری GABA (گاما آمینو بوتیریک اسید) اعمال می کنند. نتیجه تشدید باز بودن کانال کلرید منجر به هیپرپلاریزاسیون غشاهای سلولی شده و آنها را نسبت به تحریکات عصبی مقاومتر می سازدگیرنده های بنزودیازپینی اغلب بر روی اعصاب بعد از سیناپسی در سیستم اعصاب مرکزی با بیشترین تراکم در پیاز بوبانی، کورتکس، مخچه، هیپوکامپ، ماده سیاه و کولیکولوس تحتانی دیده میشود.و کمترین تراکم در استریاتوم، ساقه مغز پایین و طناب نخاعی می باشد. که این توزیع گیرنده ها با حداقل اثرات بنزودیازپینها در خارج از سیستم عصبی مرکزی مثل حداقل اثرات گردش کوئی سازگار است. در واقع شیوع و شدت تضعیف تهویه و ایجاد افت فشار خون حاصل از بنزودیازپینها کمتر از باربیتوراتها میباشد. میدازولام همچنین در برداشت مجدد GABA دخالت می کند و باعث تجمع GABA می شود، میدازولام با تقویت اثر GABA اثرات ضد تشنجی اعمال می کند اثرات ضد تشنجی …

مشخصات
  • جنسیت مرد
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • رشته تحصیلی پزشکی عمومی
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی دکترا
  • کلمات کلیدی دکتر مسعود جعفر اسماعیلی روانپزشک، دکتر مسعود جعفر اسماعیلی روانشناس، دکتر مسعود جعفر اسماعیلی مشاور، دکتر مسعود جعفر اسماعیلی روان درمانگر، دکتر مسعود جعفر اسماعیلی متخصص اعصاب و روان
تخصص ها
  • روانپزشکی
تصویر
دکتر مسعود جعفر اسماعیلی
روانپزشک
(11)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر