منو
X

تصویر
مونا سادات سید حسینی داورانی
روانشناس بالینی و فردی
(4)
آمار این متخصص
(4) رای
40%

دقت

70%

مفید بودن

0%

دانش و مهارت

80%

رفتار بالینی

0%

وقت شناسی

0%

هزینه اقتصادی

توضیحات پروفایل
  

من مونا سادات سید حسینی داورانی هستم، فارغ التحصیل روانشناسی عمومی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۹۴، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “تحلیل روانشناختی پویانماییهای کودک بر اساس نمرهگذاری و تفسیر آزمون TAT/CAT” می باشد که در ادامه بخشی از کلیات پژوهشی آن را مطالعه می کنید:

تعریف و بیان مسئله: کودکان در دورهی حساسی از زندگی قرار دارند و در حال شکلدهی و ارزیابی ساز وکار شخصیت خود میباشند در نتیجه ورودیهای این شخصیت تازه شکل گرفته بسیار حائز اهمیت میباشند. یکی از این ورودی ها پویانمایی ها هستند که کودکان روزانه به طور اجتناب ناپذیر تحت تاثیر محتوای آنها هستند. با توجه به سطوح تحولی کودک میتوان تاثیر پذیری کودک و در نتیجه تاثیرگذاری پویانمایی را تبیینکرد.
کودکی که در دوره حسی حرکتی قرار دارد با ورود به مرحله ششم، مرحله درونیشدن و ترکیب ذهنی روان
بنهها ۴ ظرفیت کاربرد تجسم در فعالیتهای روانی را پیدا میکند و در این وهله کودک روان بنههای محسوس و
ملموس خود را به تدریج درونی کرده و در سطح تجسمی بازسازی میکند. در این مرحله کودک سنی در
حدود ۴۸ تا ۱۱ ماهه دارد)منصور، ۴۹۸۸ ( یعنی دقیقا مطابق با مشاهدات که کودک بیشتر از پیش جذب
پویانماییها شده و خود را علاقهمند به دیدن آن نشان میدهد.
در ادامه سیر تحولی، کودک وارد دوره تجسمی عملیات عینی شده که این دوره دو تا ۴۴ سالگی را شامل می-
شود یعنی دقیقا سنی که پویانماییها پر طرفدارترین ابزار برای سرگرمی کودک چه از طرف خود وی و چه از
طرف والدین محسوب میشود. کودک نیمدوره پیش عملیاتی به سرعت تجهیزات ذهنی خود را گسترش می-
دهد و کم کم به فعالیتهای نمادی یا رمزی مجهز میشود. در این میان زبان، فعالیتهای رمزی، شکلگیری
تصویر ذهنی،که اساس ورود به دوره تجسمی است، و تقلید در غیاب الگو به طور موازی در کودک شروع به گسترش میکند. در واقع روان بنههای برونسازی شده، درونسازی میشوند)منصور، ۴۹۸۸ (. پر واضح است که
محیط کودک میتواند در این فرایند تسهیل کننده یا ممانعتگر باشد. از این زاویه میتوان رسانههای مربوط به
کودک و به طور خاص پویانمایی را تسریع کننده این فرایند تجسمی دانست. اما آنچه مورد توجه واقع میشود
این است که پویانماییها دارای چه محتوایی هستند و سبب شکل گیری چه تصویرهای ذهنی و روان بنههایی
میگردد. از نقطه نظر دیگر خودمیانبینی کودک در این نیمدوره نیز قابل بررسی است. کودکی که بین نقطه نظر
خود و دیگری تفاوتی قائل نیست و جهان را آن گونه که خود میبیند میپندارد)منصور، ۴۹۸۸ ( در مواجهه با
پویانماییهای گوناگون که خود دارای جاندارپنداری)جان دادن به اشیا در پویانمایی(و خود میان بینی اجتماعی)
قهرمان داستان میتواند به هر چه میخواهد دست یابد(است، دچار فرو رفتن در خودمیانبینیاش میشود)مثل
فیلم آدم آهنی(. همینطور از نظر اخلاقی کودک در سطح دیگر پیروی قرار دارد به این معنا که پذیرش و اطاعت
از مرجع قدرت در وی شکل گرفته و به یک مرجع اخلاق برونی مجهز میشود. در این وضعیت پویانمایی-
هایی که بدون ممانعت و حتی کنترل والدین در اختیار کودک قرار میگیرد میتواند به یکی از منابع یا ورودی-
های اخلاقی کودک تبدیل شود. ورود کودک به نیمدوره دوم، استقرار عملیات منطقی، عملیاتی کردن آنچه در
نیمدوره قبل به طور تجسمی شکل گرفته را نوید میدهد. در این وهله بدون در نظر گرفتن ساختهای
شناختی)بازگشت پذیری،ردیف کردن،طبقه بندی کردن و…(که دارد در کودک شکل میگیرد، میتوان آثار
عملیاتی کردن تجسمهایی که به واسطهی پویانماییها شکل میگیرد را شاهد بود)شغل های عجیبی که کودک
دبستانی برای آیندهاش انتخاب میکند،مثل دزد دریایی(.
در نهایت دوره سوم یا دوره انتزاعی است. در این دوره گسترهی فکر انتزاعی کودک وسیع میشود و میتواند
پدیدهها را بدون آنکه عینی باشند درک کند. نوجوان خودمیانبینی که تصور میکند به دلیل پشت سر گذاشتن کودکی و محدودیتهایش، میتواند هر کاری انجام دهد و خود را دارای ظرفیتی بینهایت می-
پندارد)منصور، ۴۹۸۸ (، مانند نیمدوره پیش عملیاتی در برابر خیل بسیاری از پویانماییها خود میان بینی اش را
تقویت میکند.
بحث دیگری که در این حوزه حائز اهمیت است، تقلید و دورههای تحول آن است.
شکلگیری تقلید از نخستین مراحل کودکی شروع میشود و با توجه به دورههای تحولی مختلف، تحول می-
یابد. در خلال مرحله درونیشدن روانبنهها و ظرفیت تجسم کودک تقلید معوق بروز میکند، و همانطور که
کودک از والدین خود تقلید میکند، از قهرمان پویانمایی نیز تقلید به عمل میآورد که در این وهله تقلید به
صورت ابتدایی مثل ادای خاصی را شاهد خواهیم بود.
در دورهی دوم ابتدا تقلید پیش عملیاتی شکل خواهدگرفت و کودک به خاطر گسترش ظرفیت تجسمیاش
علاقه به تقلید از فعالیتهای تخیلی را نشان میدهد و در این وهله است که بیشترین تقلید کردن از پویانمایی-
ها در کودک مشاهده خواهدشد. در آخر هم تقلید در سنهفت سالگی به بعد است که به واسطه عملیاتی شدن
کودک، تقلید دارای جنبهی تعقلی و مکانیزمهای هوش میگردد.پس منطقی است که در این دوره از حجم
تقلیدها از پویانمایی به میزان قابل توجهی کاسته شود.
با شرح دقیقی که از سیر تحولی کودک و تقلید دادهشد لازم است به بحث همسانسازی ۴ در روانشناسی تحولی
نیز اشاره شود. کودک نیمدوره پیش عملیاتی دقیقا درمرحلهی سوم و چهارم نظام روان تحلیلگری قرار دارد که
دو موضوع اصلی ۴-شکلگیری فرام ن ۱ به سبب درونفکن ی ۴ کودک و ۱-همانندسازی مطرح است)منصور، ۴۹۸۸ (. در نتیجه با زاویه دید دیگر باز هم میتوان گفت که قرار گرفتن کودک در معرض کارتون
و پویانماییها که با حجم بالا وتنوع بسیار زیاد ارائه میشود، میتواند در شکلگیری فرامن کودک خللی ایجاد
کند و یا در فرایند همسانسازی کودک قهرمان داستان را موضوع ۱ خود قرار داده و با او همانندسازی کند.
نوجوان نیز در این نظام در مرحله ششم یا تناسلی قرار دارد و با تجدید تبع عقدهی ادیپ در پی جانشینهای
.) آرمانیشدهی والدینش است که در قهرمانهای فیلمها و داستانها، معلمان و… به ظهور میرسد)منصور، ۴۹۸۸
با توجه به مطالب فوق میتوان اهمیت پژوهش روی کارتونها و تحلیل روانشناختی آن را متوجه شد.
پویانماییها میتوانند با تاثیری عمیق و همراه شدن با سیر تحولی کودک، مسیر تحول و محتوای سازههای
بنیادی وی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به آنچه که امروزه قابل مشاهده است، شود. نوجوانان و جوانانی
پرخاشگر، متوقع و در نهایت با فرسنگها فاصله از آنچه نظامهای آموزشی، والدین ومتصدیان این امر در جهت
تحقق آن در تلاشند، از آب در بیایند.
همهی این مطالب مطالعه را به سمت تحلیل دقیق و ساختار یافته پویانماییها سوق میدهد. که مبحث تحلیل
محتوا در علوم انسانی را باز میکند. به طور خلاصه تحلیل محتوا در علوم انسانی متوجه محتوای پیام میشود
که به صورت رمان، یادداشتهای سیاسی، فیلم یا پویانمایی به مخاطب ارائه میشود)هولستی، ۴۹۳۴ (. با توجه
به اینکه پژوهشگر کدام جنبه از محتوای پیام را مورد بررسی قرار میدهد، به یکی از سوالهای :کی چه می-
.) گوید؟ به کی میگوید؟ چگونه و با چه تاثیری میگوید؟ و چرا میگوید، پاسخ خواهد داد) هولستی ، ۴۹۳۴
تحلیل محتوا معمولا برای توصیف ویژگی پیام به کار میرود بدون در نظر گرفتن قصد تولید کننده پیام یا اثر بر کسانی که مخاطب پیام قرار گرفتهاند) هولستی ، ۴۹۳۴ (. در این پژوهش نیز هدف عمدهی ما فهم محتوای پیام
است که البته به دلیل تحلیل به وسیله یک آزمون روانشناختی)نمرهگذاری آزمون اندریافت موضوع( میتوان در
مورد قصد فرستنده)سازنده( و آثاری که بر مخاطبان)در این پژوهش کودکان( دارد، پیشبینیهایی ارائه داد.
در نهایت وجود اغتشاشاتی در پژوهشهای کیفی به دلیل ” جستجوهای اکتشافی بی هدف” یعنی پژوهشهای
هدایت ناشده به وسیله ملاحظات نظری و انتظام نایافته، پژوهشگر را ملزم میسازد که طرح پژوهشی دقیقی
برای این مطالعه تبیین کند)هولستی ، ۴۹۳۴ (. از طرف دیگر به این دلیل که پویانمایی را نیز میتوان جزو رسانه-
های داستانی برای کودک دانست یعنی هر پویانمایی داستانی دارد که شروع وپایان مشخصی میتوان برایش
مشخص کرد،قهرمان داستان را شناسایی و نیازها و فشارهای قهرمان را بررسی کرد، برای تحلیل نظاممند و
روانشناختی آن بهترین گزینه نمره گذاری وتفسیر پویانماییها به وسیله نمره گذاری و تفسیر آزمون اندریافت
موضوع است. همینطور هنگامی که از روش تحلیل محتوا برای توصیف ویژگی پیام استفاده میشود میتوان از
مقایسه در آثار نیز سود برد)هولستی ، ۴۹۳۴ (. به همین منظور در انتخاب جامعه تمامی پویانماییهای سینمایی
که با استقبال روبرو شده و در نتیجه شمارههای بعدی آن نیز ساخته شدهاست، انتخاب شد. پس از انتخاب
نمونه به روش نظر سنجی، هر کدام علاوه بر مقایسه با سایر پویانماییها با شمارههای متفاوت خودش نیز
مقایسه گردد.

ضرورت و اهمیت انجام پژوهش: کودکان، نسل آینده کشور محسوب میشوند و نیاز به پرورش صحیح و سالم دارند. این امر محتاج یک
معماری اجتماعی منحصر به فرد، از سوی متخصصان و مهندسان اجتماعی کشور از جمله جامعه شناسان و روان شناسان متخصص است. که در واقع با مدیریت کردن مولفه های عمیق روان شناختی و فرهنگی که از
سالهای آغازین زندگی به کودکان درون فکنی میشود، نقش پراهمیتی را در ساختن آینده ای پربار و مناسب
برای ملت و مملکت خود ایفا میکنند. چنان که گفته شد، در پایهایترین سطوح این معماری اجتماعی کودکان
حضور دارند. کودکانی که نیاز دارند شخصیت خود را به گونهای شکل دهند که بتوانند الگوهای فکری و
رفتاری مناسب را فرابگیرند؛ نیازهای درونی خود را بشناسند و برای آن پاسخی داشته باشند. آنها باید بتوانند
با محیط خود و تقاضاهای محیطی آشنا شوند و راه پاسخگویی به آن را کشف کنند و در نهایت این که نیاز
دارند الگوهای مناسبی را جهت همانندسازی برای قدم نهادن در مسیر تحول و پرورش از محیط پیرامون خود
دریافت کنند) محمد بیگی- ۴۹۸۳ (. از دیدگاه روان شناسی، ادبیات کتبی و شفاهی میتواند کودکان را در درک
عواطف خود، هم ذات پنداری با شخصیتهایی که احساسهای مشابه را تجربه میکنند و نیز کسب بینشی
نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشکلات یاری رساند. داستان میتواند چون پنجرهای رو به
جهان باشد که کودکان را به نگاه فراتری از خود و پیرامونشان دعوت کند. تا با شخصیتها و شرایط پیوند
برقرار نمایند) اسماعیلی شاد، مرتضوی کیاسری، ۴۹۸۸ (. در واقع ساختار داستان میتواند به عنوان ابزاری موثر
در تغییر و جهت دهی رفتار کودکان به کار گرفته شود) پولادی- ۴۹۸۱ (. عناصر شخصیتی در بزرگسالی کم تر
دستخوش تغییر می شوند چون در طول سالها شکل گرفتهاند )زیبایی فریمانی- ۴۹۸۸ ( اما در دوران کودکی
که پایههای شخصیت فرد گذاشته میشود، داستان یکی از عوامل موثر بر شکلگیری یا تغییر شخصیت فرد
است. کودکان از داستانها الگو میگیرند و داستانها با استفاده از اصل هم ذات پنداری در تقویت شخصیت کودک موثرند.

 

مشخصات
  • جنسیت زن
  • وابسته به کلینیک
  • تجارب / مهارت ها
  • دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی
  • رشته تحصیلی روانشناسی عمومی
  • گواهینامه ها
  • پست های مدیریتی
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
  • کلمات کلیدی مونا سادات سید حسینی داورانی روانشناس، مونا سادات سید حسینی داورانی مشاور، مونا سادات سید حسینی داورانی روان درمانگر، مونا سادات سید حسینی داورانی متخصص اعصاب و روان، مونا سادات سید حسینی داورانی روانپزشک
تخصص ها
  • روانشناسی عمومی
تصویر
مونا سادات سید حسینی داورانی
روانشناس بالینی و فردی
(4)

E-Teb.com © Copyright 2016 روانشناس یا روانپزشک. تمامی حقوق محفوظ است.

دکتر - مشاوره خانواده - پزشک - مشاوره آنلاین - شماره دکتر